۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "عرفه" فرصت آشتی با پروردگار درمحراب عرفات
کد خبر: ۳۵۱۴۸۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۲۹ ساعت: ۱۱:۲۵ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کارشناس مسائل دینی مطرح شد؛

"عرفه" و "عید قربان" مقدمه رسیدن به "ولایت" و "غدیر" است

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه عرفه و عید قربان مقدمه رسیدن به ولایت و غدیر است، گفت: مناجات عرفه دل انسان را صاف و زلال می‌سازد و منشا نزول رحمت الهی قرار می‌گیرد.

"عرفه" فرصت آشتی با پروردگار درمحراب عرفات
حجت الاسلام رضا کاظم‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به فضیلت دعای عرفه اظهار کرد: دعای عرفه امام حسین(ع) به نوعی بازگشت به ‌ذات انسانیت است؛ چراکه هر زمان شخصی توانست به ذات حقیقی خود بازگردد و موقعیت خویش و نعمات الهی را بشناسد آن روز برایش بهترین روز خواهد بود.

وی افزود: عرفه روزی است که انسان به معرفت حقیقی دست می‌یابد و در واقع با توجه به زیارات و اعمالی که داشته و به ویژه آنکه طواف خدا را انجام داده است، انسان بیشتر به وجود خود توجه می‌کند و شناخت نفس نیز زمینه شناخت خداوند را فراهم می‌کند.

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد خود و خدای خود را بشناسد، سیر مناجات و مطالعه و خواندن دعاهای ائمه اطهار(ع)، بسیاری از معارف و حقایق را برای انسان آشکار می‌کند، غرض از دعای عرفه نیز این است که انسان خود را بشناسد به طوریکه امام حسین(ع) در دعای عرفه با یادآوری نعمات الهی با خدای متعال مناجات می‌کند.

وی عنوان کرد: عرفه روز دعا و مناجات با خدا است لذا باید این فرصت را غنیمت بشماریم و از آن به نحو شایسته‌ای برای تقرب به خدا بهره بگیریم.

عرفه روز دعا و مناجات با خدا

کاظم‌لو بیان کرد: باید با ذکر دعای عرفه و تامل در آن به خود آییم و به داشته‌های خود بیندیشیم؛ چراکه ما انسان‌ها معمولا به فضای خالی لیوان نگاه می‌کنیم اما روز عرفه یادآور آن است که در مورد دارایی‌ها و داشته‌های خویش فکر کنیم و خدا را بابت الطافی که به ما ارزانی داشته، قدردانی کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان قزوین ابراز کرد: عرفه در واقع برگشت و مطالعه در سیر وجودی است و چه نیکو بود اگر عرفه فقط منحصر به روز عرفه نبود و از روزها قبل مقدماتی را برای عرفه شروع می‌کردیم.

وی بیان کرد: معنای عرفه اگر همواره در طول زندگی انسان جاری باشد قطعا زندگی آرامی خواهد داشت چون به خوبی واقف است داشته‌هایش از نداشته‌های فرضی‌اش خیلی بیشتر است.

این مقام مسئول گفت: امروزه آرامش، گمشده زندگی انسانهاست لذا تصور می‌کنیم منشا عدم آرامش ما در زندگی، نیازها و به اصطلاح نداشته‌های ماست در حالیکه اگر به درستی در مورد دارایی‌های خود بیندیشیم متوجه خواهیم شد که ثروت کلانی در زندگی خود داریم.

عرفه مقدمه سازی برای رسیدن به ولایت است

وی یادآور شد: عرفه یعنی بازگشت انسان به فطرت خود و مطالعه پیرامون نفس خویش تا خدای متعال را بشناسد و بهترین عمل در روز عرفه مهیا شدن برای ذکر و دعا و مناجات است.

کاظم‌لو با بیان اینکه عرفه مقدمه سازی برای رسیدن به ولایت است؛ گفت: مناجات عرفه دل انسان را صاف و زلال می‌سازد و منشا نزول رحمت الهی قرار می‌گیرد که یکی از رحمت بزرگ خدا ولایت اهل بیت(ع) است.

وی در پایان بیان کرد: پروردگار عالم طوری ایام را تنظیم کرده که ابتدا روز عرفه و عیدقربان و در ادامه عید غدیر قرار گرفته است گویا در عالم فطرت عرفه و قربان مقدمه رسیدن به ولایت و غدیر است.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان