۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اراضی کشاورزی آبی قزوین به بیش از دو برابر رسیده است
کد خبر: ۳۵۱۲۵۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۲ ساعت: ۱۱:۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

میانگین میزان بارش سالیانه استان ۳۰۰میلیمتر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: طی ۱۵ سال اخیر میزان اراضی کشاورزی آبی استان قزوین به بیش از دو برابر رسیده است در حالی که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

اراضی کشاورزی آبی قزوین به بیش از دو برابر رسیده است
یدالله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت منابع آبی در کشور اظهار کرد: ایران، کشور کم آبی است و در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد به طوریکه بارندگی کشور ما یک سوم میانگین جهانی است.

وی افزود: استان قزوین هم تقریبا دارای چنین شرایطی است و سالانه حدود ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دارد؛ البته خداوند نعمت بزرگی را در استان قزوین قرار داده که دشت بزرگ قزوین است و بیش از نیم قرن از این دشت استفاده کردیم یعنی تقریبا از دهه ۴۰ ما شروع به بهره‌برداری از منابع آب کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: با دو مشکل اساسی در استان مواجه هستیم که یکی بحث افزایش بهره‌برداری‌ها به دلایل مختلفی همچون توسعه جمعیت، صنعتی بودن استان، اشتغال و مسائل دیگر است و موجب شده تا روز به روز نیاز بیشتری به آب داشته و مصارف استان افزایش یابد.

وی بیان کرد: طی مدت ۱۵ سال اخیر میزان اراضی کشاورزی آبی استان قزوین به بیش از دو برابر رسیده است به عبارتی در حدود ۱۰ الی ۱۵ سال پیش ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی داشتیم و اکنون به ۲۶۰هزار هکتار رسیده است در حالی که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

بارندگی‌های تند و سیلابی در فصول غیر مصرف کشاورزی

ملکی با اشاره به تاثیر تغییرات اقلیمی در منابع آبی گفت: متاسفانه جهان رو به گرم شدن پیش می‌رود و این امر روی منابع آبی تاثیر گذاشته است به‌طوریکه روز به روز در حال تحلیل رفتن است از سوئی دیگر میزان بارندگی‌ها کمتر شده و هم کیفیت آن تغییر کرده به طوریکه شاهد بارندگی‌های تند و سیلابی در فصول غیرمصرف کشاورزی هستیم.

وی بیان کرد: متاسفانه آحاد جامعه در همه زمینه‌ها از جمله آب، برق، گاز و بنزین الگوی مصرف صحیحی ندارند ضمن اینکه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که همه راهکارها بگیر و ببند نیست البته ما ناچار هستیم جلوی حفر و استفاده از چاه‌های غیرمجاز را بگیریم یا کنتور هوشمند نصب کنیم.

این مقام مسئول گفت: باید به دنبال استفاده صحیح از منابع آب برویم چرا که متاسفانه در جاهایی از دشت قزوین فرونشست رخ داده که از تبعات ناشی از برداشت‌های بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی است و به جایی رسیده بودیم که سالی دو متر سطح آب زیرزمینی دشت قزوین فروکش می‌کرد.

وی ادامه داد: به هر حال منابع آبی روزی تمام می‌شود زیرا بخشی از آن تجدیدپذیر است اما اگر بیش از ظرفیت استفاده کنیم منابع تحلیل رفته و از بین می‌رود.

عملکرد بی‌نظیر استان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه‌های آبی

ملکی عنوان کرد: بسیاری از دشت‌های کشور قابلیت بهره‌برداری خود را از دست دادند البته به دلیل اقدامات انجام شده در دشت قزوین، تقریبا وضع استان نسبت به سایر استان‌ها بهتر است اما همچنان روند خوبی نیست.

وی تصریح کرد: اگر بدین منوال عمل کنیم ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر ما نیز دشت قزوین را از دست می‌دهیم و همه سرمایه‌گذاری‌های استان از بین می‌رود بنابراین باید نگاهی به نوع مصرف داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد: باید مصرف ما اصلاح شود اکنون در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و همه کشورهای دنیا شیوه‌های استفاده خود را تغییر دادند اما متاسفانه اقدامی در این زمینه در کشور ما صورت نگرفته و همچنان به صورت سنتی و معیشتی از دشت استفاده می‌کنیم و این روش باید اصلاح شود.

وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر به همه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اقدامات ارزشمندی در استان انجام شده که نقطه عطفی در تاریخ آب استان محسوب می‌شود و عملکردها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در حوزه‌های آبی و رودخانه‌ها بسیار بی‌نظیر بوده است.

ملکی در پایان گفت: عملکرد ما در بخش آب طی دو سال اخیر بیش از ده‌ها سال گذشته بوده است و از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به بستن چاه غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند، جلوگیری از تصرفات رودخانه‌‌ها، بازگشایی مسیر رودخانه‌ها اشاره کرد؛ به طوریکه در بسیاری از این موارد رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دادیم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان