۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین مباهله اثبات حقانیت دین اسلام بود/ راه نجات مسلمانان تبعیت از اهل بیت(ع) است
کد خبر: ۳۵۱۷۶۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۳ ساعت: ۱۰:۲۳ ↗ لینک کوتاه

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین:

مباهله اثبات حقانیت دین اسلام بود/ راه نجات مسلمانان تبعیت از اهل بیت(ع) است

حجت الاسلام سیدرضا موسوی گفت: پیامبر اکرم (ص) با ماجرای مباهله نشان داد که برای دفاع از دین باید جان، مال و خانواده را فدا کرد.

مباهله اثبات حقانیت دین اسلام بود/ راه نجات مسلمانان تبعیت از اهل بیت(ع) است

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین،  در تشریح کامل مباهله که بین پیامبر اکرم (ص) و مسیحیت صورت گرفت، اظهار کرد: داستان مباهله به یک سال پیش از وفات پیامبر اکرم (ص) باز می‌گردد که ایشان بعد از تکمیل حکومت اسلام، نامه‌ای به بخش نجران که تنها منطقه مسیحی نشین حجاز بود، نوشت و آنان را به آیین دین اسلام دعوت نمود و اعلام کرد که در غیر اینصورت باید به دلیل زندگی و حفاظت از مرزها به حکومت اسلامی مالیات (جزیه) بپردازید.

وی افزود: یکی از علمای بزرگ نجران عنوان کرد همانطور که از پیشوایان مذهبی شنیدیم و در کتابمان داریم  که در آخرالزمان پیامبری مبعوث می‌شود لذا باید برای تحقیق و بررسی بیشتر به مدینه برویم؛ اگر اینچنین بود باید از طریق مذاکره وارد شویم که ابوحارثه فرمانده نجران به همراه چند نفر از بزرگان دیگر که به تازگی از بت پرستی دست کشیده و به آیین مسیحیت گرویده بودند، به مدینه رفتند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین تشریح کرد: پیامبر اکرم (ص) سه روز اول به علت زیورآلاتی که نجرانی‌ها به خود آویزان کرده بودند از پذیرفتن آن‌ها خودداری کرد، سپس علت را امیرالمومنین (ع) پرسیدند که ایشان فرمودند که به شکل ساده به ملاقات پیامبر بروید لذا پیامبر اکرم(ص) در همان ملاقات اول به مخالفینش این پیام را داد که زرق و برق شما چشم ما را نخواهد گرفت.

موسوی ادامه داد: پیامبر (ص) با آوردن استدلال کامل، تمام تلاش خود را برای اثبات حقانیت دین اسلام انجام دادند، اما مسیحیان تن به پذیرش حق ندادند و در خاتمه حضرت جبرئیل آیه مباهله را بر پیامبر نازل کرد که ای رسول خدا بعد از احتجاج و گفت‌وگو با آن‌ها اگر گوش نکردند به آن‌ها بگو که بیایید با هم مباهله کنیم.

وی بیان کرد: بنابراین به حکم آیه شریفه مباهله مقرر شد تا اگر مسیحیان از پذیرش اسلام سر باز زنند باید با پیامبر (ص) مباهله کنند به این صورت که پیامبر (ص) و بزرگ مسیحیان به همراه نزدیکان ایشان در محلی جمع شوند و دست به دعا برده و نفرین کنند تا کسی که دروغ می‌گوید و حقیقت را کتمان می‌کند مشمول عذاب الهی قرار گیرد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین اذعان کرد: طبق توافق قبلی، پیامبر (ص) و نمایندگان نجران برای مباهله به محل قرار رفتند؛ هنگامی‌ که مسیحیان آگاه شدند که پیامبر با عزیزترین نزدیکان خود یعنی امام حسن(ع)، امام حسین (ع)، حضرت صدیقه طاهره و امام علی (ع) به میدان آمده مطمئن شدند که اگر پیامبر اکرم (ص) نسبت به ادعای خودش اطمینان نداشت جان خانواده‌اش را به خطر نمی‌انداخت.

موسوی بیان کرد: قبل از اینکه پیامبر اکرم (ص) دست به دعا بردارد و مباهله را شروع کند مسیحیان از انجام مباهله منصرف شدند زیرا یکی از بزرگان آن‌ها از قبل گفته بود که اگر پیامبر اکرم (ص) به همراه خانواده‌اش برای مباهله حاضر شد از انجام مباهله سر باز زنند چون اگر دعا کنند نسل ما نابود خواهد شد، بنابراین از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند.

وی اضافه کرد: مباهله پیامبر اکرم(ص) با نصرانیان چند پیام داشت اول اینکه پیامبر اکرم(ص) به راه و کار خود ایمان و اعتقاد راسخ داشت چون اگر ذره‌ای تذلذل از خود نشان می‌داد قطعا موفق نمی‌شد و دیگری اینکه برای اثبات این موضوع باید مقاومت و صبوری کرد، همچنین پیامبر اکرم (ص) با قصه مباهله نشان داد که برای دفاع از دین باید جان، مال و خانواده را فدا کرد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین ادامه داد: اگرچه ممکن است کسی که جانش را فدای دینش می‌کند ظاهراً از دنیا برود اما دینی که باقی می‌ماند بقای بشریت و انسانیت است به ویژه دین اسلام که دین آخرالزمان و تکامل یافته‌ای است.

موسوی افزود: پیامبر در داستان مباهله نشان داد که نباید مرعوب مخالفین و کسانی که دم از مخالفت می‌زنند شد بلکه باید به خدا تکیه کرد و پای کار ایستاد.

وی اذعان کرد: در سطح زندگی اسلامی، کانون خانواده هسته اولیه تشکیل دهنده حکومت اسلامی است یعنی اگر بخواهیم یک جامعه را اسلامی کنیم اول باید خانواده را اسلامی کنیم .

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) زمانی که برای مباهله آمدند خانواده‌ای را عرضه کردند که درواقع موتور محرکه تشکیل حکومت اسلامی است و این پیام را می‌رساند که باید خانواده‌های معتقد به اسلام و صبور بسازیم تا بتوانیم حکومت اسلامی را جهانی کنیم.

موسوی در پایان با بیان اینکه راه نجات شیعه و سنی تبعیت از اهل بیت(ع) است، گفت: امام صادق (ع) به یکی از یاران خود می‌فرماید به شیعیان ما برسان که هرگز مذاهب دیگر شما را نبرند چون مذهب تشیع و اسلام، مذهبی است که پیامبر اکرم (ص) آن را با امامت تکمیل کرده و در حقیقت حکمت خداوند بر روی زمین مسئله رسالت و امامت است.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان