۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رشد قابل توجه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، علت اصلی پایان نامه فروشی
کد خبر: ۳۵۱۵۹۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۱۰ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد؛

برای حل چالش‌های پایان نامه فروشی، نهادهای پژوهشی در دانشگاه‎‌ها راه‌اندازی شود

کشاورز ترک گفت: رشد قابل توجه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد در یک مقطعی از زمان که البته امروز رو به کاهش است، موجب شد تا پدیده پایان نامه فروشی در جامعه شکل بگیرد.

رشد قابل توجه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، علت اصلی پایان نامه فروشی

دکتر عین‌الله کشاورزترک در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فرهنگ صبح قزوین با اشاره به پدیده پایان نامه فروشی اظهار کرد: برای بررسی بیشتر این موضوع نیاز است به سند آمایش آموزش عالی تدوین شده در سطح استان‌ها و ملی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: در هِرَم آموزشی باید آموزش‌ها را به سمت آموزش‌های مهارتی سوق دهیم تا جمعیت بیشتری در حوزه مقاطع کاردانی یا تحصیلات مهارتی مشغول کار باشند؛ در بررسی هِرَم تحصیلی می‌توان به خوبی فقدان نظم و هماهنگی لازم را مشاهده کرد.

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد: رشد قابل توجه پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد در یک مقطعی از زمان که البته امروز رو به کاهش است، موجب شد تا پدیده پایان نامه فروشی در جامعه شکل بگیرد.

سامانه مشابهت یاب، نَه به سرقت علمی

دکتر کشاورزترک گفت: از سوی دیگر، وزارت علوم تمهیداتی همچون سامانه «مشابهت‌یاب» را برای کاهش پدیده پایان نامه فروشی در نظرگرفت تا بتواند این موضوع را تا اندازه‌ای مدیریت کند.

وی اذعان کرد: مسئله پایان نامه فروشی یک موضوع فراتر است چراکه زمانی که با نگاه آینده‌نگرانه نسبت به یک موضوعی پرداخته می‌شود لایه‌های درونی از جمله عوامل فنی، اجتماعی و نظری در آن نیز وجود دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

این عضو هیئت علمی ادامه داد: دانشگاه‌ها را به سه دسته‌ دانشگاه آموزش محور، دانشگاه پژوهش محور و دانشگاه کارآفرین می‌توان تقسیم بندی کرد؛ در نظام دانشگاهی به موضوع آموزش توجه بیشتر و به موضوع پژوهش و کارآفرینی توجه کمتری می‌شود.

اولویت کیفیت بر کمیت در پایان نامه‌های دانشجویی

دکتر کشاورزترک یادآور شد: پیشنهاد می‌شود حتما نهادهای پژوهشی با محورهای تخصصی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود و تصمیم‌گیری برای موضوع پایان نامه‌ها به منظور حل یکی از چالش‌های کشور، در این پژوهشکده‌ها صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه پایان نامه‌ها به ویژه مقطع دکتری بیشتر به تولید مقاله توجه می‌شود و این امر تا حدودی زمینه ساز کاهش کیفیت پژوهش است؛ لذا در تأیید پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی باید کیفیت را بر کمیت در اولویت قرار داد.

مدیر پروژه سند توسعه فرهنگی قزوین با اشاره به راهکار اساسی اصلاح فرآیند تهیه و تولید پایان‌نامه اذعان کرد: برنامه‌ریزی آموزش عالی در کشور و توجه به هرم تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و جذب دانشجو متناسب با مبانی از جمله راهکارهای اساسی در این بین بوده که البته وزارت علوم در چند سال گذشته نسبت به اصلاحات بنیادی در این زمینه اقدام کرده است.

دکتر کشاورزترک گفت: در گام دوم، رابطه بین پژوهش و آموزش در دانشگاه‌ها باید نهادینه شود؛ تا زمانی که حوزه پژوهش و پژوهش کاربردی مبتنی بر ساختار پژوهشکده و اندیشکده راه‌اندازی نشود نمی‌توانیم شاهد دستیابی نظام پژوهش به کیفیت باشیم.

نباید تولید مقاله در اولویت باشد

وی در پاسخ به این سوال که مسیر ریل‌گذاری تولید مقالات باید به چه سمت و سویی برود، بیان کرد: به هیچ عنوان تولید مقاله نباید در اولویت نخست باشد اما نظام آموزشی برای استاد و دانشجو این امر را در اولویت قرار داده و امتیاز مقاله بیشتر مدنظر است.

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: اولویت قرار دادن انجام پژوهش‌های کیفی یا حل مسائل جامعه، می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد؛ هرچند باید به مقاله و نگارش آن نیز پرداخته شود اما در کنار آن باید رویکردهای پژوهش‌ محور کاربردی مدنظر قرار بگیرد.

دکتر کشاورزترک در پایان یادآور شد: براساس تجربیات گذشته، اگر برنامه‌ریزی مناسب و آینده‌نگرانه در نظام آموزشی داشته باشیم می‌توانیم بسیاری از نقاط ضعف را پوشش داده و تحولات مناسبی در جامعه ایجاد کنیم.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان