۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین خوردن گوشت آبزیان دوزیست همچون خرچنگ و صدف دریایی حرام است
کد خبر: ۳۵۱۳۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۹ ساعت: ۹:۱ ↗ لینک کوتاه

تأمّل فقهی در حکم مصرف آبزیان بی‌‎پولک و پولک‌دار

اطاعت انسان در اجرای احکام، عبادت محسوب می‌شود

کارشناس مسائل فقهی گفت: همچنین، ماهیان یا آبزیانی که فقط در آب زندگی می‌کنند، حلال گوشت بوده و آبزیان دوزیست همچون لاک پشت، خرچنگ، کوسه ماهی، صدف و هشت‌پا حرام گوشت است و مصرف آنها برای انسان جایز نیست.

خوردن گوشت آبزیان دوزیست همچون خرچنگ و صدف دریایی حرام است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، همانگونه که در موضوعات گذشته عنوان شد، موضوع تغذیه از جمله موضوعات قابل توجه دین اسلام بوده که آیات و روایات مختلفی در این بین ذکر شده است.

هرچند این روزها بازار متقاضی غذاهای دریایی حسابی داغ شده اما آنچه که از نظر دین اسلام باید مورد توجه یک مسلمان قرار بگیرد، توجه به مسئله فقهی و حرام یا حلال بودن گوشت بودن حیوانات آبزی، جایز بودن یا جایز نبودن مصرف آن برای انسان است.

فاطمه صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به مصرف آبزیان برای انسان اظهار کرد: خداوند در آیات قرآن کریم در سوره نحل «وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ و َلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» و آیات دیگر قرآن به خوبی به نوع تغذیه انسان اشاره کرده است.

وی افزود: باتوجه به آیات و روایاتی که درباره تناول انسان وجود دارد، اصل در همه چیز حلال و پاک بودن است، آنچه که نیاز به دلیل دارد، حلال نبودن یا حرام بودن است که البته استثنائاتی هم در این بین وجود دارد.

کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: در آیاتی از قرآن کریم نعمات خداوند شمرده و عنوان شده است: «خداوند دریا را برای انسان مسخر کرد تا از گوشت ماهیان حلال تغذیه کند»، با استناد به این آیه به خوبی می‌توان درک کرد علاوه بر ماهیان حلال گوشت، ماهی حرام گوشت هم وجود دارد.

مصرف ماهیان فلس‌دار برای انسان مانعی ندارد

صفی‌خانی ادامه داد: از نظر مسائل فقهی، در آبزیان و حیوانات آبزی هریک از آبزیان و ماهیانی که دارای فلس یا پولک (در بعضی روایات پوست) هستند، حلال گوشت بوده و مصرف آنها برای انسان منعی ندارد.

وی با بیان اینکه هر نوع ماهی دارای فلس حتی فلس ریز حلال گوشت است، اذعان کرد: همچنین، ماهیان یا آبزیانی که فقط در آب زندگی می‌کنند، حلال گوشت بوده و آبزیان دوزیست همچون لاک پشت، خرچنگ، کوسه ماهی، صدف و هشت‌پا حرام گوشت است و مصرف آنها برای انسان جایز نیست.

آبزیان فاقد فلس گوشت خوار بوده و مصرف آن برای انسان ضرار دارد

این کارشناس فقهی یادآور شد: فلسفه قالب احکام برای انسان مشخص نیست و این احکام توسط آیات و روایات بیان شده اما فلسفه بسیاری از احکام برای انسان تقریبا مشخص است؛ احکام، شرعی و تعبدی است و اطاعت انسان در اجرای احکام، به عنوان عبادت محسوب می‌شود و انسان به عنوان شخص مکلف در انجام وظایف به بایدها و نبایدها مکلف است.

صفی‌خانی مطرح کرد: از جمله دلایل حرام گوشت بودن حیوانات آبزی فاقد فلس، این است که این حیوانات گوشت خوار هستند و خوردن آنها برای انسان ضرر دارد.

وی افزود: دلیل دیگر این است، حیوانات حرام گوشت آبزی فاقد فلس، مردارخوار هستند و آلودگی بدن آنها بسیار است اما حیوانات دارای فلس، گیاه خوار هستند و وجود فلس و پولک در آنها مانع ورود آلودگی‌های آب دریا به بدنشان می‌شود، این فلس حیوانات را از آلودگی‌های آب دریا در امان نگه می‌دارد.

مصرف ماهیانی که در بازار مسلمانان توزیع می‌شود منعی ندارد

کارشناس مسائل فقهی تصریح کرد: در مصرف انواع ماهیان آبزی یک قاعده کلی عنوان شده است؛ اینکه این حیوانات دارای فلس یا بدون فلس باشند؛ اما برای آگاهی از اطلاعات دقیقتر درباره حلال گوشت یا حرام گوشت بودن حیواناتی مانند صدف، حلزون، هشت پا باید به دستور مرجع تقلید مورد نظر مراجعه شود.

صفی‌خانی ابراز کرد: گاها یک نوع ماهی مانند «کولی» فاقد فلس به صورت فیله در بازار و فروشگاه‌ها مشاهده می‌شود و درباره حلال یا حرام گوشت بودن آن سوال پیش می‌آید؛ در پاسخ عنوان می‌شود در صورتی که این ماهی جزو ماهیان فلس‎‌دار است خوردن آن مانعی ندارد؛ شاید در ظاهر فلس مشاهده نشود اما اگر نمی‌دانیم که دارای فلس است یا خیر اما از آنجایی که از بازار مسلمانان و اسلامی توسط مسلمانان صید شده، خوردنش حلال است.

وی ادامه داد: ماهی پولکدار یا فلس‌داری که در آب دریا به صورت اختیاری  مرده باشد، در حکم مردار نیست چراکه مردار ذاتا نجس بوده اما خوردن آن برای انسان حرام است؛ مصرف ماهی‌های قزل‌آلا، قباد، سایر ماهی‌ها و میگوئی که در بازار مسلمانان رواج دارد اشکال ندارد و حلال گوشت است.

کارشناس مسائل فقهی گفت: قاعده کلی برای مصرف ماهیان و آبزیان این است: دارای فلس یا پولک باشد، از بازار مسلمانان خریداری شده باشد، در آب نمرده باشد و حتما صید شده باشد زیرا حلالیت ماهی به صید شدن آن است.

صفی‌خانی در پایان بیان کرد: روش پخت ماهیان فرقی ندارد و حتی در احکام شرعی عنوان شده ماهی به صورت زنده خورده شود و اصل قاعده این است صید شرعی شده باشد.

انتهای پیام/4006

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان