۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین قطعی‌های مکرر و بی‌برنامه برق ماحصل بی‌تدبیری مسئولین
کد خبر: ۳۵۱۳۸۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ساعت: ۶:۲۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی کرد

خواب مسئولین و مدیریت بحران قطعی برق با همت مردم

ادارات و نهادهای دولتی، فارغ از دغدغه کمبود برق، به راحتی در مصرف برق دست‌ودل بازی می‌کنند و ساختمان‌های آنها و خیابان‌های بالای شهر در تمام شب‌ها بی‌شباهت به تالارهای عروسی نیست.

قطعی‌های مکرر و بی‌برنامه برق ماحصل بی‌تدبیری مسئولین

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، روزهای داغ و سوزان تابستان امسال برای بسیاری از شهرهای ایران، ره آوردی جز تاریکی و گرما نداشته است؛ این اتفاق نامبارک، معضلات عدیده‌ای در مشاغل، خانه‌ها، ادارات و به ویژه بیمارستان‌های شهر فراهم کرده است.غول بی‌شاخ و دم کرونا هم که تنها راه مقابله با آن در برخی بیمارستان‌های شهر اتصال دستگاههای اکسیژن به بیماران است، با قطعی‌های مکرر برق گستاخ‌تر شده و انواع و نمونه‌های مختلف خود را شایع کرده‌است.  

با وجود تمامی مشکلات ذکر شده قطعی بی‌برنامه برق همچنان ادامه دارد و مردم شهر قزوین را کلافه کرده است. علاوه بر بحران برق، در بسیاری از مناطق بحران قطعی آب و اختلال شدید در اینترنت هم مساله ساز شده اما گویا تحمل قطعی آب و اینترنت خیلی راحت‌تر از بی‌برقی و تحمل گرماست.

سال‌های زیادی است که شاهد قطعی با برنامه در سطح شهر نبوده‌ایم اما امروز، هر لحظه پیگیر اخبار ارائه شده و جدول‌بندی قطع ساعتی برق هستیم تا بتوانیم امورات زندگیمان را با آن تنظیم کنیم و هیچ کس هم اطلاع ندارد این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت.

به طور کلی، خاموشی هرعلتی هم که داشته باشد، صدمات و خسارت‌های جبران ناپذیری به شهرها و کشور وارد می‌کند. حالا هم با فرا رسیدن گرم‌ترین فصل سال و رکوردشکنی مصرف برق در برخی مناطق قزوین، شاهد قطعی‌های مکرر در ساعات پیک گرما و فعالیت ادارات و صنایع هستیم و این موضوع مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

شهر قزوین مهد یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی کشور است از این رو خاموشی‌های متناوب، آسیب جبران‌ناپذیری به صنعت و در نهایت اقتصاد کشور وارد می‌کند.

همچنین بسیاری از مغازه‌ها، کسبه، مشاغل خرد و غیره که کارشان صرفا با برق انجام می‌شود و روند امورشان با قطعی برق متوقف می‌‍شود، در این اوضاع ضرر و زیان مالی زیادی را متحمل شده‌اند.

اما موضوعی که در این ماجرا مظلوم واقع شده، زندگی روزمره مردم است که خاموشی‌ها نظم زندگی آنها را مختل کرده و به خیلی از وسایل برقی خانگی آسیب وارد کرده است. به این وانفسا باید از کار افتادن آسانسورها، پمپ‌های آب، قطعی کولر، خاموشی تلویزیون که تنها تفریح بچه‌ها در این روزهای سخت کرونایی است را هم اضافه کرد که تمامی این موارد تبعات خاص خود را دارد.

در پی خبرهایی که اخیرا در رابطه با خاموشی برخی مناطق شهر، توسط شهروندان گزارش شده، خبرنگار صبح قزوین سراغ گلایه‌های مطرح شده رفته و تجربیات مردم را در این خصوص جویا می‌شود.

یک خانم از اهالی شهرک عارف ابراز می‌کند: با قطع شدن برق، پمپ آب خانه ما هم قطع می‌شود و همزمان کولر و پکیج هم از کار می‌افتد. برای من که یک مادر هستم و در خانه فرزند کوچک دارم این وضعیت غیرقابل تحمل است.

شهروند دیگری از اهالی شهرک کوثر می‌گوید: قطعی ناگهانی برق باعث سوختن cpu کامپیوترم شد که برای تعمیر آن باید هزینه زیادی پرداخت کنم البته اگر قابل تعمیر باشد. در شرایط حاضر مجبورم برای هر کدام از وسایل برقی منزلم یک دستگاه محافظ تهیه کنم که با توجه به افزایش قیمت وسایل برقی باید چند برابر هزینه سال گذشته را بابت این موضوع پرداخت کنم.

آقای دیگری از اهالی برج نگارستان شهرک ولایت عنوان می‌کند: منزل من طبقه هفتم این برج است. من دقیقا زمانی از محل کار برمی‌گردم که برق و به تبع آن آسانسور هم قطع شده است. مجبورم با زانویی که آب آورده 7 طبقه را بالا بروم و وقتی به خانه می‌رسم تا شب از درد زانو نمی‌توانم کار دیگری انجام دهم و اگر همینطور قطعی برق ادامه پیدا کند شاید مجبور شوم خانه‌ام را عوض کنم.




فرد دیگری ساکن محله ملاصدرای قزوین بیان می‌کند: درب ورودی منزل ما ریموت‌دار است و وقتی برق قطع می‌شود ما عملا نمی‌توانیم از ماشین شخصی استفاده کنیم و مجبوریم در این شرایط کرونایی از ماشین‌های عمومی استفاده کنیم. بعضی وقتها هم مجبوریم ماشین را داخل کوچه پارک کنیم که معایب خاص خود را دارد و برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد می‌کند.

یک سوپرمارکتی که در خیابان سپه مغازه دارد با گلایه می‌گوید: سرمایه من در مغازه کوچکم یخچال پر از بستنی است که با قطعی برق تمام بستنی‌هایم شل می‌شود و مشتری پسند نیست و از این بابت ضررهای زیادی کرده‌ام.

با توجه به شرایطی که پیش آمده و تحمل شرایط کرونایی و مراقبت‌های بهداشتی، تحمل گرما و گرانی و ...  قطعی برق مزید بر علت شده و تحمل شرایط حاضر را غیرممکن کرده است؛ ازاین رو لازم است مسئولین مربوطه چاره‌ای در این خصوص بیندیشند تا آسیب‌هایی که بر زندگی مردم وارد شده کاهش پیدا کند.

تامین برق مردم خط قرمز ماست!!!

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مصاحبه با ایسنا با تاکید براین که نهایت تلاش باید برای جلوگیری از بروز خاموشی در بخش خانگی بکار بسته شود، خاطرنشان کرد: در این روزهای کرونایی اهمیت استمرار تامین برق بیمارستان‌ها و مراکز حساس و حتی خانه‌های مردم بسیار مهم و خط قرمز ماست!!!

اردکانیان افزود: شرکت های توزیع برق در سراسر کشور موظف هستند با دقت کافی جداول احتمالی خاموشی را منتشر و به صورت گسترده در رسانه ملی و کانال‌های ارتباطی با مردم منتشر کنند.

وزیر نیرو گفت: از این پس، به جز موارد اضطراری، اعمال خاموشی به مردم، بدون برنامه پذیرفتنی نیست و مدیران عامل شرکت های توزیع باید به صورت دقیق و منظم برای اجرای آن نظارت کامل داشته باشند.

اردکانیان تصریح کرد: مدیران هم با حضور در رسانه ها و گفت‌وگو با مردم، ضمن تشریح وضعیت برای آنان، صدای مردم را نیز بشنوند. 




"معاهده پاریس" چه ارتباطی با مسئله تولید برق دارد؟

برخی، قطعی پیاپی برق امسال را به اجرای پنهان "توافقنامه پاریس" مرتبط دانسته‌اند

اما توافقنامه پاریس چیست و چگونه می‌تواند به مسئله تولید برق در کشورمان مرتبط باشد؟! آیا تعهداتی که ایران بر اساس این توافقنامه متقبل خواهد شد، دلیل واقعی قطعی برق است؟

"توافقنامه پاریس"  در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 با شرکت نزدیک به 196 کشور جهان مصوب شد؛ هدف بلندمدت توافق پاریس این است که سرعت افزایش دمای کره زمین کند شود.

افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای در نهایت منجر به امضای این توافقنامه شد تا دمای کره زمین تا پایان قرن به‌جای 2 درجه، 1.5 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد!

در کشورمان نیز این توافقنامه در دولت یازدهم به‌تصویب رسید و مجلس شورای اسلامی نیز پیوستن به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس را بررسی و تصویب کرد و در نهایت این مصوبه برای تأیید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد که شورای نگهبان ایراداتی نسبت به این توافقنامه گرفته است؛ برای تصویب نهایی، بررسی‌ها توسط نمایندگان مجلس در حال انجام است.

به‌گفته برخی کارشناسان توافقنامه پاریس می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌هایی در مسیر پیشرفت و توسعه کشور و مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی همچنین زمینه‌ای برای افشای اطلاعات کشور شود.

در صورت اجرا شدن "توافقنامه پاریس" هزینه‌های بالایی در قسمت نیروگاهی بر کشور وارد خواهد شد و در این زمینه علاوه بر مشکلات سابق، مشکلات جدیدی را متحمل خواهیم شد؛ هزینه اجرای این توافقنامه طبق گزارش سازمان محیط زیست از 17.5 تا 52 میلیارد دلار است و تأمین منابع آن زیر سؤال، و غیرقابل تأمین است.

اظهارات وزیر نیرو و بررسی معاهده پاریس، اعتراض کاربران فضای مجازی را در برداشته و تحت پویشی به نام #برای_مردم با توئیت‌های خود نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

 


















از طرفی دیگر، در حالی‌که روزانه با سیل عظیمی از هشدارهای مسئولین در زمینه بحران آب و برق مواجهیم، شاهدیم ادارات و نهادهای دولتی، فارغ از دغدغه کمبود برق، به راحتی در مصرف برق دست‌ودل بازی می‌کنند و ساختمان‌های آنها و خیابان‌های بالای شهر در تمام شب‌ها بی‌شباهت به تالارهای عروسی نیست و این رفتار دوگانه مسئولین، نمک سوزانی‌است بر زخم مردمی که جراحت‌شان هر روز با نیشترهای مختلف از جمله گرانی، بیکاری و هزار مسله دیگر عمیق‌تر می‌شود.


















با وجود بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی افراد به ظاهر مسئول در مدیریت و رفع و رجوع مشکلات مردم، بهترین راه‌کار حل و فصل این مسئله، همدلی و همیاری مردم و اصلاح الگوی مصرف در استفاده از منابع انرژی به ویژه نیروی برق است. راهکارهای مناسب جهت مدیریت مصرف برق را از کارشناس اداره برق استان قزوین جویا می‌شویم.

کولرهای آبی روی دور کند قرار گیرد

سید محمد قابله باشی، معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به خاموشی های اخیر اظهار می‌کند: در تابستان به طور معمول بار سرمایشی به شبکه توزیع برق اضافه می شود و هر یک درجه سردی هوا ۱۵ مگاوات میزان مصرف برق را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه تنظیم دمای کولر گازی و اسپیلت می تواند در مصرف انرژی بسیار موثر باشد و میزان قبوض شما را افزایش یا کاهش دهد، می‌افزاید: به مشترکین خانگی توصیه می کنیم برای مصرف بهینه برق کولرهای آبی را روی دور کُند قرار داده و کولرهای گازی را نیز روی دمای ۲۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنند.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین مطرح می‌کند: شهروندان دقت کنند که فاصله یخچال را با دیوار حدود ۳۰ سانتی متر در نظر بگیرند چراکه کم شدن این فاصله میزان مصرف برق خانوار را افزایش می‌دهد.

این مسئول یادآور می‌شود: نکته دیگری که در مورد کاهش مصرف برق یخچال کمک می‌کند سالم بودن لاستیک دور درب یخچال است که در صورت خرابی حدود ۲۰ درصد افزایش مصرف را خواهیم داشت.

قافله باشی در ادامه به سرویس دوره ای کولرهای گازی برای صرفه جویی در مصرف برق اشاره کرده و می‌گوید: نصب سایبان روی کولرهای آبی، خاموش کردن لامپ‌های اضافی در طول شب، خاموش کردن روشنایی بکار رفته در نمای ساختمان ها که در تضاد با صرفه جویی و پدیده ای ناخوشایند در فضاسازی شهری بوده جزو مواردی است که می تواند ما را در راستای مصرف بهینه کمک کند.

وی با بیان اینکه 480 هزار مشترک خانگی در سطح استان داریم، عنوان می‌کند: اگر هر مشترک یک لامپ 10 وات ال ای دی را خاموش کند چیزی حدود 4.8 درصد در مصرف برق صرفه جویی می شود که در نتیجه آن یک کارخانه می تواند در مدار تولید قرار گیرد.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با بیان اینکه ۳۵ درصد برق کشور در حوزه مصارف خانگی هزینه می شود، خاطرنشان می‌کند: این رقم در استان قزوین حدود 19.5 درصد مصارف خانگی، ۴۶ درصد مصرف برق صنعتی، و حدود ۲۳ درصد نیز در حوزه کشاورزی می باشد.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان