۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین معضل خام فروشی آرد و هزینه‌های بالای تولید نان در استان قزوین
کد خبر: ۳۵۱۲۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۴ ساعت: ۱۰:۵ ↗ لینک کوتاه

نایب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین مطرح کرد

معضل خام فروشی آرد و هزینه‌های بالای تولید نان در استان قزوین

سبزعلی‌پور با اشاره به مطالبه نانوایان استان برای افزایش قیمت نان، گفت: هزینه‌های بالای تولید هیچ تناسبی با نرخ کنونی نان ندارد و متاسفانه اکنون نانوایی‌ها به خام فروشی آرد روی آوردند چون این کار برای آن‌ها به صرفه‌تر است.

معضل خام فروشی آرد و هزینه‌های بالای تولید نان در استان قزوین

علیرضا سبزعلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، با ابراز گلایه از عدم افزایش قیمت نان طی دو سال گذشته اظهار کرد: با توجه به افزایش تمام مولفه‌های تولید نان، افزایش دستمزدهای کارگران و نارضایتی نانوایان از وضعیت موجود، اتحادیه نانوایان قزوین از آذرماه سال گذشته پیگیر افزایش قیمت نان شده است.

وی افزود: با وجود اینکه چندین استان از قبیل اصفهان، گیلان، چهارمحال بختیاری و‌چند استان دیگر افزایش قیمت نان را داشتند اما مسئولین در قزوین این امر را منوط بر افزایش قیمت نان در تهران کرده‌اند در حالی که ما حتی به معاون وزیر و رئیس سازمان غله نیز نامه ارسال کرده و درخواست افزایش قیمت کردیم که متاسفانه تاکنون اعمال نشده است.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین بیان کرد: از اوایل سال 1400 مجدد پیگیر افزایش قیمت نان بودیم اما مسئولین صراحتا اعلام کردند که شورای تامین این موضوع را به بعد از انتخابات موکول کرده است، با وجود اینکه سه هفته از انتخابات می‌گذرد نانوایان همچنان منتظر تحقق وعده‌ها هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نانوایان از این وضعیت ناراضی هستند، ابراز کرد: مسئولین از وعده‌هایشان در برابر نانوایان شانه خالی می‌کنند و هیچ اقدامی در برابر خواسته‌های آن‌ها انجام نمی‌دهند چون اگر دولت جدید هم سرکار آید ممکن است اوایل کار به سمت و سوی افزایش قیمت نرود لذا با این وضعیت ادامه شرایط برای نانوایان مقدور نیست.

هیچ یک از وعده‌های دولت تدبیر برای نانوایان محقق نشد

وی عنوان کرد: از سال 98 حدودا صد درصد دستمزدها افزایش پیدا کرده است و نانوایان زیر نظر شورای عالی کار هستند اما  صاحبان کارگاه‌ها توانایی اجرایی شدن افزایش دستمزدها را مطابق با شورای کار ندارند لذا کارگران ماهر تغییر شغل دادند یا به شهرهای بزرگتر نقل مکان کرده‌اند.

سیزعلی پور ادامه داد: صاحبان کارگاه‌های نانوایی‌ با توجه به قیمت پایین نان قادر به افزایش بیشتر دستمزد نیستند بنابراین کارگران ماهر از گردونه کار خارج شدند؛ اکنون بسیاری از نانوایی‌های سنتی در قزوین با ظرفیت دو‌ نانوا کار می‌کنند.

وی اذعان کرد: ‌واقعیت امر این است که اکنون نانوایی‌ها به خام فروشی آرد روی آوردند چون این کار برای آن‌ها به صرفه‌تر است؛ هزینه‌های تولید نان تاکنون چندین بار افزایش یافته و در سال 98 نرخ مایه خمیر 110 هزار تومان بود که اکنون به 470 هزار تومان رسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: نانوایان قشر زحمتکش هستند اما به دلیل اینکه توانایی پرداخت هزینه‌های تولید را ندارند مجبور به کم فروشی می‌شوند درحالی که مسئولین بانی وضعیت موجود هستند اما تنها نانوایان را زیر سوال می‌برند بدون اینکه برای تحقق مطالبات آن‌ها اقدام کنند.

نایب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین تصریح کرد: کم‌فروشی، بی‌کیفتی و کاهش حجم نان به دلیل افزایش هزینه‌های تولید نان و بی‌تفاوتی مسئولین در برابر خواسته‌های نانوایان است؛ دولت تدبیر و امید طی مدت فعالیتش، یک وعده راست هم در حوزه آرد و نان به ما نداده است لذا انتظار داریم که مسئولین در این روزهای پایانی دولت حداقل وعده‌ خودشان را عملی کنند.

750 نانوا در سطح شهر قزوین فعالیت می‌کنند

سبزعلی‌پور با بیان اینکه 750 نانوا در سطح شهر قزوین فعالیت می‌کنند، ابراز کرد: بخش اعظمی از نانوایان در چارچوب قانون کار می‌کنند و فعالیت 80درصد آن‌ها براساس قیمت مصوب است و تنها چند نانوایی داریم که با هماهنگی سازمان صنعت و معدن وزن چانه‌های خمیر را کاهش داده‌اند.

وی اذعان کرد: مسئولین وعده افزایش قیمت نان را به بعد از انتخابات موکول کردند و نانوایان هم با توجه به شرایط کشور صبوری پیشه کرده‌اند اما اکنون بلاتکلیفی ما در استانداری و صنعت و معدن چه معنی دارد.

رئیس اتحادیه نانوایان قزوین اظهار کرد: قیمت کارشناسی و آنالیز شده نان را طی فرمولی با توجه به تمام مولفه‌های افزایش قیمت نهاده‌ها به استانداری تحویل دادیم و با توجه به ثابت ماندن قیمت نان طی دو سال گذشته، قیمت پیشنهادی ما بالای 50 درصد است تا بتوانیم از پس تامین هزینه‌های تولید نان برآییم.

سبزعلی‌پور در پایان گفت: اگر این روند ادامه یابد ما دیگر قادر به کنترل کارگاه‌های نانوایی نخواهیم بود چون حرفی برای توجیه آن‌ها نداریم لذا امیدواریم مسئولین نانوایان را دریابند و چاره‌ای برای حل این مشکل داشته باشند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان