۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین در انتخاب شهردار متعهد و متخصص تابع هیچ حزب و گروهی نیستیم
کد خبر: ۳۵۱۱۹۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۰ ساعت: ۹:۳۷ ↗ لینک کوتاه

منتخب شورای ششم شهر قزوین:

در انتخاب شهردار متعهد و متخصص تابع هیچ حزب و گروهی نیستیم

منتخب شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: در انتخاب شهردار باید توانمندی و تخصص شخص منتخب، نفوذ شوراها در امور شهرداری و نقش و وظایف قانونی شهردار در حوزه شهرسازی ملاک قرار گرفته و در این موضوع تابع هیچ حزب و گروهی نباشیم و در کنار سایر اعضای شورا برای یک انتخاب درست و به نفع مردم دقت کنیم.

در انتخاب شهردار متعهد و متخصص تابع هیچ حزب و گروهی نیستیم

ولی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و الویت‌بندی مسائل شهری باید براساس قانون صورت گیرد و به نظر می‌رسد با عمل به قانون و محور قرار دادن آن، می‌توان به درستی در مسیر تحول شهری حرکت کرد.

وی افزود: امروز باید مشخص کنیم که قانون چه وظیفه‌ای برای شورای اسلامی شهر مشخص کرده تا بر اساس آن پاسخگوی انتظارات مردم باشیم؛ زمانی که مردم با حوزه فعالیت شورای اسلامی شهر آشنا شوند و ارتباط دو سویه بین آن‌ها و مدیریت شهری شکل گیرد راحت‌تر می‌توان برنامه‌ریزی کرد و براساس نیاز عموم برای حل آن‌ها الویت‌بندی داشت.

 منتخب شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: نباید فراموش کرد که در قانون نهاد شورای شهر دارای نقش و جایگاه خاصی بوده و وظایف متنوعی دارد؛ تمام شوراهای اسلامی شهر در کل کشور به ویژه قزوین باید بر اساس این چند محور حرکت کنند.

عزل و نصب شهردار کلید‌ی‌ترین و موثرترین نقش شوراهای اسلامی شهر است

چگینی عنوان کرد: اولین نقشی که برای شورای شهر می‌توان متصور شد نقش "تصمیم گیری" این نهاد است که در این حوزه مهمترین مصداق، عزل و نصب شهردار به عنوان کلید‌ی‌ترین و موثرترین نقش شوراهای اسلامی شهر است که می‌تواند در تمام حوزه‌های مدیریت شهری از جمله حوزه‌های شهرسازی تاثیر عمیقی داشته باشد.

وی ادامه داد: در انتخاب شهردار باید توانمندی و تخصص شخص منتخب، نفوذ شوراها در امور شهرداری و نقش و وظایف قانونی شهردار در حوزه شهرسازی ملاک قرار گرفته و در این موضوع تابع هیچ حزب و گروهی نباشیم و در کنار سایر اعضای شورا برای یک انتخاب درست و به نفع مردم دقت کنیم.

منتخب شورای اسلامی شهر قزوین اذعان کرد: برای انتخاب شهردار باید تمام جریان‌های فکری سیاسی و منفعت‌های جناحی کنار گذاشته شود و رقابت جای خود را به رفاقت و همکاری برای آبادانی شهر با محویت عدالت اجتماعی در تمام نقاط دهد.

چگینی با بیان اینکه شوراهای ششم، شوراهایی برخواسته از دل آحاد مردم و آشنا به دردهای شهری هستند، افزود: «برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی» دومین نقشی است که می‌توان برای شورای اسلامی شهر متصور شد لذا اعضای شورا می‌توانند با بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی شهر برنامه‌ریزی‌های فوری، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را برای تسکین و حل مسائل داشته باشند.

لزوم تهیه طرح‌های شهرسازی در شهر قزوین

وی بیان کرد: خلا طرح‌های شهرسازی به شدت در شهر احساس می‌شود که با انتخاب یک شهردار آگاه، هوشمند، متخصص، متدین می‌توان مداخلات در بافت‌های شهری را از این طریق پیگیری و اجرایی کرد.

منتخب شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: شهرداری مخاطبان مستقیم دارد لذا شهردار باید یک فرد فرهنگی، متخصص، متعهد و آگاه باشد تا بتواند در تمام زمینه‌های تخصصی شهرداری موفق عمل کند.

چگینی اضافه کرد: مدیریت شهرداری یک مدیریت خاص، متفاوت، پیچیده و چند بعدی است و شهردار باید تعاملات اجتماعی با بخش‌های جامعه را بداند و با مبانی اعتقادی و ایدئولوژی و اداری آشنا بوده و مولفه‌های اقتصادی را هم رعایت کند.

وی ادامه داد: مدیریت یکی از ویژگی‌های کاملا لازم برای شهردار است و چون شهرداری به طور مستقیم از اعتبارات دولتی بهره‌مند نمی‌شود و بخش زیادی از بودجه شهرداری از طریق کمک‌های مردم حاصل می‌شود لذا شهردار باید افکار اقتصادی داشته و بتواند با دستگاه‌های اجرایی ارتباط بگیرد.

منتخب شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به نظارت به عنوان یکی دیگر از نقش‌های شورای اسلامی شهر ابراز کرد: با نظارت بر حسن اجرای طرح‌های توسعه شهری از جمله ایجاد توسعه معابر، خيابان‌ها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر طبق مقررات موضوعه می‌توان نقش نظارتی شورا را تقویت نمود.

شهرداری موثرترین نهاد شهریست 

چگینی با اشاره به قانونگذاری به عنوان نقش دیگری برای شورای اسلامی شهر عنوان کرد: تصویب آیین نامه‌های پیشنهادی شهرداری، بررسی و تصویب حریم و محدوده قانونی شهرها، بودجه شهرداری، تعیین نسبت میزان بودجه اختصاص یافته جهت تهیه و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های شهر سازی؛ شورای اسلامی شهر را از نقش و جایگاه قانونگذار محلی در نظام برنامه‌ریزی شهری برخوردار می‌نماید.

وی با بیان اینکه مهمترین محور قانونگذاری، موضوع بودجه است، اضافه کرد: بودجه‌ریزی همواره یکی از چالش‌های نظام‌های اقتصادی بوده و شهرداری‌ها نیز به عنوان موثرترین نهاد شهری که وظایف و خدمات گسترده‌ای را به عهده دارند به جهت رفع نیازهای نامحدود و منابع محدودی که در دسترس آن‌ها است ناگزیر به مدیریت منابع مالی هستند و این مسئله وجود بودجه را اجتناب ناپذیر کرده است.

 منتخب شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: اصلاح روند بودجه‌ریزی با تکیه بر هماهنگی‌های فرابخشی و درون‌بخشی از جمله اهداف برنامه‌ریزی منابع مالی و بودجه به شمار می‌رود و این امر تنها در سایه تعامل و ایجاد زبان مشترک برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی در فرآیند تدوین بودجه میسر خواهد شد.

چگینی در پایان با اشاره به نقش "اجرا و تسهیل‌گری" شورای اسلامی شهر گفت: شوراهای اسلامی شهر می‌توانند در راستای وظیفه ذاتی خود در نظام برنامه‌ریزی شهری و ارتباط با مردم مشارکت عمومی را در جهت گردشگری، تفریحی، ورزشی و فرهنگی، خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، آموزشی و سایر امور رفاهی نقش داشته و زمینه‌ لازم را در اجرای موفق طرح‌های مصوب داشته باشند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان