۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اطعام پرفضیلت روز غدیر؛ تجدید عهد با وارث ذوالفقار
کد خبر: ۳۵۱۶۵۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۶ ساعت: ۱۷:۳۸ ↗ لینک کوتاه

غدیر جشن اهتزاز ولایت خدایی؛

با اطعام غدیر، شهر را از عطر محبت علوی پر کنیم

عیدغدیر یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین است که با عنوان عید سادات نیز مرسوم بوده و شیعیان در چنین روزی به منازل سیدها سر زده و از آنها عیدی می‌گیرند اما چند سالی است که این روز رنگ و بویی دیگر به خود گرفته و شاهد اتفاقات زیبایی از سوی جوانان خوش‌فکر و مومن ایران اسلامی برای تبیین بهتر عید غدیر هستیم.

اطعام پرفضیلت روز غدیر؛ تجدید عهد با وارث ذوالفقار
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ ---گل‌عنبر حمزه.

عیدغدیر یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین است که با عنوان عید سادات نیز مرسوم بوده و شیعیان در چنین روزی به منازل سیدها سر زده و از آنها عیدی می‌گیرند.

چند سالی است که این روز بزرگ رنگ و بویی دیگر به خود گرفته و شاهد اتفاقات زیبایی از سوی جوانان خوش‌فکر و مومن ایران اسلامی برای معرفی و تبیین بهتر عید بزرگ غدیر هستیم.

عید غدیر اعمالی دارد که ثواب فراوانی بر آن منظور شده است و یکی از سنت‌های حسنه آن، سنت طبخ و توزیع غذا به دیگران است که از آن با عنوان اطعام غدیر یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در این باره اظهار کرد: یک اشکال قدیمی که در مورد هیئتی‌ها مطرح شده، این است که چرا به عزاداری و سوگواری بیش از جشن‌ها و اعیاد مذهبی می‌پردازیم که این اشکال تا حدی وارد است لذا ما باید به سنت‌های مربوط به جشن‌های مذهبی و میلاد اهل بیت(ع) بیشتر بپردازیم از جمله عید سعید غدیر را به عنوان یک جشن احیا کنیم.

وی ‌افزود: از همه مؤمنان دعوت می‌کنم در این روز سر سفره احسان حضرت امیرالمؤمنین(ع) بنشینند یا بانی این حرکت ارزشمند باشند و امیدوارم روزی برسد که در عید غدیر همه ایرانیان مهمان این سفره پرنور باشند؛ البته اولویت با محرومان و نیازمندان است اما این یک موضوع حداقلی بوده و باید عموم مردم در این جشن شرکت کنند.



اطعام روز غدیر ظرفیت‌های ارزش‌آفرین و تمدن‌ساز دارد

دبیر ستاد مردمی طرح ملی غدیر با بیان اینکه اطعام در این روز بزرگ ظرفیتی ارزش‌آفرین و تمدن‌ساز دارد؛ تصریح کرد: مؤمنان نیکوکار سعی کنند که در این روز برای اطعام بهترین غذاها را تهیه کنند یا اینکه پدر خانواده تلاش کند تا غذایی ارزشمند فراهم کند.

به گزارش صبح قزوین؛ از آموزه‌های بسیار مهم حضرت امیرالمومنین علیه السلام توجه به فقرا بوده به طوریکه آن امام بزرگوار شخصا نسبت به دستگیری از مستمندان و ایتام اقدام می‌کردند و برای آنان آذوقه می‌بردند و دیگران را نیز به این امر تشویق می‌کردند.

تعداد زیادی از آیات قرآن کریم در مورد طعام مسکینان آمده است و چون از نظر عملی یکی از آموزه‌های بسیار مهم امام علی(ع) یتیم نوازی و احسان به مسکینان و فقرا بوده لذا شیعیان خواستند تا این سنت حسنه را حفظ کنند و به عنوان گرامیداشت انتصاب امیرالمومنین، اطعام روز غدیر را مرسوم کرده تا در واقع کاری علی‌گونه کرده باشند.

رسول ملاحسنی جوان قزوینی است که همراه با دیگر دوستان دوران دانشجویی خود مجموعه جوانان غدیری را تشکیل داده و سه سالی است که در این عرصه اطعام غدیر فعالیت دارند.

این نویسنده و فعال فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به فعالیت مجموعه جوانان غدیری در قزوین اظهار کرد: با کمک دوستانی که در دوران دانشجویی فعالیت داشتیم به دنبال فرصت مناسبی بودیم تا فضای خدمت به اهل بیت(ع) را ادامه دهیم.


شهر را غدیری می‌کنیم

وی افزود: پس از دوران دانشجویی موج رسانه‌ای برای معرفی و تبیین اهمیت عید غدیر شکل گرفت زیرا این ایام تا چند سال قبل آن بسیار غریب و محجور واقع می‌شد چراکه صرفا روز غدیر را با عنوان عید سادات می‌شناختند لذا مجموعه جوانان غدیریه شهر قزوین تشکیل شده و با شعار "شهر را غدیری می‌کنیم" فعالیت خود را آغاز کرد.

این فعال فرهنگی بیان کرد: خوشبختاته مجموع فعالیت‌های صورت گرفته مورد استقبال قرار گرفت و امیدواریم در ادامه نیز بتوانیم با عنایت امام علی علیه السلام خدمتگذار خوبی برای اهل بیت(ع) باشیم.

وی با اشاره به همکاری ۱۰۰ نیروی جوان در مجموعه جوانان غدیری شهر قزوین گفت: روایات فراوانی در مورد عید غدیر وارد شده و در این راستا امام صادق(ع) فرموده است غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق و یک میلیون شهید و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.

 ملاحسنی بیان کرد: روایات وارده از اهمیت و ثواب عظیم روز غدیر حکایت دارد چراکه اتفاق بزرگی در چنین روزی رخ داده که پیرامون بحث امامت و ولایت است ضمن اینکه اگر محبت علوی با اشکال مختلف هرچه بیشتر در جامعه ساری و جاری باشد به همان میزان نیز به هویت علوی و ماهیت امامت و ولایت نزدیک‌تر می شویم.

وی ابراز کرد: فعالیت مجموعه جوانان غدیری فقط منحصر به اطعام نیست بلکه به مباحث فرهنگی نیز نگاه ویژه‌ای دارد به طوریکه با عنوان مجموعه فرهنگی جوانان غدیری شناخته شده است.

عید بزرگ غدیر فرصتی مغتنم برای تبیین مسئله امامت و ولایت

این فعال فرهنگی عنوان کرد: سال اول فعالیت مجموعه جوانان غدیری بیش از چهار هزار پرس غذا طبخ و توزیع شده و سال گذشته با توجه به شیوع کرونا ۳۰۰ بسته معیشتی در بین جامعه هدف توزیع شد، امسال هم بنا داریم دو هزار پرس غذا آماده و توزیع کنیم.




وی اضافه کرد: هدف اصلی مجموعه ما فرهنگسازی امر غدیر است لذا سال ۹۸ ایستگاه جوانان غدیری در سطح شهر برپا شد که با استقبال خوب همشهریان مواجه شد. سال گذشته هم طرح فرهنگی "هزار خانه هزار جشن" با محوریت بانوان خانه‌دار برگزار شد.

ملاحسنی بیان کرد: امسال هم "کودکستان علوی" با محوریت جشن خیابانی با حضور کودکان راه‌اندازی خواهد شد تا در فضایی مناسب از کودکان میزبانی کرده و پیش‌بینی می‌شود میزبان بیش از هزار کودک قزوینی در قالب اجرای این طرح باشیم.

وی ابراز کرد: در روز غدیر و در قالب طرح کودکستان علوی معارف غدیر با بهره‌مندی از مربیان توانمند از طریق داستان‌هایی با موضوع غدیر همچنین نقاشی و نمایش و بازی آموزش داده شود.

این فعال فرهنگی در پایان گفت: براساس برنامه پیش‌بینی شده جشن‌های غدیر از ساعت ۱۹ تا ۲۲ روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه در بوستان معلم قزوین برگزار خواهد شد.

اطعام فقرا و انفاق بخشی از دارایی برای کمک به نیازمندان اقدامی علی‌گونه است

به گزارش صبح قزوین؛ عید بزرگ غدیر فرصتی مغتنم برای تبیین مسئله امامت و ولایت در سطح جامعه و عموم مردم است چراکه واقعه غدیر از اهمیت خاصی در تاریخ اسلام برخوردار بوده و این امر آغازگر اصل امامت و ولایت در زندگی مسلمانان است.

حجت‌الاسلام علی عباسی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت معرفی غدیر اظهار کرد: خدای متعال برای هدایت بشر انبیا را فرستاد و در دین اسلام نیز حضرت محمد مصطفی(ص) به پیامبری مبعوث کرد و با رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام، دیگر وحی به پایان رسید یعنی قانون کامل شد چراکه قانون همان قرآن و روایاتی است که به پیامبر نازل شده بود.

وی افزود: برای ادامه نبوت در جهت هدایت بشر بحث امامت به میان آمد و خداوند در آیات قرآن فرمودند "يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ"ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای.


استاد حوزه علمیه قزوین بیان کرد: از نظر ما شیعیان بحث امامت یک موضوع بشری نیست زیرا خدا، معصومین را می‌شناسد و به خوبی نسبت به درون بندگانش واقف است و از دل آنان خبر دارد لذا انتصاب امیرالمومنین به امامت، بحث خدایی است.

وی عنوان کرد: براساس آیات قرآن کریم بدون غدیر و امیرالمومنین علیه السلام، رسالت پیامبر اسلام ناکام می‌ماند زیرا رسالت نیازمند مجری است و امام معصوم، مجری رسالت و قرآن و مفسر قرآن است همچنین الگوی بشر است.

غدیر حلقه اتصال نبوت و امامت

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: بشر پس از رحلت پیامبر اسلام به شخصیت‌هایی نیاز دارد که دو ویژگی داشته باشند یکی اینکه معصوم بوده و اشتباه و خطا نکنند و ثانیا مجری باشند و قوانین اسلام را در بین جامعه اجرا و تبلیغ کنند.

وی ابراز کرد: غدیر بسیار حائز اهمیت است چراکه اگر غدیر به مردم معرفی نشود رسالت پیامبر خدا هم بی‌معنا و ناقص می‌شود و بدین ترتیب انسان دچار گمراهی شده و از مسیر هدایت دور می‌ماند.

عباسی یادآور شد: در روایات نیز آمده ما هیچ مسئله‌ای در اسلام بالاتر از ولایت نداریم چون ولایت اهل بیت و امام علی علیه السلام ما را به پیغمبر خدا وصل می‌کند که در ادامه با خدا ارتباط برقرار می‌کنیم و بدین شکل هدایت شده خواهیم بود به طور کلی در این امر بحث هدایت و گمراهی مطرح بوده و بحث شخص مطرح نیست.

وی بیان کرد: معتقدیم امام علی علیه السلام پس از رسول خدا، کامل‌ترین و بهترین مخلوقات خداست و اهل تسنن نیز بر این باورند که امام علی(ع) بهترین اصحاب پیامبر اسلام است بنابراین پیامبر اکرم، بهترین را به عنوان جانشین خود معرفی کرد که این موضوع امر عقلایی هم است.

کارشناس مسائل مذهبی تاکید کرد: اطعام فقرا و انفاق بخشی از دارایی برای کمک به نیازمندان در واقع قدمی در مسیر انجام کاری علی‌گونه است و از آنجا که اطعام فقرا کاری شاخص است لذا شیعیان بر این موضوع تاکید دارند.



وی در پایان گفت: کسی که از مال و دارایی خود برای کمک به مسکینان و فقرا و ایتام می‌گذرد در واقع ایثارگر است و در بخش‌های دیگر زندگی خود هم ایثار خواهد کرد و این سنت بسیار پسندیده‌ای است که جامعه را به جامعه علوی نزدیک‌تر می‌کند.

غدیر جشن اهتزاز ولایت خدایی

محسن حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ اظهار کرد: غدیر حلقه اتصال نبوت و امامت و به این معناست که اسلام نگاه جدی به حکومت دارد و در واقع غدیر مقایسه حکومت الهی با سایر حکومت‌ها و نقطه اتصال همه مکاتب بوده و مختص عالم خلقت است.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین بیان کرد: غدیر اعلان شکست کفر و نفاق و جشن اهتزاز ولایت خدایی است و به عنوان جامعه اسلامی وظیفه داریم غدیر را بیشتر از گذشته پاس بداریم و در جامعه منتشر کنیم.

وی عنوان کرد: برگزاری چهارمین جشنواره خوشنویسی به صورت مجازی و حضوری، مسابقه تا غدیر با اهدای جوایز ویژه در بستر فضای مجازی، برگزاری دوره تربیت مربی غدیر و برگزاری مسابقه ملی خطبه غدیر از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده دهه امامت و ولایت است.

حق‌شناس گفت: برخی از ایام همچون محرم دارای نماد است اما هنوز در نماد غدیر و فضاسازی نقاط ضعفی وجود دارد و نتوانستیم نماد ثابتی برای آن داشته باشیم لذا به دنبال سبک زندگی غدیر هستیم.

این مقام مسئول یادآور شد: بیش از ۳۰۰ هزار پرس اطعام علوی در دهه امامت و ولایت از شب غدیر تا شام غدیر توزیع می‌شود چراکه غدیر روز طعام است؛ همچنین مسابقه خطبه غدیر، آموزش مفاهیم غدیر در شبکه شاد، زیباسازی و فضاسازی شهری نیز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان