۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین از عذاب اعتیاد تا نشاط پس از نجات
کد خبر: ۳۵۱۵۱۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۳۱ ساعت: ۶:۳۰ ↗ لینک کوتاه

تجربه هزاران راه نرفته؛

شادی کاذب معتادان اطرافم مرا به سمت مواد جذب کرد

معتادی که ۵ سال است از بند مواد مخدر نجات پیدا کرده گفت: اولین عامل برای جذب من به سمت مواد مخدر شادی کاذبی بود که افراد معتاد اطرافم داشتند.

از عذاب اعتیاد تا نشاط پس از نجات

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، معضلات اجتماعی از اساسی‌ترین مسائلی است که هر شخصی در زندگی با آن درگیر می شود  و اگر در این میان اندکی لغزش داشته باشیم بزرگترین ضربه‌های جسمی و روحی را خواهیم خورد.

 اعتیاد به انواع مواد مخدر یکی از این سراب‌هایی است که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و همه اقشار و سنین را با خود به چاه مذلت و خواری و درماندگی می‌کشاند.

 سال‌هاست که کارشناسان و صاحب نظران علوم اجتماعی درباره معضلات این سم کشنده و اثرات سوء آن بر جامعه هشدار داده‌اند اما با وجود تبلیغات فراوان در رسانه‌ها و حتی ساخت مستندهایی در این زمینه، هجوم این دشمن وحشی به زندگی اجتماعی مردم هنوز هم قربانی می گیرد.

شاید بتوان گفت وجود کمپ‌های ترک اعتیاد  مکانی است برای کمک به این افرادی که دچار مصیبتی به نام اعتیاد شده‌اند و همیشه آنچه در ذهن‌ها از وجود نقش و تاثیر این مکان‌ها شکل می‌گیرد  این است که آیا افرادی که اعتیاد خود را ترک می‌کنند دوباره همچون یک فرد سالم به جامعه و زندگی خود باز می‌گردند یا خیر؟ آیا وسوسه، آنها را درگیر برگشت به مواد مخدر نمی‌کند و چقدر امید به پاک ماندن این افراد تا آخر عمرشان وجود دارد؟

با وجود همه این سوالات به سراغ فردی به نام "امیر" که به گفته خودش معتادی بهبود یافته است رفتیم و با گفت‌وگویی مهمان داستان زندگی‌اش شدیم.


 "امیر" که هم اکنون صاحب یک "آرایشگاه مردانه" است در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با بیان اینکه اولین عامل برای جذب من به سمت مواد مخدر شادی کاذبی بود که افراد معتاد اطرافم داشتند اظهار کرد: از ابتدا در محله‌ای زندگی می‌کردم که اکثر اطرافیانم با اینکه مصرف کننده مواد بودند اما روحیه خوبی داشتند و این مسئله همواره برایم جای سوال بود و سرانجام با وسوسه جذب اعتیاد شدم. وی افزود: دوران نوجوانی مرحله‌ای است که اگر به خوبی کنترل نشود انسان را در بدترین مهلکه‌ها خواهد انداخت. اولین بار در کلاس پنجم ابتدایی مشروب را تجربه کردم و آرام آرام کشیدن سیگار را هم به آن اضافه کردم، به این اقدامات افتخار می‌کردم چون تمایلم این بود زودتر بزرگ شوم و همه من را تائید کنند.

"امیر" ادامه داد: نداشتن اعتماد به نفس و  خودکم بینی‌ها باعث شد با تفکر اشتباهی که بین همسالانم وجود داشت جذب مواد مخدر شوم و با هر بار مصرف، این احساس در من اوج گرفت که انرژی خاصی پیدا کرده‌ام و جرأت و اعتماد به نفسم تقویت شده است و بهتر می‌توانم به کارهایم مشغول شوم.

 این فرد نجات یافته از دام اعتیاد با اشاره به اینکه دوران طلایی زندگی اش در مصرف مواد مخدر سپری شد اذعان کرد: تصور اشتباه بین همه افرادی که به تازگی مصرف مواد را تجربه می‌کنند این است که با حضور مواد مخدر در کنار خود دیگر هیچ مشکل و غمی نخواهند داشت و مسیر رسیدن به آرزوهای خود را هموار می‌بینند.

 وی ابراز داشت: در حال حاضر که تجربه تلخی از دوران اعتیاد دارم متوجه شدم که همه این تصورات اشتباه بود و این افکار واهی پوششی  بر تعقل و تفکرم  قرار داده بود و همه احساساتم تحت تسلط این دشمن خاموش قرار داشت.

 زمانی که مواد مصرف می‌کردم هیچ حسی نسبت به عزیزترین خویشاوندان نداشتم و فقط هدفم این بود که برای مواد کشیدن زندگی کنم.


"امیر" با اشاره به اینکه اعتیاد زندگی مرا به ناکجاآباد کشاند و زن و فرزند برایم معنایش را از دست داد گفت: منزلت اجتماعی خود را از دست دادم و موجب سرشکستگی اطرافیانم شدم. در این دوران ترک مواد برایم آرزو شده بود، متأسفانه به دورانی رسیدم که دیگر چیزی برای از دست دادن نداشتم و فقط به مرگ فکر می‌کردم و حتی اقدام به خودکشی هم کردم.

 وی با بیان تجربیاتش از زندگی خطاب به نوجوانان و جوانان تاکید کرد: وقتی کاری را شروع می‌کنید باید با سنجش تمام جوانب آن در  مسیر درست قدم بردارید زیرا یک لحظه غفلت و با یک بار مصرف مواد، عمرتان بر باد می‌رود و همه سرمایه هایتان فانی خواهد شد.  

به همه فرصت جبران داده نمی شود؛ عنایت خدای متعال دست مرا گرفت و باعث نجاتم شد.

 این فرد نجات یافته از دام اعتیاد درباره نحوه درگیر شدن به مواد بیان کرد: از سیگار کشیدن شروع کردم تا اینکه درگیر حشیش و تریاک و هروئین شدم؛ با مصرف شربتی که برای ترک تجویز شده بود  قصد ترک داشتم اما موفق نشدم و به زندان افتادم و سوء سابقه هم پیدا کردم؛ در سه ماه زندان با انواع جرم‌ها آشنا شدم زیرا در آنجا هم مواد توزیع می شد.

اطلاعاتم در داخل زندان نسبت به مواد جدید و چگونگی مصرف آن ها تکمیل شد. وقتی بیرون آمدم بلادرنگ به سراغ مواد جدید رفتم تا تجربه اش کنم.


 وی ادامه داد: پنج سالی است که مواد را ترک کرده‌ام. به نظر من مرفه بودن افراد تا 50 درصد در زمینه جذب آنها به سوی خلاف تاثیر دارد و با تبلیغات نابجایی که در حال حاضر وجود دارد به نوجوانان اطمینان داده می‌شود که مصرف کم مواد مخدر اعتیادآور نیست، در صورتی که این مسئله دروغ است زیرا مواد مخدر صنعتی تاثیراتش خطرناکتر از سایر مواد است.

"امیر" با بیان اینکه مصرف مواد، انسان را پرخاشگر و رویاپرداز می‌کند ابراز داشت: برخی باورها خصوصا بین دانشجویان وجود دارد که با مصرف مواد شب‌ها بیدار می‌مانند و بیشتر درس می‌خوانند و بهتر امتحان می‌دهند؛ اما خودم موارد متعددی را مشاهده کردم که با این حرف‌های بیهوده از درس و زندگی خود عقب افتادند و کارتن خواب شدند. وی گفت: مشکل بعضی از ما این است که فکر می‌کنیم باید هر چیزی را خودمان تجربه کنیم و سعی نمی‌کنیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم. در حال حاضر هم افراد زیادی از دخترها و پسرها به ویژه دانشجویان جذب مصرف قلیان شده‌اند که معتقدند ضرری برای بدن ندارد اما همین مسئله زمینه‌ای می‌شود تا قبح استفاده از مواد برایمان شکسته شود و به سمت مواد مخدر بروند.

 این شهروند قزوینی به نحوه ترک خود اشاره کرد و افزود: در وضعیت روحی و جسمی بدی قرار داشتم و اگر عنایت خدا و کمک اطرافیانم نبود و با انجمن ترک اعتیاد آشنا نمی‌شدم مطمئنا در حال حاضر زنده نبودم. به جلسات معتادان گمنام رفتم و با شرکت در این جلسات به آغوش گرم خانواده برگشتم.

"امیر" در پایان گفت: همسر اولم به خاطر اعتیاد از من جدا شد و بعد از ترک اعتیاد دوباره ازدواج کردم و هم اکنون صاحب یک فرزند پسر هستم. در حال حاضر به عنوان صاحب یک مغازه آرایشگری  مشغول به کارم و خدای خود را شاکرم که زمینه نجات از مرگ واقعی را برایم فراهم کرد.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان