۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین اعمال معدل در کنکور زمینه شناسایی افراد مستعد و شایسته را فراهم می کند
کد خبر: ۳۵۱۳۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۲۲ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس:

اعمال معدل در کنکور زمینه شناسایی افراد مستعد و شایسته را فراهم می کند

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که دانشگاه‌‌ها، داوطلبان را براساس معدل پذیرش می‌کنند، دقت نظر بیشتر در شناسایی افراد مستعد، با انگیزه و تلاشگر صورت می‌گیرد لذا اگر معدل در برگزاری کنکور سراسری لحاظ شود، دقت بیشتری برای شناسایی ظرفیت‌های علمی و شایستگی افراد فراهم می‌شود.

اعمال معدل در کنکور زمینه شناسایی افراد مستعد و شایسته را فراهم می کند

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، نزدیک به 52 سال (از سال 1348) از آغاز برگزاری اولین کنکور در ایران می‌گذرد و در این مدت، طرح‌ها و مصوبات مختلفی اجرا شده است.

در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تغییرات جدیدی برای کنکور مصوب شد که بخشی از این تغییرات به شرح زیر است:

مصوبه اول براین اساس بوده که در آزمون سراسری، سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی شامل 60 درصد و سهم کنکور سراسری 40 درصد خواهد بود.

 تصمیم دوم مبتنی بر این است که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی می‌شود.

نتایج آزمون دانش‌آموزان در کنکور تا دو سال اعتبار دارد

 مصوبه سوم به این ترتیب است که آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود تا فشار و اضطراب از دانش‌آموزان برداشته شود و دانش‌آموزان نگران این موضوع نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت، به این ترتیب کنکور دو بار برگزار می‌شود.

 در چهارمین مصوبه آمده است، نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار دارد و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

مصوبه پنجم درباره پذیرش بود که دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

در نگاه نخست، هرچند این مصوبات می‌تواند تغییرات مثبتی را در فرآیند برگزاری کنکور ایجاد کند اما با تأملی در مصوبه پنجم و پذیرش داوطلبان براساس معدل، می‌توان شاهد نارضایتی برخی از داوطلبانی بود.

ارائه آموزش تدریجی ماندگاری بیشتری دارد

روح‌الله عباسپور در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین اظهار کرد: از نظر روانشناسی، در صورتی که آموزش در بستر زمان به صورت تدریجی ارائه شود، ماندگاری آن بیشتر خواهد بود، اما اگر این آموزش به صورت تجمیعی و متمرکز ارائه شود، ماندگاری کمتری خواهد داشت.

وی افزود: زمانی که دانشگاه‌‌ها، داوطلبان را براساس معدل پذیرش می‌کنند، دقت نظر بیشتر در شناسایی افراد مستعد، با انگیزه و تلاشگر صورت می‌گیرد لذا اگر معدل در برگزاری کنکور سراسری لحاظ شود، دقت بیشتری برای شناسایی ظرفیت‌های علمی و شایستگی افراد فراهم می‌شود.

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظرفیت دانشگاه‌ها در شرایط امروز بالاست و صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد لذا هیچ داوطلب بازمانده از تحصیل در دانشگاه‌ها نداریم.

عباسپور در پایان گفت: تغییراتی که در راستای برگزاری کنکور اعمال می‌شود اثرات مثبتی را به همراه دارد و امیدواریم طرح مصوب شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/4006

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان