۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین قدیمی‌ترین سینمای قزوین، مدفون در غبار فراموشی
کد خبر: ۳۵۱۲۷۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۴ ساعت: ۷:۴۳ ↗ لینک کوتاه

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین:

قدیمی‌ترین سینمای قزوین، مدفون در غبار فراموشی

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد قزوین گفت: سینما ملت مالک خصوصی دارد و در دست وراث است؛ بازسازی و نوسازی این سینما نیازمند اقدام جدی از طرف مالکین است.

قدیمی‌ترین سینمای قزوین، مدفون در غبار فراموشی

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، از سبزه میدان که گذر می کنیم، در ابتدای خیابان فردوسی سردر یک سینمای کهنه و متروکه‌ به چشم می‌خورد که روزگاری بیشتر مردم قزوین در آنجا به فانوس خیال مدرن خیره شده‌اند.

سینما ملت که حالا از آن چیزی جز یک در آهنی و یک تابلوی بی نام و نشان پیدا نیست؛ در گذشته ای نه چندان دور، میزبان مردم قزوین بوده است. مردمی که برای تماشای فیلم در صف‌های طولانی فروش بلیت، منتظر می‌ایستادند؛ حالا اما هربار که از جلوی آن عبور می کنیم، این سینما را درحالی می‌بینیم که دست فروشی زیر تابلوی آن بساطش را پهن کرده و شبها و درخلوت و سکوت خیابانها راهروی تاریک و نمور آن، محل امنی برای زندگی گربه‌های شهر شده است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درخصوص وضعیت سینما ملت ابراز کرد: این سینما که مالک‌خصوصی دارد؛ بعد از فوت مالک و متروکه شدن به دست وراث افتاده است؛ وراث نیز تمایلی به بازسازی نداشته و قبل از فوت مالک اصلی بسته و دیگر هرگز بازگشایی نشده است.

سینما ملت در دست وراث ملک

وی افزود: درخصوص رسیدگی به وضعیت سینما ملت، چندین بار با وراث این ملک  صحبت کرده‌ایم؛ آنها نیز طرح‌هایی ارائه داده‌اند؛ اما پیگیری‌ها خیلی جدی نبوده و در این چندسال اخیر نیز هیچ پیگیری نشده است؛ از آنجایی که زمین این بنا فرهنگی می‌باشد امکان تغییر کاربری نیز وجود ندارد.

امیر ملاحسنی گفت: برای بازسازی و نوسازی این سینما می‌بایست خود وراث اقدام کنند؛ و یا باتوجه به اینکه کاربری زمین، سینما است، آنرا به شخصی بفروشند تا دوباره بنا به صورت سینما احیا شود؛ درغیر اینصورت راه دیگری وجود ندارد.

بازسازی سینما ملت، یک پروژه سخت

ملاحسنی تصریح کرد: از آنجایی که دولت اجازه ساخت سینما را ندارد؛ اداره‌ای مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز نمی‌تواند سینماداری کند؛ این سازمان فقط متولی امور سینمایی است؛ برای انجام این کار نهادی مانند شهرداری می‌تواند ورود کند؛ اما تا به این لحظه از سمت این نهاد اقدامی مبنی بر اینکه بنا را خریداری و به پردیس تبدیل کند صورت نگرفته است.

این مسئول ادامه داد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاهی که ناظر به عملکرد سینماهاست از هر پیشنهادی در این حوزه استقبال می‌کند؛ به عبارت دیگر این اداره نقش تسهیل‌گر را بازی می‌کند؛ ابتدا باید متقاضیان اقدام کنند، سپس اداره ارشاد شرایط را مهیا کند؛ اما متاسفانه تا به امروز هیچ پیشنهادی وجود نداشته است.

وی تاکید کرد: با توجه به‌اینکه کسی به صورت جدی قصد خرید سینما ملت را نداشته است؛ و همچنین اکثر وراث نیز درخارج از ایران زندگی‌می‌کنند؛ پیگیری این پروژه سخت‌تر شده است.

تسهیلات بلاعوض برای نوسازی سینما ملت

این مقام مسئول بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین کاملا آمادگی تسهیل شرایط برای کسانی که مایل هستند سینما ملت را نوسازی و بازسازی کنند را دارد؛ این اداره در حوزه تسهیل گری، شرایط را جوری مهیا می‌کند تا بتواند پشتیبان فردی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند باشد؛ همچنین در این زمینه منابع و تسهیلات بلاعوض نیز داده می‌شود؛ اما همه اینها مستلزم این است که وراث، یک مجموعه و یا فردی نسبت به نوسازی سینما اقدام کنند.

وی افزود: در واقع حل مسئله سینما ملت دوشکل دارد؛ اول اینکه خود ورثه بخواهند سینما را نوسازی کنند؛ که در اینصورت تسهیلاتی از طرف اداره کل ارشاد برای تجهیزات تخصصی سینما داده می‌شود؛ و یا اگر بخش خصوصی با مالکین اصلی به توافق برسد؛ باز هم اداره ارشاد با بخشی که می‌خواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند اعلام‌آمادگی می‌کند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی قزوین در پایان گفت: سال‌های پیش در موارد نیاز از سالن سینما ملت استفاده‌ می‌شد؛ اما بعد از فوت مالک عملا هیچ استفاده‌ای از این سینما نشد؛ دیگر آنکه به دلیل متروکه شدن و عدم امنیت ساختمان دیگر نمی‌توان وارد این‌بنا شد.

 

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان