۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نزدیک محرم، حمله به هیات و عزاداری آغاز شد/ایستگاه صلواتی هم ریشه دینی و اعتقادی ندارد، فقط ترافیک درست می‌کند + هشت نکته
کد خبر: ۳۵۱۴۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۲۶ ساعت: ۱۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

اختفا پشت کرونا و سلامت مردم؛

نزدیک محرم، حمله به هیات و عزاداری آغاز شد/ایستگاه صلواتی هم ریشه دینی و اعتقادی ندارد، فقط ترافیک درست می‌کند + هشت نکته

حملات اصلاح طلبان و اعتدالیون در آستانه محرم به هیئات، سخنرانان، مادحین، آئین عزاداری و... تقریبا به امر ثابتی در روزهای منتهی به محرم تبدیل شده است و موضوع جدیدی نیست.

نزدیک محرم، حمله به هیات و عزاداری آغاز شد/ایستگاه صلواتی هم ریشه دینی و اعتقادی ندارد، فقط ترافیک درست می‌کند + هشت نکته
 
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین به نقل از جهان؛روزنامه جمهوری اسلامی با مدیرمسئولی مسیح مهاجری، چهره مرید هاشمی رفسنجانی و حامی روحانی به اظهارات حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره محرم امسال واکنش نشان داده است.

دو روز پیش حجت‌الاسلام قمی در سیزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور و سومین همایش بانوان فعال در عرصه هیأت‌ها در قم، گفت: ما موالیان اهل بیت(ع) و علاقه مندان به معارف الهی افرادی مسئولیت پذیر هستیم و اجازه نمی‌دهیم احکام و معارف بر روی زمین بماند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تعظیم شعائر حسینی(ع) تعظیم شعائر الله است و در هیچ ظرف مکانی و زمانی مانند دو ماه محرم و صفر نمی‌شود شعائر حسینی را گرامی داشت.

قمی ادامه داد: ما بچه‌های هیأت تکلیف گریز نیستیم و با مسئولیت پذیری که داریم اجازه نخواهیم داد دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص شعائر دینی بر زمین بماند.

وی تصریح کرد: هیأت، روضه خانگی و ایستگاه‌های صلواتی که سال گذشته تعطیل شد امسال با شکوه بیشتری باید برگزار شوند.

قمی تاکید کرد: ما اهالی هیأت چون مسئولیت پذیر و قانون مدار هستیم اجازه نخواهیم داد تا با تعطیلی آئین‌های دینی در ماه محرم و صفر شعائر الهی تضعیف شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تعظیم شعائر حسینی(ع) عهد امسال هیأت‌های مذهبی با امام عصر (عج) است.

وی یادآور شد: ما امسال در ماه محرم باید تمام ایران را سیاه پوش کنیم و همه دستگاه‌های اجرایی باید ظرفیت‌های خود را در جهت تعظیم شعائر به کار ببندند.

در سرمقاله شماره امروز جمهوری اسلامی با عنوان «بازهم پائیز سیاه» به صحبت های رئیس سازمان تبلیغات واکنش نشان داده شده است که بخش هایی از آن را به شرح ذیل است:

«سال گذشته، کوتاهی در کنترل سفرهای غیرضروری تابستانی و کوتاه آمدن در برابر بعضی افراد و جمعیت‌های خاطی که به بهانه عزاداری‌های محرم و صفر شیوه‌نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا را زیر پا گذاشتند، متاسفانه پائیزی سیاه در کشورمان رقم خورد و هزاران نفر از هم‌وطنانمان قربانی موج به وجود آمده از آن بی‌مبالاتی‌‌ها شدند».

«اگر منظور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزاری عزاداری‌ها در قالب هیأت‌های تجمعی است، چنین چیزی قطعاً برخلاف شیوه‌نامه‌های کرونائی است و موجب انتقال ویروس و مرگ افراد زیادی می‌شود. بنابراین، خودداری از برگزاری چنین هیأت‌هائی وظیفه دینی است و انجام وظیفه اصلی کسانی که دغدغه دین و حفاظت از شعائر الهی را دارند از این طریق رعایت می‌شود».

«یکی از نکات عجیب در سخنان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، برگزاری ایستگاه‌های صلواتی است. بسیار بعید بود کسی که قرار است سکان‌دار تبلیغات اسلامی سراسر کشور باشد، ایستگاه‌های صلواتی را با تمام عوارض منفی که دارند به شعائر الهی گره بزند. این ایستگاه‌ها حتی در شرایط غیرکرونائی موجب ترافیک سنگین و اعتراض مردم می‌شدند و بسیای از مردم خواستار جلوگیری از فعالیت آن‌ها بودند. در شرایط کرونائی این عوارض منفی تشدید و تمام ضوابط بهداشتی مرتبط با مبارزه با کرونا زیر پا گذاشته می‌شوند و فعالیت آن‌ها دقیقاً در جهت عکس اهداف حفاظت از جان مردم است. نکته قابل تأمل اینکه علاوه بر اینها، اصولاً فعالیت ایستگاه‌های صلواتی هیچ ریشه دینی و اعتقادی ندارد و معلوم نیست چرا آن را به شعائر الهی گره می‌زنند!

«سازمان عریض و طویل تبلیغات اسلامی با امکانات و نیروهائی که دارد و بودجه کلانی که از بیت‌المال می‌گیرد باید حفاظت از جان مردم را در اولویت دستور کار خود قرار دهد و با هر اقدامی که دین را متهم به بی‌مبالاتی نسبت به جان مردم نماید مقابله کند. غیر از این هرچه باشد، با فلسفه وجودی سازمان تبلیغات اسلامی در تضاد است. ستاد ملی مبارزه با کرونا باید با کنترل دقیق سفر‌های تابستانی و عزاداری‌ها، راه را بر تکرار شدن پائیز سیاه ببندد».

اما در این باره چند نکته قابل ذکر است:

یک: حملات اصلاح طلبان و اعتدالیون در آستانه محرم به هیئات، سخنرانان، مادحین، آئین عزاداری و... تقریبا به امر ثابتی در روزهای منتهی به محرم تبدیل شده است و موضوع جدیدی نیست.

دو: این جملات در سال های گذشته در پوشش های دیگری انجام می شد اما سال گذشته و امسال در پوشش شیوع کرونا و ژست دلسوزی برای سلامت مردم مطرح می شود.

سه: سال گذشته هم، مهاجری در آستانه محرم با ترکیبی از اظهارات وقیحانه و دروغ نظیر «در برگزاری مراسم محرم، هیچیک از اصول مبارزه با کرونا را نمی‌توان رعایت کرد»، «به خاطر یک امر مستحب، سلامت جامعه به خطر می‌افتد»، «بسیاری از مردم قربانی کرونا خواهند شد» و «پائیز سیاهی در انتظار کشور ما خواهد بود» سعی کرد تا در لغو و یا کمرنگ نمودن مراسم های عزاداری اثر خود را بگذارد.

چهار: نکته جالب اینجاست که در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی، دروغ بزرگی مطرح شده که بعد از محرم سال گذشته پائیز سیاهی در کشور فرا رسید و بسیاری از مردم قربانی این ویروس شدند. ظاهرا نویسنده برای چون دلیلی برای ادعای خود پیدا نکرده ناچارا به قلب واقعیت متوسل شده است.

پنج: در بخش دیگری از نوشته منتشر شده در روزنامه جمهوری اسلامی به «ایستگاه‌های صلواتی» حمله شده است و چون دلیلی برای آن رد این فرهنگ زیبا پیدا نکرده است، برگزاری این ایستگاه‌ها که در جهت تعظیم شعائر انجام می شود را عامل ترافیک خوانده است!

شش: اظهارات منطقی و صحیح حجت الاسلام قمی ظاهرا به ذائقه گروهی که پارسال از تعطیلی تعداد زیادی از مراسم هیئات مذهبی شاد شدند خوش نیامده است؛ چرا که قرار نیست امسال ماجراهای پارسال نظیر تعطیلی هزاران هیئت با تصمیم لحظه آخری و به دلیل احترام مردم به تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا تکرار شود.

هفت: آمارها و گزارشات رسمی به خوبی نشان می دهد که کمترین سهم در شیوع کرونا مرتبط با مراسم های مذهبی نظیر محرم، فاطمیه، ماه رمضان، هیئت‌های مناسبتی و نمازهای جماعت بوده است. به اعتراف مسئولان امر هم اقشار مذهبی بیشترین تقید به رعایت مسائل بهداشتی و رعایت پروتکل ها را داشته و دارند. هم مراسم های سال گذشته و هم مراسم های امسال طبق قواعد اعلامی مسئولان بهداشت کشور برگزار شده و خواهند شد. از سوی دیگر روند واکسیناسیون در کشور آغاز شده و روبه اوج گیری است.

هشت: کنار هم گذاشتن عزاداری برای سید و سالار شهیدان با سفرهای تابستانی در نوع خود نشان دهنده سطح اعتقادی نازل نویسنده مطلب و یا کم فهمی اوست. در زیارت عاشورا که حدیث قدسی نقل شده از امام باقر(ع) است، واقعه عاشورا به عنوان بالاترین مصیبت در اسلام و بالاتر از آن یعنی در جمیع آسمان‌ها و زمین یاد می‌شود.

باید در آخر به گردانندگان این روزنامه و همکاران و همفکران آنها که ممکن است در روزهای آینده دست به کار شوند توصیه کرد که تلاش واهی نکنند. عزای حسینی و تعظیم شعائر اسلامی سال به سال با شور و شکوه بیشتری برگزار خواهد شد. این را هم بدانند:

چراغی را که ایزد برفروزد
هرآنکس پف کند ریشش بسوزد

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان