۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین واقعه غدیر اصل و ریشه اسلام ناب و تشیع است
کد خبر: ۳۵۱۶۵۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۷ ساعت: ۱۱:۳۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل مذهبی:

حکومت و عدل جهانی امام زمان (عج) جریان امامت را تکمیل می‌کند

حجت الاسلام قابل با بیان اینکه واقعه غدیر اصل و ریشه اسلام ناب و تشیع است، گفت: اگر غدیر از همان ابتدا جایگاه واقعی خودش را پیدا می‌کرد، در حقیقت بسیاری از اتفاقات تلخ در تاریخ اسلام رخ نمی‌داد.

واقعه غدیر اصل و ریشه اسلام ناب و تشیع است

حجت الاسلام علی قابل در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، با اشاره به جایگاه امامت اظهار کرد: انبیاء اولوالعزم علاوه بر داشتن مقام رسالت، امام هم بودند که با پشت سر گذاشتن سختی‌های فراوان به این رتبه رسیدند که نبی اکرم به دلیل معرفی امام بعد از خود برای تداوم خط نبوت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی درباره واقعه غدیر خم افزود: بر اساس روایات و آیه ۶۷ سوره مائده «یا ایها الرسول بلغ ماانزل الیک من ربک، ان علیا مولی المومنین …» یعنی: "ای پیامبر آنچه به تو نازل شده‌است را ابلاغ کن که علی مولای مؤمنان است" اولین بار در سرزمین منا که آخرین حج پیامبر اکرم (ص) بود نازل شد لذا ایشان با توجه به شناختی که از منافقین داشتند، دنبال فرصتی مناسب بودند تا این پیام را ابلاغ کنند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اهمیت موضوع امامت بیان کرد: امر خداوند بسیار بالاتر از هر امری است چه بسا که ما دیدیم پیامبر اکرم در 18 ذی‌الحجه که امیرالمومنین (ع) را معرفی و خلافت را از عهده خود برداشتند نیز70 روز بعد از دنیا رفتند لذا چون عمر ایشان به پایان رسیده بود، این جریان باید کامل تحقق می‌یافتقابل ابراز کرد: غدیر در لغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن جمع می‌شود و در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه واقع شده بود که کاروان حج بسیاری از یمن، حجاز، مصر و عراق در آنجا از هم جدا و به طرف دیار خود می‌رفتند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم سه شبانه روز همه را در غدیر نگه داشت و سپس حضرت علی(ع ) را به جانشینی خود معرفی کرد و در نهایت تک تک حضار با امیرالمومنین به عنوان امام و امین مومنان بیعت کردند.

واقعه غدیر اصل ریشه اسلام ناب و تشیع است

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به کتاب الغدیر اثر علامه امینی عنوان کرد: این اثر از 10 هزار کتب علمای اهل سنت جمع‌آوری شده که در نهایت 110 روایت جمع‌آوری و استخراج شده  و در آن از هیچ روایت شیعه استفاده نشده تا بتواند احادیث غدیر را برای اهل سنت روشن سازد.

قابل با بیان اینکه واقعه غدیر اصل و ریشه اسلام ناب و تشیع است، بیان کرد: اگر غدیر از همان ابتدا جایگاه واقعی خودش را پیدا می‌کرد، در حقیقت بسیاری از اتفاقات تلخ نظیر واقعه کربلا، شهادت، زندان و تبعید ائمه اتفاق نمی‌افتاد و شاید علت اصلی آن انکار و تغییر در معنای آن توسط مشرکین بود.

وی با اشاره به اعمال تغییر در کلمه‌" ولی "به معنای دوست توسط اهل سنت تصریح کرد: امروز علمای اهل سنت اعتراف می‌کنند که نسبت به مسئله غدیر کم‌کاری و کم‌دقتی کرده‌اند، چه بسا که هیچ عاقلی حاضر نیست 120 هزار جمعیت را به مدت سه روز در بیابان و هوای گرم حجاز متوقف کند که بگوید امیر المومنین (ع) دوست شماست.

یک طعام در غدیر برابر اطعام تمام انبیاء الهی است

کارشناس مسائل مذهبی افزود: برای مسئله غدیر اهمیت بسیاری در روایات علمای شیعه وجود دارد تا جایی که اگر کسی یک طعام در عید غدیر دهد مانند چیزی است که تمام انبیاء را اطعام داده‌اید لذا واقعه غدیر باید گسترش یابد تا مردم به اصل این موضوع پی ‌ببرند.

قابل اذعان کرد: بعد از آنکه پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را به جانشینی خود انتخاب کرد؛ آیه مهم «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً؛ امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.» نازل شد که اهمیت و عظمت مسئله ولایت و اسلام را نشان می‌دهد.

وی ابراز کرد: با توجه به آیه 67 سوره مائده حقایق روشن می‌شود که ما به وسیله موضوع ولایت، روایات مختلف اسلام ناب را در می‌یابیم که جز با حضور، بیان و سیره امام قادر به دریافتن کمال آن نیستم لذا اگر بنا باشد پنجره این تعالیم باز نشود بسیاری از حقایق اسلام تبیین نخواهد شد.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: جامعه اسلامی پیوسته رو به کمال است لذا باید قرآن را بر اساس کمال جامعه تفسیر کنیم؛ معارفی که برای ما بیان می‌کنند درواقع روشن شدن حقایق است که در زمان پیامبر اکرم (ص) فرصت تبیین آن نبوده و نیاز به روشن شدن دارد.

حکومت عدل جهانی امام زمان (عج) تکمیل جریان غدیر و امامت است

قابل ادامه داد: حکومت عدل جهانی امام زمان (عج) تکمیل جریان غدیر و امامت است و در خطبه‌‌ای که پیامبر اکرم (ص) مطرح کرده، وعده وجود مقدس حضرت مهدی (عج) داده شده که در ادامه این نسل است و می‌تواند کل جهان را تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه دریچه معارف باید به سوی مردم باز شود، اذعان کرد: کمالات و برکات فراوانی داریم که باید تبیین شود و کل جهان به این حقیقت نور الهی برسند.

کارشناس مسائل مذهبی در پایان با اشاره به اینکه اعمال عید غدیر در مفاتیح آمده است، گفت: ماه ذی‌الحجه  ماه جلوه جریان امامت است که اگر ما به اعمالی که در این ماه وارد شده بپردازیم اخوت و یکدلی در جامعه گسترش و فقر و تبعیض از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان