۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ضرورت مراقبت از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در آستانه عید قربان
کد خبر: ۳۵۱۳۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۹ ساعت: ۸:۱۹ ↗ لینک کوتاه

آشنایی با تب کریمه کنگو

تب ناگهانی، لرز، درد عضلانی از علائم تب کریمه کنگوست

در شرایطی که کشور درگیر بیماری منحوس کرونا شده ضرورت دارد در آستانه عید قربان از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می شود بیش از پیش مراقبت کنیم.

ضرورت مراقبت از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در آستانه عید قربان

به گزارش صبح قزوین، با نزدیک تر شدن به عید قربان باید بیش از پیش از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام مراقبت های لازم بعمل آید تا در شرایطی که ویروس کرونا در سراسر کشور جولان می دهد درگیر بیماری جدید چون تب کریمه کنگو نشویم.

بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور تاکنون در کشور 3 نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند اما خوشبختانه هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

با توجه به اینکه در آستانه عید قربان قرار داریم و هرساله مردم کشورمان و حجاج قربانی ذبح می کنند، توصیه می شود در راستای جلوگیری از ابتلا و شیوع تب کریمه کنگو، دام از محل مورد تایید دامپزشکی خریداری و ذبح شود.

اما تب کریمه کنگو چیست و چگونه شیوع پیدا می کند؟

بیماری تب کریمه کنگو جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می شود که به وسیله "کنه" انتقال می یابد و شیوع آن در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری کنه‌ها بیشتر می شود و اجتماع را با مرگ و میر بالایی روبه رو می کند.

ناقل ویروس" CCHF"   در طبیعت، کنه‌های سخت به نام "هیالوما"  هستنند که عمری بالغ بر 800 روز دارند و ویروس را از طریق تخم به نسل بعد منتقل  می سازند.

عفونت ناشی از تب کریمه کنگو درانسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس لاشه حیوان با پوست، خون و ترشحات حیوان آلوده و تماس با بافت های بیمار ایجاد می شود.

 خطر انتقال ویروس در روند ذبح حیوان بسیار بالا است و با آلودگی یک نفر سایر افراد در تماس با او نیز آلوده می شوند.

این بیماری اولین بار در سال 1378 به طور قطعی در کشور  شیوع یافت و تا سال 1399 تعداد 1579 مورد بیمار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده که عمده این ابتلاها در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

آمار ها نشان می دهد تا سال 1399 تعداد 206 نفر بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو جان خود را از دست دادند.

علائم بیماری کدامند؟

بیشتر افراد در ابتدای بیماری علائم ندارند اما افرادی دیگر در مرحله اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گلو درد، گیجی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند.

با پیشرفت بیماری، فرد دچار کبودی بدن، تورم، خونریزی زیرپوستی، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن شده و در پی آن سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی دچار اخلال می‌شود که طبق آمار بین 10 تا 40 درصد ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

باید برای درمان این بیماری در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کرد و به گفته پزشکان در مواردی که نشانه های خونریزی فعال در فرد دیده شود باید تزریق پلاکت انجام شود.

عوارض تب کریمه کنگو چیست؟

این بیماری عوارضی همچون اختلالات سیستم اعصاب مرکزی، نارسائی ریوی و کبدی ایجاد می کند و حتی باعث خونریزی های مغزی می شود.

باید توجه داشت وسایل بیمار به صورت جداگانه ضدعفونی شود و تا زمان بهبودی کامل در ارتباط با دیگران نباشد.

 

افراد در معرض بیماری تب کریمه کنگو

بیشترین افرادی که در معرض خطر این بیماری هستند دامداران، قصابان و افرادی که در کشتارگاه ها فعالیت می کنند هستند لذا توصیه می شود نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و بدون پوشیدن دستکش و لباس مخصوص به دام و گوشت دست نزنند.

با توجه به اینکه ویروس‌ عامل بیماری تب کریمه کنگو در دمای یخچال از بین می‌رود، افراد پس از خریداری گوشت از مراکز معتبر باید به مدت 24 ساعت آن را در یخچال نگهداری کرده و سپس با استفاده از دستکش اقدام به شست وشو و خرد کردن آن کنند.


انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان