۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نوستالژی به نام آموزش حضوری/ هیاهوی دانش‌آموزان مهر ١۴٠٠ به مدارس می‌رسد؟!
کد خبر: ۳۵۱۲۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۴ ساعت: ۹:۷ ↗ لینک کوتاه

نوستالژی به نام آموزش حضوری/ هیاهوی دانش‌آموزان مهر ١۴٠٠ به مدارس می‌رسد؟!

تداوم شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، باعث شده تا آموزش حضوری و نشستن پشت میز و نیمکت مدرسه به تدریج به یک نوستالژی تبدیل است.

نوستالژی به نام آموزش حضوری/ هیاهوی دانش‌آموزان مهر ١۴٠٠ به مدارس می‌رسد؟!
 

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیش از یک سال و نیمی می‌شود که شیوع کرونا هیاهوی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس را ازبین برده و دانش‌آموزان به ناچار خانه نشین شده اند و ناگزیرند که از پشت لپ‌تاپ، تبلت و گوشی همراه با هزاران چالش عجیب و غریب از کندی اینترنت تا قطع و وصل کلاس و هزاران مشکل دیگر دوران تحصیل را سپری کنند.

آنطور که بار‌ها کارشناسان و حتی مسئولان حوزه تعلیم و تربیت اذعان داشتند، آموزش حضوری جایگزین هیچ روش دیگری نیست و بر اساس همین تئوری بود که چند بار البته به شکل محدود بازگشایی مدارس مطرح شد؛ هرچند که استقبال چندانی از آن حاصل نشد، اما چندان بی نتیجه هم نبود به ویژه برای دانش آموزان مناطق کمتر توسعه یافته که به سختی با آموزش مجازی و زیرساخت آن ارتباط برقرار می‌کنند.

دومین سال تحصیلی کرونایی هم با تمام مصائب به پایان رسید و در شرایط کنونی زمزمه‌هایی جدید از وضعیت بازگشایی مدارس به گوش می‌رسد، دوراهی آموزش حضوری یا مجازی؟!

استرس و تردید دو روی سکه بازگشایی مدارس

دوراهی که نه فقط دانش آموزان بلکه والدین آن‌ها را هم دچار تردید کرده است. برخی نگران تضعیف سطح درسی فرزندانشان هستند و برخی دیگر همچنان از وحشت کرونا ترجیح می‌دهند فرزندشان با همه چالش‌های آموزش مجازی همین روش را ادامه دهد تا همه گیری این بیماری به کمترین حد ممکن برسد.

یکی از والدین دانش‌آموزان معتقد بود که واکسیناسیون در شرایط کنونی هم نمی‌تواند کمک کننده باشد چراکه فقط جلوی حاد شدن بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را می‌گیرد، اما جلوی ابتلا را نمی‌گیرد؛ پدر دیگری معتقد بود که نباید تا زمانی که کاملا بیماری از بین نرفته است بازگشایی‌ها انجام شود، هرچه شیوع بیماری کمتر می‌شود باید شیوه نامه‌ها را سخت گیرانه‌تر کنند تا به ریشه کنی بیماری برسیم و در مقابل زیرساخت‌های فضای مجازی توسعه یابد تا آموزش‌های مجازی با کمترین مشکل دنبال شود.

در مقابل برخی دیگر از خانواده ها، خانه نشینی دانش آموزان را عاملی برای تضعیف پایه تحصیلی و عقب ماندن از مباحثی می‌دانند که در سال‌های بعدی تحصیل آن‌ها ادامه دار خواهد بود، ضمن اینکه برخی از مادران هم معتقدند بود هیچ روشی جایگزین آموزش‌های مدرسه‌ای نخواهد بود، اما این موضوع شرط و شروطی دارد و اصلی‌ترین آن رعایت حداقل فاصله در کلاس درس با تعداد استاندارد دانش آموزان است.

گلایه دیگری که بعضا مادران از روند آموزش مجازی داشتند، جدا از مشکلات زیرساختی این نوع آموزش، کم توجهی و نبود مسئولیت‌پذیری دانش آموزان نسبت به انجام وظایف دانش آموزی شان است.

دانش آموزان سردرگم میان سلامتی و درس

در کنار بلاتکلیفی بزرگتر‌ها برای حضور در مدرسه دانش‌آموزان هم شرایط چندان بهتری ندارند، آن‌هایی که پایه‌های تحصیلی بالاتر هستند ترجیح می‌دهند کم و بیش با وجود رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برخی کلاس‌های درس را حضوری بگذرانند و برخی هم حفظ سلامتی را بر آموزش ارجحیت می‌دهند.

یکی از دانش‌آموزان کلاس هفتمی‌ها که در مدرسه سمپاد تحصیل می‌کرد به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که به دلیل سنگین بودن مطالب درسی و حجم کار علی رغم نگرانی بابت ابتلا به کرونا ترجیح می‌دهد آموزش حضوری داشته باشد، در مقابل دانش آموزی کلاس نهمی معتقد بود که تا وقتی واکسیناسیون برای دانش آموزان انجام نشود، او و همسالانش در معرض خطر کرونا هستند و با بازگشایی حضوری مخالفت داشت.

نوآموزان کلاس اولی و دانش آموزان ابتدایی هم در دوراهی شوق سواد آموزی و بودن با دوستان و از طرفی ابتلا به کرونا بیش از سایر گروه‌های تحصیلی بلاتکلیف مانده اند، از یک سو خانواده‌ها به دلیل سن و سال این گروه نگران رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هستند و از طرفی دیگر آموزش‌ها در این دوره بدون حضور رو در رو با معلم دشوار‌تر از سایر پایه‌های تحصیلی است چراکه هنوز شیوه آموزش برای این دوره به صورت خودخوان برای دانش آموزان تفهیم نشده است.

 واکسیناسیون علاوه بر معلم‌ها به دانش آموزان هم می‌رسد؟

آنطور که بار‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است واکسیناسیون کادر آموزشی در مرداد به سرانجام می‌رسد، آقای وزیر آموزش و پرورش هم یکی از شروط بازگشایی را تحقق همین وعده ستاد اعلام کرده است، ضمن آنکه از تمهید مقدمات دیگری برای آغاز آموزش حضوری خبر داده و گفته است که وقتی بچه‌ها از مدارس دور می‌شوند آسیب‌های متفاوت از جمله آسیب اجتماعی و روانی آن‌ها را تهدید می‌کند و به بلوغ اجتماعی کامل نمی‌رسند، بنابراین باید پیش‌نیاز بازگشایی و آموزش حضوری را فراهم کنیم.

حاجی میرزایی اعلام کرده است که با آمادگی کامل تمهیدات اولیه برای واکسیناسیون معلمان از سوی آموزش و پرورش انجام شده است و چنانچه محدودیت‌هایی برای واکسیناسیون وجود داشته باشد، اولویت بندی برای معلمان انجام می‌شود.

در کنار این موضوع هفته پیش بود که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در اظهار نظرات خود تا حدی نگرانی اولیا و دانش آموزان آنها را  بابت واکسیناسیون برطرف کرد و گفت که اگر فاز بالینی واکسن پاستور جواب لازم را بدهد، از همین واکسن برای افراد زیر ١٨ ساله استفاده خواهد شد و این یعنی دانش آموزان هم واکسینه می‌شوند.

نوستالژی به نام آموزش حضوری/ هیاهوی دانش‌آموزان  مهر ١۴٠٠ به مدارس می‌رسد؟!

رعایت بهداشت؛ عادتی که از حاشیه به متن آمد

در مقایسه میان اهمیت بهداشت و درمان، بر خلاف توصیه‌ها همواره درمان شناخته شده‌تر در میان عموم جامعه بوده است، اما ایام کرونا این معادله را به هم زد و بهداشت این روز‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است و پیشگیری از طریق بهداشت قطعا مسیری برای جلوگیری از ورود به مجاری درمان است.

در موضوع بازگشایی مدارس هم در صورت آغاز آموزش حضوری، تمهیدات بهداشتی برای این فضاها در نظر گرفته شده است که از جمله این موارد به گفته محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش رعایت فاصله اجتماعی، زوج و فرد کردن کلاس‌ها و جلوگیری از تجمع زیاد در مدارس است.

علاوه بر این موارد، احمد مهری کارشناس بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش معتقد بود که تهویه منظم کلاس، شست و شوی مرتب دست‌ها و جلوگیری از تعویض ماسک‌ها با همدگیر به ویژه در سنین پایین از محیط‌ترین نکات بهداشتی به شمار می‌رود که باید در مدارس برای دانس آموزان مورد توجه فرار گیرد و معلمان و کادر آموزشی هم بر این کار نظارت داشته باشند.

با وجود همه تمهیداتی که تحقق آن می‌تواند بازگشایی مدارس را به همراه داشته باشد، چالش اینجاست که آیا این زیرساخت‌ها در فاز اجرایی به اندازه استراتژی‌های روی کاغذ، برای وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش قابلیت اجرایی پیدا می‌کند یا خیر و آیا کشاکش تغییر احتمالی قریب به یقین وزیر به دنبال تغییر دولت چه تاثیری بر سرنوشت این تصمیم حساس و مهم می‌گذارد.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان