۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین از سلام مریم رجوی به زندانیان اوین تا خودکشی ۱۵۰ نفر در مواجهه با سپاه اسلام
کد خبر: ۳۵۱۶۰۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۵ ساعت: ۷:۱ ↗ لینک کوتاه

بارخوانی عملیات مرصاد؛

نابودی امید سیاسی منافقین در عملیات فروغ جاویدان

۵مرداد سالروز عملیات مرصاد است، عملیاتی که با درهم کوبیدن منافقین در مرز‌های غربی کشور نام سربازان دلیر ایرانی را در تاریخ ثبت کرد‌.

از سلام مریم رجوی به زندانیان اوین تا خودکشی ۱۵۰ نفر در مواجهه با سپاه اسلام
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛ عملیات مرصاد یا فروغ جاویدان آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله است، با این تفاوت که این بار نیرو‌های دشمن از جنس عراقی نبودند، بلکه ایرانیانی بودند که در قالب نیرو‌های شبه نظامی موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق، با حمایت صدام به مرز‌های ایران حمله کرده بودند.

عملیات مرصاد در پاسخ به عملیاتی به نام فروغ جاویدان انجام شد؛ در آن زمان طبق طرح عملیات فروغ جاویدان قرار بود واحدهای ارتش آزادی بخش راس ساعت ۵ صبح ۶۷/۵/۴ همدان را محاصره کرده و مراکزی همچون پایگاه هوایی نوژه، مرکز سپاه، و زندان وزارت اطلاعات را به تصرف در می‌آوردند؛ براساس همین طرح مانور یگان‌های ارتش آزادی‌بخش باید راس ساعت ۱۱ صبح همان روز به قزوین رسیده و مراکزی مراکزی مانند پادگان لشکر ۱۶ قزوین، سپاه شریف‌آباد، صنایع موشکی و.‌‌‌..را پاکسازی می‌کردند.

برنامه‌ای که جهت حرکت ستون‌های نظامی طراحی شده بود اهدافی چون تصرف و سقوط جمهوری اسلامی، شکستن طلسم اختناق در ایران، امضا پیمان صلح میان ایران و عراق توسط خودشان، اعلام دولت موقت جمهوری دموکراتیک اسلامی در باختران، و وارد آوردن تلفات بیشتر به ایران در آستانه پایان جنگ را دنبال می‌کرد‌.




مقارن ساعت ۱۴:۳۰ در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۶۷ منافقین و ارتش عراق، عملیات مشترک خود را آغاز کردند؛ در لحظه حرکت تیپ‌ها، رجوی برای بدرقه در محل حاضر شده و در جمله‌ای کوتاه می‌گوید:《 مریم گفته است در اوین را که باز کردید اول سلام مرا برسانید.》 منافقین با زمانبندی سی و سه ساعته‌ای که کرده بودند و با بهره‌گیری از بیست و پنج تیپ و بیش از پنج‌هزار نیرو؛ قصد داشتند در پنج مراحله شامل (سر پل ذهاب_اسلام‌آباد، اسلام‌آباد_باختران، باختران_همدان، همدان_قزوین، قزوین_تهران) خودشان را به تهران برسانند‌.
غافلگیری رزمندگان و مردم ایران از ورود منافقین به کشور امری است که فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی نیز به آن اشاره داشته‌اند‌؛ شهید صیاد شیرازی که محوری‌ترین نقش را در شکست مذلت‌بار منافقین داشت، از غافلگیر شدن خود و رزمندگان اسلام برابر این تهاجم می‌گوید:《به آخر جنگ رسیده بودیم؛ چندروز قبل از عملیات مرصاد، در حالی‌که تازه قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را پذیرفته بودیم، عراقی‌ها سوءاستفاده کردند و از ۱۴ محور در غرب کشور حمله کردند و رزمندگان ما را دور زدند؛ ما چهل پنجاه هزار تا اسیر از آنها داشتیم، آنها از ما کم اسیر داشتند؛ یک دفعه تعداد بسیار زیادی اسیر گرفتند؛ خیلی وحشتناک بود. من در خانه بودم که ساعت ۸:۳۰ شب از ستاد کل به من زنگ زدند و گفتند که دشمن از سرپل ذهاب و گردنه پاطاق با سرعت جلو می‌آید؛ من گفتم کدام دشمن از یک محور سرش را انداخته پایین می‌آید؛ این چه جور دشمن است!》




پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، عراق را در بن‌بست سیاسی و نظامی قرار داد و بر گروه‌ها و عناصر معاند نیز شوک شدیدی وارد کرد؛ در این میان، منافقین تنها گروهی که همه حیثیت و هستی خود را در گرو جنگ نهاده بودند، برای خروج از بن‌بست توطئه‌ای که ماموریت اجرای آن را نهاده بودند؛ به مرحله اجرا در آوردند؛ آنها در تحلیل‌های درون گروهی خویش امکان قبول آتش‌بس از سوی ایران را ناممکن دانسته و باور داشتند که جمهوری اسلامی، زمانی قطعنامه را می‌پذیرد که از جنبه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی به بن‌بست کامل رسیده باشد و تحت چنین شرایطی، سقوط نظام اسلامی حتمی و قدرت به عناصر سازمان منافقین منتقل خواهد شد! بنابراین فرصت پیش آمده را زمان مناسبی دانسته و به رغم آنکه طرح حمله به ایران برای سالگرد جنگ تدارک دیده شده بود، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد. هدف منافقین از حمله در عمق خاک، تسخیر چندین شهر و در پایان رسیدن به تهران و به دست گرفتن قدرت بود!

طبق زمان‌بندی، نیروها بایستی ساعت ۱۸:۰۹ روز دوشنبه سوم مرداد به کرند و ساعت ۲۰:۰۰ به اسلام‌آباد و ۲۲:۰۰ به کرمانشاه رسیده و در این شهر، استقرار دولت خویش را اعلام نمایند؛ اگرچه منافقین در ساعت‌های مقرر به کرند و اسلام‌آباد رسیدند، اما در مسیر اسلام‌آباد_کرمانشاه و گردنه حسن‌آباد، از پیشروی آنها جلوگیری شد.

در عملیات مرصاد بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای مجاهدین خلق کشته و زخمی شدند و در میان کشته‌شدگان و اسرا تعداد زیادی از کادرهای ارشد سازمان و فرمانده‌های تیپ‌ها نیز وجود داشت.
پس از پایان عملیات، تنگه چهارزبر، تنگه مرصاد نام گرفت. در نهایت عملیات مرصاد با نتایج عقب راندن دشمن از خاک جمهوری اسلامی و بازپس‌گیری شهرهای اسلام‌آباد، قصر شیرین، سرپل ذهاب و ده‌ها روستای منطفه، کشته شدن بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر از منافقین، مفقود و متواری شدن حدود ۲۵۰۰نفر در منطقه، خودکشی ۱۵۰نفر، و به دست آوردن تعداد زیادی غنائم به پایان رسید.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان