۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین از فواید و ضررهای چای میوه گل رز چه می دانید ؟
کد خبر: ۳۵۱۵۱۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۳۰ ساعت: ۱۱:۴۸ ↗ لینک کوتاه

از فواید و ضررهای چای میوه گل رز چه می دانید ؟

دراین گزارش در مورد خواص چای میوه گل رز آشنا شوید.

از فواید و ضررهای چای میوه گل رز چه می دانید ؟
 

به گزاش سرویس علم وفناوری صبح قزوین ؛چای میوه گل رز یک نوع چای گیاهی ساخته شده از میوه رز صورتی است. طعم این چای بسیار ملایم و کمی شیرین می‌باشد. گل رز گونه‌های مختلفی دارد، اما منظور ما از چای میوه گل رز در این مطلب چایی است که از گیاه رز کانین تهیه می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت قلب، کاهش وزن و جلوگیری از پیری پوست همگی از خواص این چای گیاهی می‌باشند.

در ادامه این مطلب بیشتر در مورد خواص این نوشیدنی با شما صحبت خواهیم کرد.

۱. چای میوه گل رز غنی از آنتی اکسیدان هاست

آنتی اکسیدان‌ها مواد هستند که از آسیب سلولی ناشی از تماس بدن با مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و یا این آسیب‌ها را کاهش می‌دهند. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند در برابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ از بدن محافظت کند.

نتایج یک مطالعه که به ارزیابی میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در عصاره شش میوه مختلف پرداخت بود مشخص شد که میوه گل رز بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی را دارد. به طور خاص این گیاه حاوی پلی فنل ها، کاروتنوئید‌ها و ویتامین‌های C و E است که همگی خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند.

مقدار این آنتی اکسیدان‌ها بستگی به نوع گیاه، زمان برداشت و طول گیاه دارد. نکته جالب توجه این است که هر چقدر این گیاه بلندتر باشد، میزان آنتی اکسیدان‌های آن نیز بیشتر است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که میوه‌های خشک شده گیاه گل رز ممکن است آنتی اکسیدان‌های کمتری نسبت به گل‌های تازه این گیاه داشته باشند.

۲. این نوشیدنی ممکن است از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کند

یکی از مهمترین خواص چای میوه گل رز، میزان ویتامین C زیاد در این گیاه است. البته همان طور که گفتیم مقدار دقیق این ویتامین در میوه گل رز بستگی به قد و وزن میوه دارد. میوه‌ها و سبزیجاتی که بلندتر هستند و وزن بیشتری دارند حاوی ویتامین C بیشتری هستند.

ویتامین C به روش‌های زیر می‌تواند بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد:

تولید سلول‌های سفید خون که به نام لنفوسیت‌ها شناخته می‌شوند. چای میوه گل رز تولید این سلول‌ها را تحریک می‌کند و به این ترتیب از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند.

۳. افزایش عملکرد لنفوسیت‌ها (پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی)

علاوه بر ویتامین C، چای میوه گل رز حاوی پلی فنل‌ها و ویتامین A و E است. این ویتامین‌ها و ترکیبات به تقویت و محافظت از سیستم ایمنی کمک می‌کنند. اگر چه برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف مکمل این گیاه می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را ارتقاء دهد، اما تا کنون تحقیقات انسانی زیادی در این زمینه صورت نگرفته است.

چای میوه گیاه گل رز می‌تواند در برابر بیماری‌های قلبی از بدن محافظت کند.

با توجه به غلظت آنتی اکسیدان‌های موجود در چای میوه گل رز، نوشیدنی این ماده ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. مطالعات تا کنون توانسته اند ارتباط بین مصرف ویتامین C و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را اثبات کنند.

یک مطالعه که نتایج ۱۳ پژوهش را بررسی کرده بود نشان داد که مصرف حداقل ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز با کاهش معنی داری کلسترول LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید ارتباط دارد. این دو عامل از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

علاوه بر این، مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که مصرف کافی ویتامین C با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط است.

این گیاه حاوی فلاونوئید‌ها نیز می‌باشد. تحقیقات نشان داده اند که این آنتی اکسیدان‌ها باعث کاهش فشار خون در افرادی می‌شوند که مبتلا به این بیماری هستند.

مثلا یک مطالعه ۶ هفته‌ای که بر روی ۳۱ بیمار مبتلا به چاقی انجام شد نشان داد افرادی که نوشیدنی حاوی ۴۰ گرم پودر فلفل قرمز را به صورت روزانه مصرف می‌کنند فشار خون و کلسترول LDL شان نسبت به گروه شاهد کمتر بود.

البته محققان خاطر نشان کردند که این خاصیت ممکن است به فیبر موجود در این پودر باز گردد.

۴. این نوشیدنی می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند

تحقیقات نشان داده اند که چای میوه گل رز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این گیاه آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام tyluriasis دارد که ممکن است چربی سوز باشد.

در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای که بر روی ۳۲ فرد بزرگسال دارای اضافه وزن انجام شد مشخص گردید مصرف ۱۰۰ میلی گرم عصاره روسیانا به صورت روزانه، وزن بدن و چربی روی معده را در مقایسه با دارونما کاهش می‌دهد. با این حال هنوز هیچ مطالعه‌ای نتوانسته این خاصیت را در مورد چای میوه گل رز اثبات کند.

۵. این چای در برابر دیابت نوع ۲ از بدن محافظت می‌کند

در حالی که مکانیسم دقیق این خاصیت هنوز کشف نشده است، اما برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف این گیاه ممکن است از بدن در برابر دیابت نوع ۲ محافظت کند.

در یک مطالعه که بر روی بدن موش‌های چاق انجام شد نشان داد که مصرف مکمل پودر میوه گل رز در طی ۱۰ تا ۲۰ هفته به طور معنی داری باعث کاهش قند خون، میزان انسولین ناشتا و رشد سلول‌های چربی در کبد می‌شود. این سه عامل از جمله مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

در یک مطالعه دیگر مصرف این ماده باعث کاهش قند خون ناشتا در موش‌های دیابتی شد. با این حال، مطالعه‌ای که بر روی بزرگسالان مبتلا به چاقی انجام شد نشان داد که مصرف این ماده بر روی گلوکز ناشتا و حساسیت به انسولین تاثیری ندارد.

۶. می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد

چای میوه گل رز به دلیل دارا بودن پلی فنل‌ها و گالاتولایپید‌های زیاد برای کاهش التهاب عالی است.Galactolipid یک نوع چربی در غشای سلولی است که از نظر خواص ضد التهابی و پتانسیل کاهش دهنده درد مفاصل مورد بررسی قرار گرفته است.

در بررسی سه تحقیق مشخص شد که مصرف عصاره میوه گل رز باعث کاهش درد مفصلی در افراد مبتلا به استئوآرتریت می‌شود. علاوه بر این، افرادی که از این گیاه استفاده کردند، در مقایسه با گروه استفاده کننده از دارونما حدود ۵۰ درصد کاهش درد داشتند.

یکی از مطالعات دیگر که ۴ ماهه به طول انجامید و بر روی ۱۰۰ بیمار مبتلا به استئوآرتریت انجام شد نشان داد که مصرف ۵ گرم عصاره میوه گل رز به صورت روزانه به میزان قابل توجهی درد را کاهش داده و موجب افزایش دامنه حرکت مفاصل افراد می‌شود.

در حقیقت، ۶۵ درصد از مصرف کنندگان این عصاره کاهش درد را گزارش دادند؛ بنابراین عصاره این گیاه برای کمک به درمان آرتریت روماتوئید مفید است. اگرچه تحقیقات انجام شده در این زمینه محدود می‌باشد، اما مطالعاتی که این خواص را تایید کرده اند بسیار با کیفیت هستند.

این نکته را به یاد داشته باشید که تمام این مطالعات با استفاده از عصاره این گیاه انجام شده اند نه چای میوه گل رز.

۷. ممکن است با پیری پوست مبارزه کند

کلاژن پروتئین فراوانی در بدن محسوب می‌شود و مسئولیت ایجاد خاصیت کشسانی را در پوست بر عهده دارد. تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C برای ترویج سنتز کلاژن و محافظت از سلول‌های پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از تماس با نور خورشید مفید است؛ بنابراین از آنجا که چای میوه گل رز غنی از ویتامین سی است، مصرف آن می‌تواند از پیری پوست جلوگیری کند.

علاوه بر این، چای میوه گل رز حاوی کاروتنوئید آستاگزانتین است که ممکن است اثرات ضد پیری بر روی پوست داشته باشد و باعث جلوگیری از تجزیه کلاژن شود.

دیگر کاروتنوئید‌های موجود در این چای نیز ممکن است به سلامت پوست کمک کنند. مثلا ویتامین A و لیکوپن برای محافظت از سلول‌های پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از تماس با نور خورشید مفید شناخته شده اند.

یک مطالعه ۸ هفته‌ای که بر روی ۳۴ نفر انجام شد نشان داد که افرادی که ۳ گرم پودر میوه گل رز در روز مصرف می‌کنند، چروک‌های کمتری دارند و رطوبت و حالت کشسانی پوستشان بیشتر است.

۸. پیشگیری از سرطان

بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای میوه‌ی رز ویژگی‌های ضدسرطانی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها، قبل از اینکه رادیکال‌های آزاد بتوانند باعث استرس اکسیداتیو شوند، آن‌ها را پیدا و خنثی می‌کنند و به‌این‌ترتیب جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرند.

مطالعات در زمینه‌ی ارتباط میان سرطان و میوه‌ی رز همچنان ادامه دارد، اما نتایج اولیه امیدوارکننده است.

۹. سم‌زدایی از بدن

چای میوه‌ی رز خاصیت روان‌کنندگی و ادرارآوری دارد. با این خواص، بدن می‌تواند از شر سم‌ها خلاص شود و چربی‌ها و نمک‌های اضافی را دفع کند. اگر درگیر یبوست هستید یا سوخت‌وساز بدن‌تان پایین است یا سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف شده، بهتر است به فکر پاک‌کردن بدن‌تان از سم‌ها و کاهش بار اضافی روی کلیه‌ها و کبدتان باشید.

این چای می‌تواند در این راه به شما کمک کند، چون گوارش غذا را سریع‌تر می‌کند و تعداد دفعات ادرار را افزایش می‌دهد.

چگونه چای میوه رز درست کنیم؟

چای میوه‌ی رز را به‌راحتی می‌توان در خانه تهیه کرد، اما بسته به اینکه از چه دستوری پیروی کنید و اینکه دوست دارید نتیجه‌ی کار چگونه باشد، ممکن است فرایند تهیه‌ی آن کمی پیچیده باشد. بیشتر افراد از میوه‌ی کاملاً خشک استفاده می‌کنند، چون تهیه‌ی چای به این روش نیاز به مقدمات کمتری دارد.

اما اگر کسی بخواهد چای قوی‌تر و مغذی‌تری بنوشد که آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هم داشته باشد، باید خودش میوه را خرد و الک کند. اگر می‌خواهید به این روش چای را تهیه کنید، باید میوه‌ی رز را داخل آسیاب یا مخلوط‌کن بریزید، و بعد پودر به‌دست‌آمده را از الک عبور دهید تا اضافات آن غربال شوند.

در این مرحله، می‌توانید پودر را داخل قوری بریزید و چای را تهیه کنید یا اینکه داخل کیسه‌ی چای بریزید و برای روز‌های بعد نگه دارید. از آنجا که طعم این چای خیلی قوی است، بعضی‌ها پیشنهاد می‌کنند از استیویا، که نوعی شیرین‌کننده‌ی طبیعی است، یا از برگ نعناع، برای تلطیف مزه‌ی آن استفاده کنید.

مواد لازم:

۴ قاشق چای‌خوری میوه‌ی رز خشک‌شده (یا به‌صورت کامل و دست‌نخورده یا به‌صورت خردشده، پودرشده، الک‌شده)

۴ فنجان آب

۴ تا ۵ برگ نعناع یا نعناع فلفلی (در صورت تمایل و برای تلطیف مزه)

میوه‌ی رز را همراه با آب داخل قوری فلزی بریزید.

مخلوط را کم‌کم آن‌قدر گرما دهید تا به جوش بیفتد، بعد دمای زیر آن را کم کنید و اجازه بدهید همچنان روی شعله بماند.

بگذارید مخلوط ۵ دقیقه دم بکشد.

قوری را از روی شعله بردارید و، در صورت تمایل، برگ‌های نعناع یا استیوا را به آن اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.

عوارض مصرف چای میوه رز

افراد زیادی از فواید چای میوه‌ی رز تعریف می‌کنند، اما این نوشیدنی عوارض جانبی نیز دارد، از جمله ایجاد مشکلات معدی‌روده‌ای، مشکل خواب، و خون‌ریزی و سنگ کلیه. اگر کسی داروی خاصی مصرف می‌کند یا بیماری خاصی دارد، باید در مصرف این چای احتیاط کند.

۱. مشکل معده

شایع‌ترین عارضه‌های جانبی نوشیدن چای میوه‌ی رز عبارت‌اند از ایجاد مشکلاتی در معده و روده، مثل اسهال، گرفتگی، تهوع، و نفخ. امکان یبوست و استفراغ نیز وجود دارد.

این عوارض معمولاً موقعی اتفاق می‌افتد که فرد بیش از اندازه چای میوه‌ی رز بنوشد، اما اگر کسی هم به میوه‌ی رز حساسیت داشته باشد، دچار این نشان‌ها می‌شود. از دیگر واکنش‌های آلرژیک می‌تواند به بادکردن لب، زبان، و گلو اشاره کرد. اگر دچار این عارضه شدید، حتماً به‌سرعت سراغ پزشک بروید.

۲. بی‌خوابی/خستگی شدید

گاهی اوقات ممکن است با نوشیدن چای میوه‌ی رز الگوی خواب فرد به‌هم بریزد. پیامد این اتفاق فرسودگی و ضعف در طول روز است، و همچنین ناتوانی در خواب شبانه. اگر برای خوابیدن مشکلی دارید، قبل از مصرف این چای با پزشک مشورت کنید.

۳. خونریزی

ترکیبات فعال در چای میوه‌ی رز می‌تواند وضعیت کسانی را که دچار مشکل خون‌ریزی هستند وخیم‌تر کند. این چای جلوی انعقاد خون را می‌گیرد، برای همین، کسانی که به اختلالات خون‌ریزی مبتلا هستند نباید از این نوشیدنی مصرف کنند.

۴. سنگ کلیه

مطالعات نشان می‌دهد که تمرکز زیاد ویتامین سی در این چای، می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود. قبل از اضافه‌کردن چای میوه‌ی رز به رژیم غذایی خود، با پزشک درباره‌ی مشکلات خاص خود مشورت کنید.

۵. حاملگی

درباره‌ی اثرات چای میوه‌ی رز بر حاملگی هنوز به اندازه‌ی کافی تحقیق انجام نشده است، اما با توجه به اثرات هورمونی این چای و با توجه به اینکه درد‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد، نوشیدن آن را به زنان باردار توصیه نمی‌کنیم، به‌خصوص زنانی که در سه‌ماهه‌ی اول و دوم بارداری هستند.

خلاصه

چای میوه گل رز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به کاهش وزن کمک می‌کند، موجب کاهش درد مفاصل می‌شود، از پوست حمایت می‌کند و از ایجاد بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند.

با این حال، شواهد موجود نشان می‌دهند که مصرف این نوشیدنی ممکن است برای همه مفید نباشد.

منبع:دلگرم

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان