۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پایان غم‌انگیز پرونده قتل مادر قزوینی در تاکسی اینترنتی/طلاهای سرقت شده بدل بود
کد خبر: ۳۵۱۳۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۷ ساعت: ۷:۳۳ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از یک ناهنجاری اجتماعی

پایان غم‌انگیز پرونده قتل مادر قزوینی در تاکسی اینترنتی/طلاهای سرقت شده بدل بود

متهم بعد از ظهر روز حادثه با مراجعه به بازار قزوین قصد فروش طلاجات را داشته که با توجه به مراجعه به طلا فروشی و اطلاع یافتن از  بدل بودن آن اقدام به  انداختن طلاجات به داخل چاه می‌نماید.

پایان غم‌انگیز پرونده قتل مادر قزوینی در تاکسی اینترنتی/طلاهای سرقت شده بدل بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، خبر بسیار غم‌انگیز و هولناک است. تا حدی که شک دارم آیا پرداختن به آن، در این وانفسای گرانی، بیکاری و یاس ناشی از بیکاری کار درستی است یا نه. اما به هر حال از باب شفاف‌سازی و برای جلوگیری از هرگونه شایعه‌سازی که باعث رنجش بیشتر خانواده داغدیده می‌شود و البته  پیگیری اصل ماجرا تصمیم می‌گیرم با یکی از اعضای خانواده سوژه مورد نظر تماس بگیرم.

این کار برایم آنقدر سخت است که دعا می‌کنم فرد مورد نظر پاسخ تلفنم را ندهد و من هم با آوردن بهانه‌ای منطقی، از پیگیری مستقیم این ماجرای هولناک رها شوم. اما پس از چند بوق، فرد پشت خط، من را با سلام ضعیفی، در عمل انجام شده قرار می‌دهد؛ چاره‌ای نیست. با مقداری ترس و احتیاط، سلام و احوالپرسی و خودم را معرفی می‌کنم...

خداداد هستم از صبح قزوین....

خانم "لیلا.ر" خواهر مقتول مخاطبم است. از همان ابتدای کلام فقدان خواهرشان را که چند روز پیش به قتل رسیده بود تسلیت می‌گویم و گویا همین کلام من فتح بابی می‌شود برای بیان جزئیات فاجعه‌ای که رخ داده و چند خانواده را داغدار کرده است.

تاکسی اینترنتی خواهرم را هرگز به مقصد نرساند

" لیلا.ر" ماجرا را چنین بازگو می‌کند: خواهرم خانم " مرضیه.ر" مربی آموزشگاه زیبایی و عضو هیئت مدیره اتحادیه آرایشگران بانوان بود. وی در روز حادثه قصد داشت با تاکسی اینترنتی به محل آموزشگاه خود برود و از فرزندش می‌خواهد برای او تاکسی بگیرد تا به موقع در محل کار حاضر شود.

 خواهرزاده‌ام ساعت 11:38 دقیقه روز دوشنبه برای خواهرم تاکسی اینترنتی رزرو می‌کند و خواهرم از مبدا خیابان پیروزی(آبگیلک) به مقصد اسماعیل آباد سوار تاکسی می‌شود اما گوشی وی در ساعت 12 خاموش می‌شود؛ تمام اتفاقات در این 22 دقیقه رخ داده است.

این اولین سفر مرضیه با تاکسی اینترنتی بود؛ راننده تاکسی اینترنتی با دریافت مبلغ کرایه، پایان سفر را تایید کرده اما خواهرم را به مقصد نرسانده است.

از انگیزه قتل اطلاعی نداریم

وی با اندوه فراوان که از لرزش صدایش کاملا محسوس است سعی دارد با تسلط بر عواطف و احساساتی که از تجسم صحنه قتل به او دست می‌دهد، اینطور به ادامه گفت‌وگو بپردازد: خواهرم هیچ قطعه طلایی به همراه نداشت و ما از انگیزه قتل اطلاعی نداریم؛ حتی نمی‌دانیم خواهرم به چه سبکی کشته شده، آیا با روسری خفه شده یا با ضربات چاقو کشته شده است.

خانواده خواهرم بعد از اطمینان از تاخیر وی، به پلیس آگاهی مراجعه کردند و اطلاعات راننده تاکسی اینترنتی را در اختیار پلیس قرار دادند؛ فردای آن روز شوم پلیس یک جسد کاملا سوخته در بوئین زهرا کشف کرد و از ما خواست برای شناسایی به پزشکی قانونی مراجعه کنیم. برادرم عهده دار این امر شد؛ متاسفانه جسد کاملا سوخته بود و برادرم صرفا از روی کفش‌ها و وسائل شخصی، جسد خواهرم را شناسایی کرد.

راننده تاکسی اینترنتی با خودروی تیبای سفید، دو ساعت و نیم پس از اعلام پایان سفر برگشته است در حالی‌که به طور معمول باید 10 دقیقه پس از رساندن مسافر به مقصد، اعلام برگشت می‌کرد، به ما گفته شده راننده تنها نبوده و یک زن او را در این جنایت همراهی کرده، راننده از مسیر الوند تغییر مسیر داده و جنازه خواهرم در بوئین زهرا پیدا شده است.

پلیس هم با اطلاعاتی که از ما گرفته بود سریعا راننده تاکسی را دستگیر کرد و در همان اوایل بازجویی با ضد و نقیض‌هایی که در کلام او مشهود بود، او را متهم اصلی دانسته و همچنان مراحل بازجویی ادامه دارد.

خواهر مقتول در پایان با ابراز نگرانی گفت: پدر و مادرم هنوز از این ماجرا و نحوه کشته شدن خواهرم اطلاعی ندارند و ما همچنان منتظر گزارش پلیس آگاهی از نحوه دقیق به قتل رسیدن خواهرمان هستیم.

توضیحات این گزارش تماما از زبان خواهر مقتول تنظیم شده و برای کسب اطلاعات بیشتر از این واقعه هولناک و پیگیری ادامه ماجرا، با پلیس آگاهی تعامل خواهم داشت.

متهم منکر هرگونه جنایتی می‌شود

در ادامه سرهنگ"آرش مرادی" در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، درباره جزئیات این خبر اظهار می‌کند: با توجه به اعلام خبری مبني بر فقداني خانمي 49 ساله و متعاقب آن کشف جسد سوخته شده وي در جاده قزوين به بويين زهرا ، بلافاصله بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان قزوین قرار گرفت.

وی می‌افزاید: در تحقیقات میدانی و با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی، تنها ساعاتی پس از وقوع این جنایت هولناک، متهم که یک راننده تاکسی اینترنتی بود شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در یک عملیات ضربتی توسط ماموران پلیس دستگیر شد.

رئیس پلیس آگاهی فرمانده انتظامی استان قزوین می‌گوید: متهم در بازجویی های اولیه، ابتدا منکر هرگونه جنایتی شد اما در ادامه پس از قرار گرفتن در مقابل ادله پلیس چاره ای جز اعتراف نداشت و اظهار کرد در روز حادثه به عنوان راننده خودروی اینترنتی مقتوله را به مقصد "اسماعیل آباد" سوار خودرو کرده و در نزدیکی مقصد با وی بر سر نقص فنی خودرو درگیر شده و با خفه کردن مقتول دست به این جنایت هولناک زده است .

سرهنگ مرادی با اشاره به اینکه قاتل پس از وقوع جنایت کیف،گوشی و محتویات آن را بیرون انداخته و با تهیه بنزین جسد مقتوله را به بیرون شهر منتقل و به آتش کشیده می‌افزاید: انگیزه قاتل در دست بررسی است.

قاتل مقتول را خفه کرده و با تهیه بنزین جسد را می‌سوزاند

همچنین دادستان قزوین در مصاحبه با صبح قزوین ابراز می‌کند: با توجه به اعلام کشف جسدی سوخته در اول تیرماه سالجاری تحقیقات قضایی و انتظامی در این خصوص آغاز و مشخص شد مقتول یکی از اعضای اتحادیه آرایشگران قزوین دارای دو سالن آموزش آرایشگری یکی در قزوین و دیگری در اسماعیل آباد می باشد که فرزندش در تاریخ 31 خرداد درخواست خودروی اسنپ به مقصد روستای اسماعیل آباد نموده و راننده خودروی تیبا اسنپ پس از مراجعه به مبدأ اقدام به سوار نمودن مسافر می نماید.

اما با توجه به عدم حضور مسافر در سالن و پیگیری صورت گرفته، راننده اسنپ مدعی می گردد که مسافر را در مقصد پیاده و اطلاع دیگری از وی ندارد  که در اول تیر ماه جسد سوخته زنی در جاده بوئین زهرا کشف  و پس از انجام تحقیقات محرزمی گردد، جسد مکشوفه متعلق به مسافر اسنپ بوده که به دلیل آسیب وارده به گلو (خفگی) فوت نموده و متعاقباً قاتل جهت عدم امکان شناسایی با بنزین جسد را به آتش کشیده، با توجه به قرائن راننده احضار و منکر موضوع و مدعی عدم علم و اطلاع در این زمینه بود که  با توجه به شواهد موجود اتهام قتل عمد به متهم تفهیم و با قرار بازداشت موقت به زندان اعزام گردید.

دادستان قزوین بیان می‌کند: متهم  بعد از حدود یک هفته اقرار به موضوع نموده و در تشریح نحوه قتل بیان می نماید که قبل از رسیدن به مقصد خودرو جوش آورده  که به علت توقف و گرمی هوا مسافر شاکی شده و به همین خاطر بحث لفظی بین وی و مسافر رخ داده و وی را خفه و سپس در صندلی عقب خودرو قرار داده و پس ازدرآوردن زیورآلات وی و خارج نمودن سیم کارت و رم گوشی با تهیه بنزین از جایگاه سوخت اقدام به سوزاندن مقتوله و  ترک محل حادثه می‌نماید.

وی می‌افزاید: متهم بعد از ظهر روز حادثه با مراجعه به بازار قزوین قصد فروش طلاجات را داشته که با توجه به مراجعه به طلا فروشی و اطلاع یافتن از  بدل بودن آن اقدام به  انداختن طلاجات به داخل چاه می‌نماید.

دادستان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه کلیه قرائن و امارات مربوطه حاکی از مقرون به واقع بودن اقرار متهم است، پرونده جهت تکمیل تحقیقات به شعبه بازپرسی ارجاع و در حال رسیدگی می‌باشد.

 

تامین امنیت مسافران، با ثبت نام کنار خیابان محقق نمی‌شود

گزارشی که در حال تهیه آن هستم شاید در مقام ثبت یک گزارش صرف، مانند هزاران گزارشی باشد که روزانه از اتفاقات اینچنینی در کشور و حتی شهر ما ثبت می‌شود. اما حین نگارش این فاجعه دردناک چند نکته به خاطرم رسید که ضمیمه کردن آن، به گزارش این رویداد، الزامی به نظر می‌رسد.

معایب و خطرات تاکسی اینترنتی را می‌توان در چند دسته تقسیم کرد و به صورت جداگانه به هر یک از آنها پرداخت. اما قبل ازبیان هر نکته یا شرح هر واقعه‌ای، یادآور می‌شوم، هدف ما از گفتن این معایب این نیست که برای مخاطب شفاف‌سازی کنیم که نباید از نرم‌افزارهای تاکسی اینترنتی برای شروع سفر خود استفاده کند گاهی آنقدر مسئله‌ای برای ما مزایا دارد که اصلا عیوب و تهدیدات آن به چشم هیچکس نمی‌آید.

نرم‌افزارهای تاکسی اینترنتی، اگر چه سفرهای درون شهری و برون شهری را مقرون به صرفه کرده با این‌حال، تامین امنیت مسافران امری کاملا ضروریست که باید توسط این استارتاپها مورد توجه جدی قرار گیرد.

ثبت نام کنار خیابان و دادن وعده‌های پولی ناچیز در ازای ثبت نام، سیل بی‌کاران و بعضا بزه‌کاران با سوء پیشینه را به سمت چنین کسب و کاری سوق می‌دهد که به طبع، گزینش چندانی از آنها برای حفاظت از جان و مال و آبروی مردم به عمل نمی‌آید. البته خود مسافران هم با امتیازدهی‌های بی‌مورد و غیرکارشناسی، به این بهانه که "طرف از نان خوردن نیفتد" در حضور افراد ناشناس و تداوم کار آنها در تاکسی‌های اینترنتی مقصرند.

از طرف دیگر، 22 درصد از سهم دریافتی این نوع تاکسی‌ها سهم شهرداری است بنابراین، شهرداری هم به عنوان شریک کاری آنها، در بروز هر نوع ناهنجاری و معضلی مسئول است.

انتهای پیام/6006

 

 

 

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان