۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ذخیره سازی خون بند ناف در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد رشد داشته است
کد خبر: ۳۵۱۶۰۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۵ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیربانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان:

بیش از هزار نمونه خون بند ناف در قزوین ذخیره شده است

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: ذخیره سازی خون بند ناف از سال ۹۲ در استان قزوین آغاز شده و تا به امروز بیش از هزار و ۴۰۰ نمونه ذخیره شده است.

ذخیره سازی خون بند ناف در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد رشد داشته است

فاطمه دولت‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اشاره به اهمیت خون بند ناف اظهار کرد: بند ناف و جفت دو ارگانی است که ارتباط بین مادر و جنین را در دوران بارداری شکل می‌دهد و تأمین مواد غذایی و اکسیژن و دفع مواد زائد توسط این دو ارگان انجام می‌شود.

وی افزود: خون بند ناف در گذشته، همواره بعد از زایمان به عنوان زباله بیولوژیک دفع می‌شد اما نزدیک به سی سال پیش، دانشمندان برای نخستین بار متوجه شدند خون موجود در داخل ناف و جفت، سرشار از سلول‌های بنیادی است که می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: در راستای اهمیت سلول‌های بنیادی و کاربرد آنها در بیماری‌های مختلف، بانک‌های مختلفی در دنیا شروع به ذخیره سازی این سلول‌ها کرده و بانک‌های عمومی برای استفاده از این سلول‌ها تشکیل شده است.

سلول‌های بنیادی به عنوان مادر تمام سلول‌های بدن

دولت‌خواه بیان کرد: سلول‌های بنیادی به عنوان مادر تمام سلول‌های بدن محسوب می‌شود چراکه توانایی تکثیر بسیار بالا و تولید سلول‌های دیگر را دارند و از این ویژگی‌ها می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.

وی اذعان کرد: همچنین از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌هایی که به صورت گسترده در دنیا وجود دارد، (بیماری‌های سرطان‌ خون، سرطان غدد لنفاوی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی که منشأ خونی دارند) استفاده می‌شود؛ علاوه بر استفاده از سلول‎‌های بنیادی در درمان بیماری‌های منشا خونی، ثابت شده است که از این سلول‌ها در آینده می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون دیابت، آلزایمر و فلج مغزی استفاده کرد.

فعالیت بانک خون بند ناف قزوین از سال 92

این مقام مسئول ادامه داد: بانک خون بند ناف از سال 84 وابسته به جهاد دانشگاهی برای نخستین بار در کشور شروع به فعالیت و امکان ذخیره سازی خون بند ناف را برای خانواده‌ها هموار کرده است.

دولت‌خواه یادآور شد: ذخیره سازی خون بند ناف از سال 92 در استان قزوین آغاز شده و تا به امروز بیش از هزار و 400 نمونه ذخیره شده است و شاهد رشد چشمگیر و ۷۵ درصدی ذخیره سازی خون بند ناف در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی گفت: در روند ذخیره سازی خون بند ناف، قراردادی با خانواده‌های متقاضی منعقد می‌شود؛ این خانواده‌ها در هر ساعتی از شبانه روز و در هر بیمارستانی که حضور داشته باشند، کارشناسان جهاد دانشگاهی در آن بیمارستان‌ها برای خونگیری از بند ناف حضور پیدا می‌کنند.

هر نوزاد متولد شده تنها یکبار فرصت ذخیره‌سازی خون بند ناف را دارد

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان قزوین یادآور شد: روند خونگیری روند بدون درد است و هیچ دخالتی در روند زایمان ندارد و خونگیری از بافتی انجام می‌شود که قرار است دورریخته شود.

دولت‌خواه گفت: هر نوزادی که متولد می‌شود تنها یکبار فرصت ذخیره‌سازی خون بند ناف را دارد و سلول‌های بنیادی برای یکبار در زندگیش وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: بیش از 400 مورد پیوند موفق در کشور و بیش از 40 هزار مورد پیوند موفق در دنیا ثبت شده است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان