۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین نکات کلیدی برای کنکوری‌ها/داوطلبان کنکور چگونه استرس شب امتحان را مدیریت کنند؟
کد خبر: ۳۵۱۱۵۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۸ ساعت: ۱۲:۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان قزوین مطرح کرد؛

نکات کلیدی برای کنکوری‌ها/داوطلبان کنکور چگونه استرس شب امتحان را مدیریت کنند؟

کارشناس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه آثار اضطراب برای داوطلبان کنکور بیشتر در زمینه اختلال در یادگیری به هنگام مطالعه و یادآوری اطلاعات در جلسات آزمون بروز می‌کند، گفت: برخورد داوطلبان کنکور با مسئله آزمون سراسری باید خوش‌بینانه باشد.

نکات کلیدی برای کنکوری‌ها/داوطلبان کنکور چگونه استرس شب امتحان را مدیریت کنند؟
دلارام صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به دلایل ایجاد اضطراب در کنکوری‌ها اظهار کرد: اضطراب در واقع هیجانی است که وقتی ایجاد می‌شود تغییرات هورمونی در بدن فرد شکل گرفته و افزایش کورتیزول و ادرنالین باعث می‌شود مقاومت بدن فرد کاهش یابد.

وی افزود: قطعا اضطراب در ذهن و جسم انسان اثرات مخربی خواهد گذاشت از جمله اینکه موجب اختلال در یادگیری و یادآوری اطلاعات می‌شود.

کارشناس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: دلایل ایجاد اضطراب در حقیقت خود افراد و نگرش و باورهای آنان است البته اطرافیان، شرایط و محیط هم قطعا تاثیر گذار است؛ اما مهم‌ترین دلیل ایجاد اضطراب، خود فرد است که ممکن است عملکرد فرد را تحت شعاع قرار دهد.

وی عنوان کرد: اضطراب اگر مدیریت و کنترل نشود آثار منفی در جسم و روان فرد برجای خواهد گذاشت به طوریکه از جمله آثار جسمانی آن می‌توان به افزایش میزان ضربان قلب، افزایش فشار خون، نفس نفس زدن، تعریق، سرگیجه، انقباضات عضلانی، لرزش، زخم معده و تهوع اشاره کرد که در بین افراد مضطرب بسیار شایع است؛ همچنین بسیاری از بیماری‌ها در اثر عدم کنترل اضطراب به مرور در جسم فرد ایجاد می‌شود.

مهمترین دلیل ایجاد اضطراب خود فرد است

صادقیان اضافه کرد: از جمله آثار روانشناختی اضطراب هم می‌توان از اشکال در تمرکز، ناتوانی در تصمیم گیری، اختلال در حافظه و فراموشی نام برد؛ همچنین در بخش آثار رفتاری نیز به مواردی همچون مصرف دارو، کشیدن سیگار، مشکل در خواب و افزایش پرخاشگری اشاره کرد.



وی یادآور شد: تغییرات در میزان مصرف غذا، زودرنجی، احساس بی‌ارزشی و بی‌علاقگی، کاهش شوخ طبعی و کاهش اعتماد به نفس از جمله آثار اضطراب در بخش هیجانات است.

این مشاوره تحصیلی با بیان اینکه آثار اضطراب برای داوطلبان کنکور بیشتر در زمینه اختلال در یادگیری به هنگام مطالعه و یادآوری اطلاعات در جلسات آزمون بروز می‌کند، گفت: برخورد داوطلبان کنکور با مسئله آزمون سراسری باید خوش بینانه باشد و گفتارهای درونی آنها مثبت و مناسب باشد ضمن اینکه نتیجه گرا نبوده و عمل گرا باشند.

اختلال در یادگیری و یادآوری اطلاعات از آثار اضطراب در داوطلبان 

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان کنکوری باید از نگرش و گفتار منفی در مورد آزمون کنکور با خود و اطرافیان پرهیز کنند و از پیش بینی‌های منفی در مورد نتیجه آزمون اجتناب کنند.

صادقیان بیان کرد: داوطلبان کنکور که تلاش خود را به کار گرفتند باید مثبت نگر بوده و در ذهن خود تصور مثبتی از برگزاری آزمون داشته باشند که از عهده سوالات آزمون به خوبی برخواهند آمد.

وی عنوان کرد: داوطلبان کنکور باید باور داشته باشند که کسی که تلاش می‌کند قطعا نتیجه خوبی از عملکرد خود خواهد گرفت لذا در زمان کوتاه باقیمانده استراحت داشته ‌و آرامش خود را حفظ کنند.

کارشناس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان قزوین در مورد تکنیک‌های موثر بر کاهش استرس گفت: کنکوری‌ها اصلا تردید به خود راه ندهند و به توانایی خود اعتماد داشته و با مثبت اندیشی، ابهامات را از بین ببرند و در مورد نحوه سوالات و نتیجه نیز پیش‌داوری منفی نکنند.

کنکوری‌ها از نگرش و گفتار منفی پرهیز کنند

وی اضافه کرد: علاقه داشتن و با لذت مطالعه کردن میزان یادگیری و یادآوری دروس را ارتقا بخشیده و موفقیت را به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه اطرافیان و خانواده فرد نیز باید در ایجاد شرایط مناسب جهت ایجاد آرامش برای داوطلبان کنکور همراهی کنند.

صادقیان تصریح کرد: کنکوری‌ها باید همانطور که در زمان مطالعه به برنامه‌ریزی خود توجه داشته و به تغذیه خود اهمیت می‌دادند در این روزها هم غذاهای مقوی مصرف کنند؛ همچنین با استراحت مناسب دچار کمبود خواب نشوند.


وی بیان کرد: دانش‌آموزان کنکوری با توجه به گرمای هوا در روز آزمون لباس مناسب به تن کنند و روز آزمون صبحانه مناسب و مقوی میل کنند و مهمترین نکته این که داوطلبان به خدا توکل کرده و نتیجه عملکرد و تلاش و زحمات خود را به خدا بسپارند.

این مشاور تحصیلی ابراز کرد: مدیریت زمان آزمون از نکات بسیار مهمی است که داوطلبان باید نسبت به آن مداقه داشته باشند و از یک فرد مطلع و مشاور تحصیلی در این زمینه راهنمایی بخواهند تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشوند برای این منظور حتما در ابتدا به سوالاتی که کاملا مسلط‌ترند بپردازند و وقتی را برای سوالاتی که پاسخ آن را نمی‌دانند صرف نکنند و در صورتیکه وقت اضافه داشتند برای پاسخ این سوالات فکر کنند.

با تغییر نگرش و باورها، استرس را مدیریت کنید

وی با اشاره به توصیه‌های پس از کنکور گفت: بعد از اعلام نتایج افرادیکه مجاز به انتخاب رشته می‌شوند حتما به مراکز و پایگاه‌های معتبر مراجعه کنند که برای این منظور در مناطق مختلف آموزش و پرورش استان هر سال پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور با حضور مشاوران توانمند پیش‌بینی می‌شود تا افراد مجاز به رشته بتوانند با انها مشورت کنند.

صادقیان بیان کرد: یکی از نتایج اضطراب‌های منفی کنکور این است که افراد به هر مرکز نامعتبر برای برنامه ریزی و مدیریت و مشاوره کنکور مراجعه می‌کنند در حالیکه اصلا نیاز به صرف هزینه‌های سنگین برای انتخاب رشته نیست و شرکت در چند جلسه با حضور مشاوران توانمند کافی است و در این راستا می‌توانند از مراکز آموزش و پرورش که برای انتخاب رشته پس از اعلام نتایج کنکور مشخص می‌شود بهره‌مند شوند.

وی در پایان گفت: نکته پایانی برای داوطلبان کنکور اینکه به خدا که وصل شوند آرامش وجودشان را فرا می‌گیرد چراکه آرامش فهم دل‌هایی است نگاهشان به خشنودی خداست.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان