۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اداره کل راه و شهرسازی با نمای شیشه‌ای نمی‌تواند الگوی معماری اسلامی باشد
کد خبر: ۳۵۱۵۰۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۳۰ ساعت: ۱۰:۳۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین:

از زمان احداث تقاطع نادری به حقوق شهروندی ساکنین چهارراه نادری تجاوز شده است

نوروزیان گفت: وقتی در قزوین، نمای ساختمان سازمان راه و شهرسازی در چهارراه بلوار، از جنس آلومینیوم و شیشه سکوریت است، این سازمان چگونه می‌تواند الگوی معماری اسلامی برای شهروندان باشد.

اداره کل راه و شهرسازی با نمای شیشه‌ای نمی‌تواند الگوی معماری اسلامی باشد

محمدرضا نوروزیان، رئیس کانون معماران قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص اینکه چگونه می‌توان مردم را به سمت ساخت و ساز بر طبق معماری اسلامی سوق داد گفت: متولیان حوزه ساخت و متولیان مربوط به امور شهر و شهرسازی باید در این خصوص با جدیت وارد عمل شوند؛ وقتی در قزوین، نمای ساختمان سازمان راه و شهرسازی در چهارراه بلوار، از جنس آلومینیوم و شیشه سکوریت است، این سازمان چگونه می‌تواند الگوی معماری اسلامی برای شهروندان باشد.

وی افزود: اگر چه اعلام می‌شود در نما نباید کامپوزیت استفاده شود ولی شاهد این موضوع هستیم؛ همچنین با توجه به اقلیم قزوین که گرم و خشک است، نباید از شیشه در نما استفاده شود ولی از آلومینیوم و شیشه در نمای بسیاری از ادارات استفاده می‌شود.

ساختمان های شهرداری باید الگویی برای معماری شهر باشد

نوروزیان اظهارکرد: ساخت و سازهای صورت گرفته توسط شهرداری باید الگویی برای معماری شهر باشد ولی شاهدیم نمای ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری که خود متولی این امور است سراسر شیشه است.

وی تصریح کرد: ساخت و سازها باید به گونه ای باشد که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر امکان پذیر باشد؛ اگر ظاهر یک شهر براساس معیارها و معماری اسلامی ساخته شود در نخستین برخورد نمونه‌ای از یک شهر اسلامی را القا می‌کند.

رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین خاطرنشان کرد: در صورت تعامل بیشتر سازمانها و اتخاذ استراتژی دقیق و درست در انجام امور، ما هم از فرهنگ غنی گذشته خود و هم از دانش و مسائل روز استفاده می‌کنیم همچنین هر شهروندی براساس هویت دینی و انسانی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: در گذشته برای ساخت بناهای قدیمی در روستاها از چوب استفاده می‌نمودند ولی اکنون شاهدیم در الموت و دورترین روستاها برای ساخت یک طبقه خانه به جای چوب، از آهن و بتن استفاده می‌کنند.

نوروزیان افزود: این اقدام ضربه بزرگی به محیط زیست وارد می‌کند و معماری بومی آنجا را نابود می‌کند و تبدیل به افسردگی و مشکلات روحی و روانی انسان می‌شود.

لزوم کشت درختان صنعتی و ترویج بکارگیری چوب در ساخت و ساز

وی با اشاره به چگونگی استفاده کشور ژاپن از سازه‌های چوبی گفت: این کشور زلزله خیزترین کشور دنیا است ولی با برنامه ریزی و سیاستگذاری درست و کشت درختان صنعتی جهت ساختمان سازی از چوب آن استفاده می‌کند.

نوروزیان ادامه داد: در ژاپن با این اقدام سازه چوبی هم با فرهنگ و بوم آن روستاها و شهرارتباط برقرار می‌کند و هم با طبیعت انسان سازگارتر است و درهنگام زلزله نیز خطرات کمتری در پی دارد.

وی عنوان کرد: در ایران نیز می‌توانیم معماری ارگانیک داشته باشیم و از طبیعت استفاده کنیم، نه اینکه طبیعت را به نفع انسان تخریب کنیم؛ اکنون دنیا به سمت ایمن سازی، سبک سازی و همگرایی محیط زیست حرکت می‌کند؛ ساختمان‌های ساخته شده باید ارتباط متقابل بین شهر و شهروند برقرار کنند در غیر این صورت منجر به ناامنی و افزایش بزه کاری می شود.

عدم تجاوز به حقوق شهروندی در دستور کار مدیریت شهری باشد

رئیس انجمن حقوق شهروندی شهروندان قزوین تصریح کرد: وقتی شهری داعیه دار اجلاس جهانی شهر اسلامی است با توجه به تاکید اسلام به تجاوز نکردن به حقوق دیگران باید این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

نوروزیان اظهارکرد: حقوق شهروندی یعنی یک شهروند حق دارد در محلی که عوارض و مالیات می دهد احساس امنیت، آرامش و شادی داشته باشد و خدمات خوبی به شهروند ارائه شود؛ برای نمونه اکنون به حقوق شهروندی ساکنین چهارراه نادری از زمان احداث تقاطع نادری تجاوز شده است چرا که آسایش و امنیت آنها را سلب کرده است.

وی بیان کرد: می‌خواهیم الگوی یک مسلمان برای کشورهای دیگر باشیم ولی برای نمونه با جانمایی نامناسب بلند مرتبه سازی‌ها به حقوق شهروندی تجاوز می‌کنیم.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان