۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بیش از ۳۶۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
کد خبر: ۳۵۱۳۷۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۲۱ ساعت: ۸:۲۲ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین:

بیش از ۳۶۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: هم اکنون ۳ هزار و ۶۶۴ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان قزوین هستند که با جمعیت خانوار آنها نزدیک به هشت هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

بیش از  ۳۶۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند
پری میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: زن سرپرست خانوار به کسی اطلاق می‌شود که مسئول تامین معاش زندگی است و مسئولیت حمایت مادی و معنوی خانواده را بر عهده دارد.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار به دلایل مختلفی ممکن است تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار بگیرند و از جمله دلایل آن اعتیاد همسر است که البته پایین‌ترین آمار زنان سرپرست خانوار مربوط به این موضوع است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طلاق و بیماری‌های صعب‌العلاج سرپرست خانوار هم از دیگر دلایلی است که موجب تحت پوشش قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار می‌شود؛ ضمن اینکه دختران خود سرپرست نیز تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند‌.

وی ادامه داد: دو نوع حمایت از زنان سرپرست خانوار انجام می‌شود که یک نوع خدمات مستمر بوده و در قالب پرداخت مستمری صورت می‌گیرد؛ همچنین حمایت‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و بیمه زنان سرپرست خانوار از دیگر خدمات بهزیستی به این دسته از جامعه هدف است.

میرزایی بیان کرد: دسته دیگری از حمایت‌ها تحت عنوان حمایت‌های غیرمستمر ارائه می‌شود که در شرایط خاصی همچون کمک‌های موردی برای خرید لوازم منزل یا کمک هزینه درمان و موارد دیگری است که بنا بر شرایط و نیاز خانواده‌های تحت پوشش پرداخت می‌شود.

*پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه کار به زنان سرپرست خانوار

وی عنوان کرد: هم اکنون ۳ هزار و ۶۶۴ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان قزوین هستند که با جمعیت خانوار آنها نزدیک به هشت هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را هم پیگیری می‌کند و فرصت‌ها و موقعیت‌ها و منابع مختلفی را در اختیار بانوان قرار می‌دهد و از این طریق به آنها اجازه می‌دهد تا انتخاب‌های بهتری برای زندگی خود داشته باشند.

این مقام مسئول اضافه کرد: سازمان بهزیستی به چند شکل کار توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را انجام می‌دهد که یک نوع آن از طریق اشتغال فردی و سرمایه کار است که این خود به دو شیوه صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: سرمایه کار در واقع کمک بلاعوض است که به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود. اشخاصی که نمی‌توانند در هیچ نوع از توانمندسازی‌ها شرکت کنند و بضاعت پرداخت اقساط وام را هم ندارند یا آورده‌ای برای شرکت در گروه‌های همیار ندارند به آنها کمک هزینه بلاعوض تحت عنوان سرمایه کار برای اشتغال فردی تخصیص داده می‌شود.

میرزایی یادآور شد: سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه کار به زنان سرپرست خانوار در سطح استان قزوین پرداخت شده است.

*فعالیت ۱۵ گروه همیار در سطح استان قزوین

وی بیان کرد: یکی دیگر از خدمات بهزیستی برای توانمندسازی بانوان تحت حمایت، پرداخت وام خوداشتغالی است و فرد می‌تواند شغل مستقلی را برای خود ایجاد کند که سقف این وام حدود ۵۰۰ میلیون ریال در سال ۹۹ بود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: سال گذشته ۶۸ زن سرپرست خانوار از طریق اشتغال فردی و سرمایه کار و وام اشتغال توانمند شده و از چرخه حمایتی بهزیستی استان قزوین خارج شدند.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از روش‌های توانمندسازی شرکت در گروه‌های همیار است و بیشتر مختص کسانی است که نمی‌توانند از طریق سرمایه کار و اشتغال فردی برای خود شغلی ایجاد کنند.

میرزایی بیان کرد: گروه‌های همیار متشکل از پنج نفر از زنان سرپرست خانوار هستند که با کمک بلاعوض ۳۰ میلیون تومانی اقدام به اشتغال‌زایی می‌کنند و مدیریت همه امور اعم از تهیه وسایل اولیه، تولید، توزیع و فروش را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: هم اکنون ۱۵ گروه همیار در سطح استان قزوین فعال است که بیشتر در زمینه خیاطی، قالی‌بافی، سفال‌سازی، تولید و توزیع موادغذایی و دامداری اشتغال دارند.

*بیش از ۱۳۰۰زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی زنان شهری و روستایی هستند

این مقام مسئول گفت: بعضی مواقع پس از انجام استعلامات لازم مشخص می‌شود که برخی از زنان سرپرست خانوار به صورت همزمان تحت پوشش دو ارگان هستند و براساس قانون هر زن سرپرست خانوار باید از یک دستگاه حمایتی کمک دریافت کند لذا تعدادی از این پرونده‌ها به دلیل هم‌پوشانی با سایر نهادها بسته می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در این راستا ۲۱۹ پرونده به دلایل مختلفی همچون گروه‌های همیار، معرفی به کارفرما، اشتغال فردی، ازدواج، هم‌پوشانی با سایر نهادها بسته شده و از سازمان بهزیستی منفک شدند.

میرزایی با تاکید براینکه هم اکنون ۳ هزار و ۶۶۴ زن تحت پوشش حمایت های مستمری بهزیستی قرار دارند؛ گفت: ۹۷۴ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی زنان شهری قرار دارند همچنین ۳۶۰ زن سرپرست خانوار تحت حمایت بیمه زنان روستایی و عشایر هستند که به صورت متمرکز از طریق بهزیستی کشور پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: بیشترین سهمی که برای اشتغال در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفتیم در ارتباط با پرداخت وام‌های اشتغال است و با افزایش مبلغ وام در سال جاری که با سود چهار درصد و بازپرداخت طولانی مدت پرداخت می‌شود از جذابیت بالایی برای جامعه هدف برخوردار است.

میرزایی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری دو تا سه گروه همیار به مجموعه همیاران استان اضافه شود ضمن اینکه هر سال باید ۱۰ درصد از زنان سرپرست خانوار در برنامه‌های توانمندسازی بهزیستی قرار بگیرند بر این اساس امسال ۳۶۶ نفر باید در برنامه‌های توانمندسازی مشارکت داده شوند.

*۱۴۰۸دانش‌آموز قزوینی تحت پوشش بهزیستی استان هستند

وی عنوان کرد: طرح حمایت از دانشجویان نیز از سوی بهزیستی اجرا می‌شود و به ۱۶۸ دانشجوی قزوینی کمک هزینه شهریه پرداخت می‌شود همچنین ۲۷ دانشجوی دیگر در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل هستند که به این افراد هم کمک هزینه دانشجویی در پایان هر سال پرداخت می‌شود.

میرزایی با بیان اینکه هزار و ۴۰۸ دانش‌آموز تحت پوشش بهزیستی استان قزوین هستند؛ تصریح کرد:سال گذشته ۹۵ نفر غربالگری جسمی شدند؛ همچنین به حدود ۱۰۰ زن سرپرست خانوار کمک هزینه خرید وسایل ضروری زندگی اعطا شد و هزار و ۳۰۰ نفر نیز از سبدهای غذایی یا کمک هزینه تغذیه بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۴۰۰ زن سرپرست خانوار و ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده تحت آموزش‌های مختلف همچون مهارت فرزندپروری، مهارت زندگی و خودمراقبتی قرار گرفتند که به دلیل شیوع کرونا در سال گذشته و امسال آموزش‌ها بیشتر در بستر فضای مجازی برگزار شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات بهزیستی در بحث توانمند سازی بحث آماده سازی شغلی است که سال گذشته ۸۶ نفر از آموزش‌های مختلف با مدرک فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.

وی در پایان گفت: بحث معافیت سربازی برای فرزندان ذکور زنان سرپرست خانواده نیز انجام می‌شود که سال ۹۹، ۱۷ نفر به ما معرفی شده و ۱۲ نفر توانستند از معافیت سربازی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

مریم آشوری / ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴

من همسرم ٧ ماهه فوت کرده بخاطر کرونا . دوتا بچه کوچیک دارم . مستاجرم . هیچ درامدی ندارم . خودمم مریضم نمیتونم کار کنم لطفا بهم کمک کنید
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان