۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین در فرهنگ دینی جهادگر تنبل نداریم/ رشد کند کشور ناشی از خیانت‌های جریان نفوذ و نفاق است
کد خبر: ۳۵۱۲۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۲ ساعت: ۶:۳۲ ↗ لینک کوتاه

امام‌جمعه موقت شال:

در فرهنگ دینی جهادگر تنبل نداریم/ رشد کند کشور ناشی از خیانت‌های جریان نفوذ و نفاق است

حجت الاسلام موسوی شالی گفت: با توجه به پتانسیل نیروی انسانی و داشتن رهبران فرزانه، شهدای انقلاب و دانشمندانی که داریم، می‌توانستیم در طول ۴۲ سال پس از انقلاب خیلی جلوتر از این باشیم اما جریان نفوذ، نفاق و ضعف‌هایی که متوجه تک تک ماست موجب شده هنوز در جایگاهی که شایسته ملت ایران است، قرار نگیریم.

در فرهنگ دینی جهادگر تنبل نداریم/ رشد کند کشور ناشی از خیانت‌های جریان نفوذ و نفاق است

حجت الاسلام سید شمس الدین موسوی شالی امام جمعه موقت شهر شال در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به فلسفه جهاد ابراز کرد: یک قاعده عقلی و تجربه بشری وجود دارد که تاکید می‌کند انسان برای رسیدن به هر چیزی باید تلاش کند پس تلاش مولفه مهمی است که همه عقلای عالم برای رسیدن به اهداف و ارزش‌ها به آن می‌پردازند.

وی با بیان اینکه تلاش در ادبیات دینی با نام جهاد شناخته می شود، افزود: انسانی که تنبل است نمی‌تواند به چیز قیمتی دست پیدا کند.

حجت الاسلام موسوی شالی عنوان کرد: اگر یک ورزشکاری مدال و رتبه‌ای کسب می‌کند برای آن تلاش کرده، اگر دانشمندی به درجه بالایی از علم رسیده در این مسیر سختی‌های بسیاری را تحمل کرده و در مورد همه افراد موفق نیز به همین صورت است.

این کارشناس دینی تاکید کرد: جهاد در منطق دین علاوه بر تلاش یک نکته لطیفی هم دارد که آن بصیرت است؛ اگر ما تلاش کنیم اما این تلاش به نفع جبهه حق نباشد و در جهت اهداف جبهه باطل باشد درواقع کار بیهوده‌ای است که انسان را به گمراهی می‌کشاند.

 مومن واقعی به تقسیم بندی جبهه حق و باطل ایمان دارد

حجت الاسلام موسوی شالی تاکید کرد: انسان مومن اعتقاد به تقسیم بندی جبهه حق و باطل دارد، کسی که می‌گوید همه حق هستند و یا آن کسی که همه را باطل می‌نامند و فردی که اعتقاد دارد هر انسانی تکه‌ای از حق و تکه‌ای از باطل را در خود دارد درواقع این افراد در ادبیات دینی مومن خوانده نمی‌شوند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان مومن با توجه به دیدگاه عقلایی که دارد و دیدگاهی که برگرفته از وحی بوده معتقد به اصل حق و باطل است و هر کسی که فهم اندکی از قرآن داشته باشد این مهم را به خوبی درک خواهد کرد.

وی عنوان کرد: درواقع فرد مومن ایمان دارد که یک تقسیم بندی حقیقی در این عالم موجود است به نام جبهه حق و جبهه باطل و البته که در جبهه حق همه در یک تراز نبوده و به بیانی ساده‌تر همه امام حسین (ع) نیستند؛ در گروه باطل نیز خباثت همه یک اندازه نیست و درواقع نمی شود گفت همه شمر هستند.

حجت الاسلام موسوی شالی با اشاره به واقعه عاشورا تصریح کرد: تعدادی از لشکریان یزید بعدها به امام صادق (ع) عرض کردند، در قیام عاشورا ما هیچ نیزه‌ای نزدیم، هیچ تیری پرتاب نکردیم و حتی سنگی هم برنداشتیم فقط به عنوان سیاهی لشکر بودیم با این اوصاف آیا ما هم جزو قاتلین حضرت سیدالشهدا (ع) محسوب می شویم؟ حضرت فرمودند بله، چراکه در تقسیم بندی جبهه باطل بودید و شما سیاهی لشکرها به آن‌ها نیرو، قوت و جرئت دادید که به امام شیعیان تعرض کرده و ایشان را به قتل برسانند.

امام جمعه موقت شال تصریح کرد: کربلای ابا عبدالله الحسین (ع) به درستی تقابل جبهه حق و باطل را برای ما به تصویر کشیده است، یک عده سر بزنگاه در جبهه یزدیان هستند عده‌ای توفیق پیدا می کنند در شمار لشکریان امام حسین (ع) باشند.

وی با بیان اینکه در فلسفه دینی تلاش در ذات جهاد نهفته است، ابراز کرد: همانند چربی که چرب بودن را در ذات خود دارد جهاد نیز همین طور است بنابراین ما جهادگر تنبل نداریم.

حجت الاسلام موسوی شالی گفت: باید دقت کنیم طبق مفهوم دینی جهاد، تلاش ما به نفع کدام جبهه تمام می‌شود؟ مبادا گل به خودی بزنیم.

طبق آمار و ارقام صادقانه کشور را قضات کنیم

این استاد حوزه علمیه افزود: خیلی اشکالات در کشور وجود دارد اما این طور نیست که سایر کشورها مدینه فاضله بوده و با هیچ معضل و مشکلی روبرو نیستند در هندوستان حدود ۴۵ درصد مردم سرویس بهداشتی ندارند، در کره شمالی بسیاری از دختران آرزو دارند با یک غیر کره ای ازدواج کنند و از کشورشان خارج شوند یا در دانمارک که کشوری ثروتمند و بدون فقیر خوانده می‌شود با مشکلاتی از جمله خودکشی و آزار و اذیت زنان روبرو است؛ در همه جای دنیا مشکلاتی وجود دارد و واقعیت این است اگر می‌خواهیم در مورد کشورمان قضاوت کنیم باید به آمار و ارقام توجه کنیم.

حجت الاسلام موسوی شالی ابراز کرد: با توجه به پتانسیل نیروی انسانی و داشتن رهبران فرزانه، شهدای انقلاب و دانشمندانی که داریم می‌توانستیم در طول ۴۲ سال پس از انقلاب خیلی جلوتر از این باشیم اما جریان نفوذ، نفاق و ضعف‌هایی که متوجه تک تک ما بوده موجب شده هنوز در جایگاهی که شایسته ملت ایران است، قرار نگرفتیم.

 جوانان امروزی بیشتر از قبل پای کار انقلاب هستند

وی ادامه داد: این درست نیست سیاه نمایی کنیم و بگوییم ملت ایران در بدبختی و فلاکت به سر می برند و چون عده‌ای ملاک شادی را رقص و آواز و میگساری می‌دانند می‌گویند که ایران یکی از غمگین‌ترین کشورهاست در حالی که طبق آمارها کشور ایران کمترین تعداد خودکشی را دارد.

امام جمعه موقت شال مطرح کرد: در مورد جوانان که عده‌ای اعتقاد دارند نسل جدید انقلاب، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را فراموش کرده‌اند این‌ها حرف‌های کوچه بازاری است، با دیدن ۱۰ نفر و ۲۰ نفر که نمی‌توان در مورد جمعیت جوانان کشور نظر داد باید طبق آمار و ارقام بسنجیم.

وی در ادامه توضیح داد: ما در اوایل انقلاب اگر می‌خواستیم در محله ای جوانان مومن و متعهد را جمع کنیم چند درصد حضور پیدا می‌کردند و امروزه چند نفر خواهند آمد؟ باید این مسائل را عالمانه بررسی کنیم، آیا زمان جنگ همه جوانان ما جبهه رفتند؟ خیلی‌ها نرفتند و طبق آمار تعداد جوانانی که امروز پای کار نظام و انقلاب ایستاده‌اند بسیار بیشتر از اوایل انقلاب است و ما در این مسیر شاهد رشد هستیم.

تربیت و رشد در اسلام اجباری نیست

حجت الاسلام موسوی شالی با اشاره به یکسری قوانین که برای اجرای نظم و جلوگیری از ارتکاب جرم در همه کشورها مصوب و در حال اجراست، عنوان کرد: یکی از زیبایی‌های دین اسلام که ما در جمهوری اسلامی ایران شاهد آن هستیم این است که تربیت و رشد اجباری نیست و بسیاری از قوانین نیز برای داشتن زندگی بهتر و جلوگیری از هرج و مرج در جامعه تبیین شده است در حالی که در عربستان در زمان نماز مردم مجبور هستند مغازه و کسب خود را تعطیل کنند و در غیر این صورت افراد مواخذه و مجازات خواهند شد.

وی افزود: حاکم اسلامی نظم و امنیت را در کشور برقرار می‌کند و برهم زنندگان نظم و امنیت را مجازات و توبیخ می‌کند اما دینداری در اسلام اجباری نیست و فلذا خیلی‌ها دینداری نمی‌کنند اما فضایی که حاکمیت و مومنین با زحمت خالصانه ایجاد کرده‌اند موجب شده که ما شاهد رشد تربیتی در جامعه باشیم و امروز جوانان ما نسبت به دهه ۶۰ در مجموع بیشتر پای کار انقلاب هستند.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه هر فردی جهادی مختص به خود دارد و باید این فرصت را مغتنم بداند، ابراز کرد: به طور مثال یک روحانی نبوغ علمی دارد و اگر در حوزه علمیه بماند ضمن طی کردن مدارج بالای علمی با موفقیت به یک علامه و مفسر تبدیل خواهد شد که علاوه بر تقویت جایگاه علمی حوزه علمیه می‌تواند شاگردان بسیاری را تربیت کند حالا فرض کنیم این روحانی بی‌توجه به نبوغ علمی خود درگیر یکسری کارهای مقطعی خدمت رسانی شود که افراد دیگر هم توان انجام آن را دارند این نشان می‌دهد که این فرد میدان جهاد خود را به درستی نشناخته در حالی که جهاد این روحانی جهاد علمی است.

وی با اشاره به فضای اردوهای جهادی ابراز کرد: فضای حاکم بر اردوهای جهادی به قدری زیبا و جذاب است که افراد می‌توانند به لحاظ تجربی و معنوی بهره‌های زیادی از این عرصه‌های خدمت رسانی ببرند.

حجت الاسلام موسوی شالی با اشاره به خودسازی که در جریان اردوهای جهادی در افراد ایجاد می‌شود و راهکار اینکه چه کنیم که این رشد معنوی پس از اردوها نیز در وجود انسان ماندگار شود، تصریح کرد: روایت داریم اوف بر هر زن و مرد مومنی که هفته‌ای یکبار برای تقویت دینداری خود وقت نگذارد؛ بهتر است حداقل هفته‌ای یکبار در یک جلسه معنوی حضور داشته باشیم که علاوه بر خودسازی و تهذیب نفس، انس با خدا و اهل بیت (ع) را در وجود ما احیاء کند.

 

انتهای پیام/5003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان