۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین توجهی به مناطق زیرکشت گل محمدی ندارد
کد خبر: ۳۵۱۶۰۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۵ ساعت: ۸:۹ ↗ لینک کوتاه

تولیدکننده گلاب در قزوین:

امسال از شهر کاشان سفارش تهیه گلاب داشتیم

رضایی گفت: بر اساس آزمایشاتی که بر روی محصولات انجام دادیم، درصد اسانس گل‌های  منطقه شنازند تقریبا دو برابر گل‌های کاشان است، به همین دلیل ما امسال حتی از کاشان نیز سفارش گل داشتیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین توجهی به مناطق زیرکشت گل محمدی ندارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، گل محمدی یکی از گیاهانی است که در کشاورزی برخی مناطق ایران مورد توجه قرار گرفته است؛ محصول عمده این گل خوش‌بو و خوش عطر شامل گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

هرچند گل محمدی مشهورترین محصول باغی شهرستان کاشان است اما جالب است بدانید در مناطق دیگر کشور مانند استان قزوین هم کشت گل محمدی رواج یافته و طرح موفقی شده است.

کارآفرینی در حوزه کشت گل محمدی هم بخصوص از نوع روستایی می‌تواند در کنار ایجاد اشتغال پایدار و مولد، نوآوری‌های تاثیرگذاری در عرصه اقتصادی، ثروت و رفاه را نمایان کند.

روح‌الله رضایی 42 ساله یکی از کارآفرینان قزوینی است که در روستای شنازند کوهین متولد شده؛ اگرچه او تحصیلات مرتبط دانشگاهی ندارد اما کشاورزی شغل آبا و اجدادی‌اش است و از کودکی با امورات باغداری و زراعت انس گرفته به طوری که توانسته ايده‌های نویی را در روستا به منصه ظهور برساند و برای اهالی روستا شغل ايجاد كند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کرد: شغل اصلی‌ام کشاورزی و باغداری در زمینه‌های انگور و بادام است اما چون درآمد حاصل از آن کفاف زندگی‌ام را نمی‌داد نیز تصمیم گرفتم در رشته زراعت گل محمدی هم فعالیت کنم.

رضایی ابراز کرد: سال ۹۶ به همراه سه نفر از دوستانم به این ایده رسیدیم که محصول جدیدی را وارد منطقه کنیم چون محصولات ما بیشتر انگور و بادام است که معمولا در معرض سرمازدگی قرار می‌گیرند لذا تصمیم گرفتیم محصولی را کشت کنیم که از خطر سرمازدگی در امان باشد.

این کشاورز قزوینی ادامه داد: به همراه دوستانم تصمیم گرفتیم برای تحقیقات در حوزه کشت گل محمدی به کاشان سفر کنیم و با مساعدت جهاد کشاورزی شهرستان قزوین و جهاد استان اصفهان توانستیم روی نمونه خاکی که از زمین‌های کشاورزی خودمان برده بودیم، آزمون خاک انجام داده و شرایط اقلیمی منطقه کوهین را نیز فراهم کنیم، لذا به این نتیجه رسیدیم که اقلیم‌ها به هم نزدیک هستند و خاک منطقه ما هم قابلیت کشت را دارد.

سال اول برداشت محصولات با استقبال خوبی همراه نبود

وی تصریح کرد: با همکاری دوستانم توانستیم سه هکتار را زیر کشت ببریم و به هر هکتار هزار و۸۰۰ ریشه اختصاص دادیم؛ گل محمدی این خاصیت را دارد که بعد از کشت اول هر سال خودش پاجوش می‌زند و تکثیر می‌یابد، به طوری که هر کشاورز بعد از سه سال می‌تواند همان پاجوش‌ها را به زمین‌های دیگر منتقل کرده و کشاورزی‌اش را توسعه دهد.

این کشاورز قزوینی ادامه داد: سال اول چون کشت گل محمدی کار نویی بود با استقبال خوبی همراه نبود و حتی خیلی از مردم معتقد بودند که کشت این محصول در این منطقه جواب نمی‌دهد اما ما چون با مطالعه پیش رفته بودیم به نتیجه کار خود ایمان داشتیم.



وی اظهار کرد: سال دوم یک برداشت نوبرانه داشتیم اما با برداشت سال سوم تمام هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی انجام داده بودیم جبران شد لذا زمانی که اهالی نتیجه کار را دیدند و مشاهده کردند که گل محمدی نسبت به باغات انگور آب‌بری کمتری دارد و سرمازدگی هم ندارد به سمت کشت این محصول روی آوردند.

رضایی تصریح کرد: به همراه دوستانم مشاوره لازم را به تمام اهالی که متقاضی این کار بودند ارائه دادیم و حتی نهال آن‌ها را نیز تامین و نحوه کاشت آن را به آن‌ها آموزش دادیم و اکنون در منطقه شنازند 15 هکتار کشت گل‌محمدی داریم وچند هکتار نیز در حال آماده‌سازی برای سال آینده است.

این کشاورز قزوینی اذعان کرد: من و چندین نفر از اهالی برای احداث تعاونی نیز اقدام کردیم اما متاسفانه از آنجایی که زمین‌های کشاورزی شنازند با مشکلات اوقاف مو‌اجه است و برای ثبت تعاونی نیاز به اخذ مجوز و پروانه بهره‌برداری دارد و ما هیچ سندی برای ارائه نداریم؛ همچنان سردرگم هستیم در حالی که کشاورزان هم معتقدند که زمین‌ها شخصی است اما اوقاف نمی‌پذیرد.

وی افزود: برای شروع کار 15 میلیون تومان تسهیلات توسعه کشاورزی از طریق بسیج منطقه کوهین و معرفی به بسیج ناحیه اقبالیه دریافت کردیم که طی سه مرحله آماده‌سازی زمین، کشت و بازدید نهایی به ما پرداخت شد.

امسال سفارش گلاب از کاشان داشتیم

رضایی ادامه داد: بر اساس آزمایشاتی که بر روی محصولات انجام دادیم و با توجه به آب و هوای منطقه کوهین، درصد اسانس گل‌های  منطقه شنازند تقریبا دو برابر گل‌های کاشان است به همین دلیل ما امسال حتی از کاشان نیز سفارش گل داشتیم.



این کشاورز قزوینی با بیان اینکه گل‌محمدی از سال سوم به بعد به باردهی کامل می‌رسد، ابراز کرد: سال اول و دوم چون محصولاتمان را فقط به بازار قزوین عرضه می‌کردیم، با استقبال خوبی روبه رو نمی‌شد و به فروش نمی‌رسید لذا مجبور بودیم با قیمت بسیار کم به فروشنده‌ها عرضه کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم با استفاده از صنایع تبدیلی کارگاه گلاب‌گیری راه‌اندازی کنیم تا دیگر دغدغه زیادی نداشته باشیم در همین راستا با یکی از توليدکنندگان روستای خوزنان طالقان که تخصص عرقیجات داشت آشنا شدیم که بعد از آن کل محصولات منطقه را برای گلاب‌گیری به آنجا ارسال می‌کنیم.

رضایی با بیان اینکه امسال از هر هکتار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برداشت گل داشتیم، اظهار کرد: اکنون تمرکز ما بر روی گلاب‌گیری است و غنچه و گل خشک را فقط به صورت سفارشی انجام می‌دهیم اما در نظر داریم که دستگاه خشک‌کن تهیه کنیم تا بتوانیم پذیرش گل خشک هم داشته باشیم.

این کشاورز قزوینی با بیان اینکه محصولات این روستا به برند شنازند معروف است، ادامه داد: گلاب‌گیری درجه‌بندی دارد که کشاورزان منطقه ما سعی می‌کنند ممتازترین محصول را تولید کنند به طوری که از یک کیلوگرم گل محمدی ۹۰۰ گرم گلاب در بهترین حالت استخراج می‌کنیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در این عرصه اذعان کرد: از آنجایی که برداشت این محصول توسط بانوان صورت می‌گیرد هر کشاورز سعی کرده که اتاقک کوچکی در کنار مزرعه خود ایجاد کند تا در زمان برداشت محصول بانوان بتوانند چند ساعتی در آنجا به استراحت بپردازند که متاسفانه چندی پیش با بازدیدی که صورت گرفت، اعلام کردند که برای استقرار این اتاقک‌ها حتما باید مجوز داشته باشید یا کشت محصول شما هشت ساله و دارای حق‌آبه و سند باشد در غیر اینصورت حکم تخریب صورت می‌گیرد.

زمین‌های کشاورزی شنازند بلاتکلیف و در کش و قوس اوقافی‌ بودن به سر می‌برند

رضایی افزود: از آنجایی که زمین‌های کشاورزی شنازند بلاتکلیف و در کش و قوس اوقافی‌ بودن به سر می‌برند هیچ کدام از کشاورزان این شرایط را ندارند که خوشبختانه با مساعدت بخشدار منطقه و حمایت‌هایی که صورت گرفت اجازه تخریب اتاقک‌ها داده نشد.

این کشاورز قزوینی بیان کرد: با توجه به بورکراسی‌های ادارای که برای دریافت تسهیلات جهت رونق امورات کشاورزی وجود دارد تصمیم گرفتم که از درآمد حاصل از برداشت محصول، کارم را توسعه دهم، همچنین در کنار محصول گل‌محمدی، ۷۰۰ نهال بادام نیز کشت کردم که امسال هر کدام به صورت محدود محصول نوبرانه داشتند.

وی اذعان کرد: یکی از کشاورزان منطقه برای راه‌اندازی کارگاه اقدام کرده و تقریبا تمام مراحل را به سرانجام رسانده بود اما سازمان غذا و دارو با این روند مخالفت کرده و اعلام کرده که کارگاه حتما باید به سالن و انبار مجهز باشد که چون محصول ما نوپا است نیز به آن میزان درآمد نرسیدیم که بخواهیم از پس هزینه‌های بالا برآییم.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین توجهی به مناطق زیرکشت گل محمدی ندارد

رضایی ضمن ابراز گلایه از رییس جهاد کشاورزی استان قزوین، ابراز کرد: از آنجایی که کشت محصول گل‌محمدی برای اولین بار توسط کشاورزان منطقه شنازند در استان کشت و برداشت شده بود استاندار، نمایندگان مجلس و بسیاری از مسئولین برای بازدید به منطق مراجعه کردند اما رئیس جهاد کشاورزی که متولی اصلی این امر بود تاکنون حتی یکبار هم مراجعه نداشته است.

این کشاورز قزوینی اضافه کرد: ما هیچ انتظاری از رئیس جهاد کشاورزی نداریم اما حضور او موجب دلگرمی کشاورزان می‌شد و این موضوع موجب گلایه همه کشاورزان شده است.

وی با بیان اینکه از آبیاری قطره‌ای برای محصولات خود استفاده می‌کنند، تشریح کرد: اوایل از آبیاری سنتی استفاده می‌کردیم که با توجه به محدودیت منابع آبی به پیشنهاد یکی از کارشناسان جهاد مبنی بر اینکه دولت طی طرح جدیدی در نظر دارد با حمایت از کشاورزان سیستم قطره‌ای راه‌اندازی کند بنا شده بود که تقریبا ۲۰ درصد هزینه با کشاورز و مابقی را دولت بپردازد که متاسفانه آنقدر مانع‌زایی شد که ما تمام هزینه‌ها را خودمان پرداخت کردیم.

رضایی اذعان کرد: آبیاری سنتی هیچ‌وقت پاسخ محصولات ما را نمی‌داد در حالی که اکنون آبیاری مکانیزه بسیار مناسب و پاسخگو است و از استخر آب کشاورزی سنتی که کشاورزان در زمان قدیم به حالت آبخوان‌داری ایجاد کردند و آب قنات را در آنجا ذخیره می‌کنند، استفاده می‌کنیم.

این کشاورز قزوینی در پایان گفت: با تحقیقاتی که با کشاورزان دیگر انجام دادیم نیز تصمیم گرفتیم که از کود حیوانی به جای کود شیمیایی استفاده کنیم تا بتوانیم ارگانیک‌ترین محصول را وارد بازار کنیم اگرچه جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از کشاورزان در زمینه توزیع و ارائه کودها و سم‌های شیمیایی ندارد به طوری که این محصولات هیچ تفاوتی از نظر قیمت با بازار آزاد ندارند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان