۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نگرانی از تجردگرایی دختران جدی است
کد خبر: ۳۵۱۱۷۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۹ ساعت: ۹:۴۵ ↗ لینک کوتاه

محمد بیگی با اشاره به رشد معنادار تجرد گرایی دختران در کشور:

نگرانی از تجردگرایی دختران جدی است

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: تجرد گرایی دختران نه تنها موجب نگرانی شخصی و اجتماعی و خانوادگی برای خود دختران است بلکه این تنها زیستى بدون شک با حجم عظیمی از آسیب‌هاى اجتماعى همراه خواهد بود.

نگرانی از تجردگرایی دختران جدی است

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین به نقل از خانه ملت؛فاطمه محمدبیگی در مورد کاهش تمایل دختران به ازدواج  گفت: طبق آمار، دختران مجرد در کشور در دهه ۹۰ تمایل کمتری به ازدواج نسبت به سال‌های گذشته داشتند. کاهش میزان رشد نرخ ازدواج جوانان در یک دهه اخیر را باید به لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی نگرشی در پژوهش‌های آینده محور وارد کنیم و برای آینده این گروه از عزیزان برنامه ریزی ویژه ای انجام شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده  ادامه داد: یکی از دلایل رشد تجرد گرایی بین دختران، در اولویت نبودن ازدواج در بین آنها است. تمایل بسیاری از دختران به اشتغال عاملی برای تاخیر در ازدواج یا تجردگرایی آنها شده که نشان از شیفت تدریجی پارادایم در تفکر جوانان است که با خانواده محوری در حال فاصله گرفتن است. از طرفی بی توجهی به سن طلایی باروری  موضوع دیگری است که با تاخیر انداختن ازدواج بیشتر از قبل به مخاطره افتاده و امروز شاهد رشد ناباروری در کشور هستیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش سن ازدواج و سخت تر شدن  معیارهای ازدواج در انتخاب همسر در کنار مدرک گرایی برای یافتن موقعیت اجتماعی برتر بیش از گذشته بر این تجردگرایی دامن می‌زند و گاه به سمت مشاغلی می‌روند که با معیار و آرزویی که در راستاى موقعیت شغلى داشتند فاصله بسیاری دارد و گاه با  سوءاستفاده شغلی مواجه می‌شوند. نابرابری در دریافت حقوق، نبودن بیمه و ناعدالتى‌های دیگر باعث سرخوردگی این گروه از بانوان در جامعه می‌شود.

تجردگرایی دختران موجب نگرانی است

وی ادامه داد: تجرد گرایی دختران نه تنها موجب نگرانی شخصی و اجتماعی و خانوادگی برای خود دختران است بلکه این تنها زیستى بدون شک با حجم عظیمی از آسیب‌هاى اجتماعى همراه خواهد بود. 

محمدبیگی تصریح کرد: پرورش روحیه فرزند پروری و تجربه مادری  در هر سنی ممکن نیست . برهمین اساس باید این موضوع در مقطعی از زمان به درستی مورد توجه باشد تا شاهد تاخیر در ازدواج جوانان نباشیم.

تاکنون برنامه مشخص و موثری از طرف نهاد زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای حمایت از این گروه از بانوان و دختران  که منجر به رفع مطالبات خانواده‌ها باشد، وجود نداشته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تاکنون برنامه مشخص و موثری از طرف نهاد زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای حمایت از این گروه از بانوان و دختران  که منجر به رفع مطالبات خانواده‌ها باشد، وجود نداشته است و حتی سازمان‌ها و نهادهای اصلی از قبیل وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت ورزش و جوانان، وزارت رفاه کار و امور اجتماعی، سازمان ملی جوانان و دیگر سازمان و نهادهای توضیح ارائه کنند که چه اقداماتی انجام داده‌اند که اکنون شاهد افزایش سن ازدواج در بین جوانان هستیم؟ چه برنامه ای برای دختران در مقاطع مختلف سنی دارند؟

هویت ایرانی و اسلامی دختران تک بعدی نیست

دبیر فراکسیون گام دوم انقلاب تاکید کرد: دولت جدید با انتخاب افراد اصلح در مقام  وزارت به ویژه مسئولان حوزه زنان و خانواده مى‌تواند گام های موثری در راستای حمایت  از دختران و زنان این سرزمین بردارد. مشکلات دختران در حوزه هویت یابی امروز بسیار گسترده شده و زنان این سرزمین نیازمند حمایت جدی در موضوعات متفاوت شخصی و اجتماعی هستند. هویت ایرانی و اسلامی دختران نباید تک بعدی باشد باید تمام جنبه‌های زندگی شخصی و اجتماعی زنان از مادری و همسری گرفته تا حضور در عرصه اجتماع به آنها نشان دهد.

عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم ادامه داد: تجردگرایی و تنها زیستی بانوان با توجه به روحیه لطیفی که این قشر دارند آسیب‌های متعددی به همراه دارد،  زنان به طور ذاتی علاقمند دیده شدن هستند و این حس دیده شدن باید در قالب خانواده و علی الخصوص همسر مورد توجه قرار بگیرد، زمانی که خانواده تشکیل نمی شود و بانوان از تجربه همسر بودن و مادر بودن محروم می شوند زمینه سرکوب شدن نیازهای عاطفی و خانوادگی در درصدی از افراد منجر به سوءاستفاده‌های ناخوشایند می‌شود و در پی آن گاهی آسیب‌های اخلاقی را به همراه خواهد داشت که منجر به افزایش بیماری روحی و روانی و رشد افسردگی در بین آنها می شود.

6 میلیون زن سرپرست خانوار در انتظار سیاست گذاری درست

نماینده توانمندی زنان در قوه مقننه تاکید کرد: طبق آمار بیش از ۶ میلیون زن سرپرست خانوار داریم که تعدادی از آنها مادر و همسر و برخی دختران مجرد هستند که در اغلب موارد برنامه ریزی‌های دولتى جایگاه ویژه ای برای این گروه از بانوان در نظر گرفته نشده است .

وی در ادامه یاد آور شد: کمیسیون بهداشت نیز در راستای پیگیری سلامت روان و باروری زنان به این موضوع پرداخته است. حتی در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم موضوع باروری زوجین پرداختیم. البته متاسفانه کشور ما در حوزه ناباروری وضعیت مناسبی ندارد و حدود یک پنجم زوجین درگیر مشکل ناباروری هستند.

  رییس فراکسیون جمعیت مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: با عزم و اراده‌ای که دولت آقای رئیسی در خصوص موضوعات مرتبط با حوزه زنان و خانواده دارد امیدوارم حمایت‌های جدی و عملی از زنان و خانواده در دولت سیزدهم صورت بگیرد تا شاهد ظهور و بروز بانوان تمدن ساز ایرانی در سطح ملی و بین المللی باشیم.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان