۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هیچ اعتباری به مرمت کاروانسرای خرزان اختصاص پیدا نکرده است
کد خبر: ۳۵۱۴۰۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۲۴ ساعت: ۸:۱ ↗ لینک کوتاه

معاون میراث فرهنگی قزوین عنوان کرد؛

هیچ اعتباری به مرمت کاروانسرای خرزان اختصاص پیدا نکرده است

معاون میراث فرهنگی استان قزوین گفت: هیچ گونه اعتباری چه در سطح ملی و چه استانی به کاروانسرای خرزان اختصاص نیافته و با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت پروژه مرمت و گردشگری در این بناها طبق برنامه انجام شود.

هیچ اعتباری به مرمت کاروانسرای خرزان اختصاص پیدا نکرده است
احسان نورانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره نحوه اجرای پروژه بازسازی کاروانسرای خرزان اظهار کرد: عمليات بازسازي و مرمت این بنای تاریخی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هر ساله با توجه به اعتبارات تخصيص یافته بخشي از آن مرمت می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۶ دوره عملیات عمرانی برای تعمیر و احیای بافت تاریخی کاروانسرای خرزان انجام شده است.

نورانی در ادامه عنوان کرد: آواربرداری داخل حجره‌ها، استقامت بخشی سقف و دیواره‌ها و مرمت دو ضلع شرقی و شمالی کاروانسرا به صورت کامل انجام شده اما دو ضلع دیگر هنوز نیمه کاره رها شده است و متاسفانه برای اتمام کارهای عمرانی کاروانسرا حتی یک ریال هم پرداخت نشده است.



معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مطرح کرد: به جد پیگیر و علاقمند ادامه روند کار در کارونسرای خرزان هستیم اما همچنان معطل اعتبارات مانده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه تمامی کاروانسراهای موجود در استان ثبت ملی شده است، گفت: مجموعه میراث فرهنگی استان مکاتباتی را با حفظ آثار ملی در راستای احداث دهکده‌های گردشگری حول محور بناهای تاریخی و به ویژه کاروانسراها داشته اما این پروژه ها نیازمند اعتبارات میلیاردی است.

نورانی افزود: کاروانسرای خرزان نزدیک جاده اصلی نبوده و در مسیر فرعی و خاکی قرار دارد از طرفی خود روستای خرزان نیز فاقد امکانات کافی از جمله آب لوله کشی و گاز است بنابراین اجرای پروژه‌های گردشگری در این اماکن نیازمند اختصاص بودجه‌های میلیاردی و فراهم سازی زیرساخت‌ها بوده که تا به امروز محقق نشده است.


وی تصریح کرد: حدود سه سال است هیچ گونه اعتباری چه در سطح ملی و چه استانی به کاروانسرای خرزان اختصاص نیافته و با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت پروژه مرمت و گردشگری در این بناها طبق برنامه انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ابراز کرد: بحث طرح هتل بین راهی، تهیه خط مسیر و تدوین شرح خدمات برای جذب گردشگر به خرزان نوشته شده و اما با نبود بودجه و اعتبارات، کاری از دست ما ساخته نیست‌.

این مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون نامه نگاری‌های زیادی در راستای حمایت از پروژه‌های تاریخی به ستاد بحران استان نوشته‌ایم اما راه به جایی نبردیم و از طرفی نمی‌توانیم سایر دستگاه‌ها را زیرسوال ببریم.

نورانی گفت: به طور معمول توزیع اعتبارات از سمت وزارتخانه با رویکرد خاصی صورت می‌گیرد درواقع هر ساله طبق اولویت بندی کشوری تنها برخی از پروژه‌ها اعتبار لازم برای مرمت و بازسازی دریافت می‌کنند.



وی افزود: در سال جاری حدود ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار ملی در راستای مرمت آثار تاریخی استان همچون دولتخانه صفوی، مسجد جامع، بازار وزیر، حسینیه امینی‌ها و کاخ چهل ستون درنظر گرفته شده است.

گفتنی است، کاروانسرای تاریخی خرزان از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار در روستای خرزان بخش کوهین در مسیر قزوین به شمال واقع شده که در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

این بنا در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط معتمدالدوله حاکم گیلان در اوایل قرن سیزدهم به صورت دو کاروانسرای تودرتو که حجرات متعددی داشته ساخته شده و بنای فعلی به صورت آجری و دارای سردر، میان سرا و همچنین شترخانی در دورتا دور بنا است.

انتهای پیام/۵۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان