۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین تجربه تلفیق کرونا و کنکور این بار در ۱۴۰۰/ دومین کنکور کرونایی چگونه برگزار می‌شود؟
کد خبر: ۳۵۱۱۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۸ ساعت: ۱۱:۲۸ ↗ لینک کوتاه

تجربه تلفیق کرونا و کنکور این بار در ۱۴۰۰/ دومین کنکور کرونایی چگونه برگزار می‌شود؟

کنکور برای دومین سال متوالی به همراه کرونا برگزار خواهد شد و همین موضوع سبب افزایش استرس داوطلبان شده است.

تجربه تلفیق کرونا و کنکور این بار در ۱۴۰۰/ دومین کنکور کرونایی چگونه برگزار می‌شود؟
 

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛نزدیک به دو سال است که مهمان ناخوانده‌ای به نام کووید ۱۹ سبب اختلال در زندگی بشر شده و  یکی از موضوعاتی که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته، نحوه برگزاری کنکور سراسری است. سال گذشته درباره ویروس کرونا و برگزاری کنکور، ابهاماتی از جمله لغو برگزاری آزمون و نحوه برگزاری آن مطرح شد، تا اینکه زمان برگزاری کنکور سراسری سال گذشته به دلیل اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی به تعویق افتاد و در تاریخ ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مرداد و یکم شهریورماه در سه هزار حوزه امتحانی در سراسر کشور برگزار شد.

امسال نیز برگزاری کنکور سراسری برای دومین سال به همراه ویروس کرونا برگزار خواهد شد، اما امسال با سال گذشته تفاوت دارد و آن هم این است که برگزاری این آزمون در سال گذشته با وجود ویروس منحوسی مانند کرونا، تجربه خوبی را به همراه داشته و این موضوع باعث این شده است کنکوری‌های امسال در مقایسه با کنکوری‌های سال گذشته ترس کمتری داشته باشند.

///

تجربه سخت کنکور سراسری ۹۹/ افزایش تعداد شهر‌های برگزاری آزمون سراسری

طبق گفته وزارت بهداشت همچون سال گذشته شیوه‌نامه‌های سختگیرانه‌ای برای برگزاری کنکور پیش رو تبیین شده و حالا قرار است دومین کنکور کرونایی در سلامت کامل برگزار شود. فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش درباره تمهیدات برگزاری کنکور ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از چهارشنبه ۹ تیرماه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و تا روز ۱۲ تیرماه ادامه دارد.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته نیز آزمون سراسری در شرایط کرونایی برگزار شد، گفت: ما خوشبختانه در آزمون سراسری امسال از تجربیات آزمون سراسری سال گذشته در شرایط کرونا استفاده کردیم، سال گذشته شرایط سختی را داشتیم، امسال برای داشتن شرایط بهتر تعداد شهر‌های برگزاری را افزایش دادیم.

زرین آمیزی درباره فاصله صندلی ها و رعایت فاصله اجتماعی تصریح کرد: فاصله صندلی‌های داوطلبان ۱ متر و ۸۰ سانتی متر خواهد بود و شیوه‌نامه‌های بهداشتی قبل از شروع آزمون با هماهنگی وزرات بهداشت رعایت و کنترل می شود؛ همچنین روز برگزاری آزمون نیز ناظران بهداشت در آزمون حضور خواهند داشت.

سخنگوی سازمان سنجش با اشاره به اینکه در آزمون سراسری سال جاری یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ داوطلب برای شرکت در آزمون ثبت نام کردند، افزود: حدودد ۶۰ درصد از داوطلبان دختر و ۴۰ درصد آن‌ها پسر هستند.

او درباره افزایش تعداد شهر‌ها برای برگزاری آزمون، گفت: در سال گذشته برای تشکیل یک حوزه امتحانی در یک شهر ملاکمان وجود ۲۵۰ داوطلب در یک شهر بوده است، امسال این تعداد را به ۱۵۰ نفر داوطلب کاهش دادیم، این موضوع باعث شده که تعداد شهر‌ها افزایش پیدا کند تا داوطلب نیاز نباشد برای حضور در آزمون سراسری به شهر دیگری برود.

زرین آمیزی با اشاره به اینکه داوطلبان باید آرامش خود را حفظ کنند، مطرح کرد: خانواده‌های داوطلبان سال گذشته عوامل اجرایی را همراهی کردند و از آن‌ها تشکر می‌کنیم، امسال نیز این درخواست را داریم تا خانواده از حضور در مکان‌های برگزاری آزمون و از تجمع در مقابل درب‌های حوزه‌ها خودداری کنند.

سخنگوی سازمان سنجش بیان کرد: در مقایسه با سال گذشته تعداد داوطلب‌های آزمون سراسری ۳۵ هزار نفر کاهش داشته است.

///

مکان هایی مجزا برای داوطلبانی که علائم سرما خوردگی دارند

زرین‌آمیزی ادامه داد: درب حوزه‌های امتحانی از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح باز است و درب‌های حوزه‌ها راس ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح بسته و آزمون راس ساعت ۸ صبح در سراسر کشور آغاز می‌شود.

سخنگوی سازمان سنجش ادامه داد: مهلت خوداظهاری ابتلا به کرونا برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ از روز شنبه ۲۹ خرداد آغاز شد و سه‌شنبه اول تیر به پایان رسید. این سامانه ویژه داوطلبانی بود که دچار بیماری کرونا شده‌اند، اعم از بیمارانی که در بیمارستان بستری یا در منزل قرنطینه هستند.

او توضیح داد: براساس خوداظهاری داوطلبان آزمون سراسری در سایت سازمان سنجش، ۱۲۸ داوطلب مبتلا به بیماری کرونا در کنکور سراسری ۱۴۰۰ شناسایی شده‌اند که از سایر داوطلبان جدا خواهند شد. محل آزمون این داوطلبان در بیمارستان‌های تعیین شده توسط وزارت بهداشت خواهد بود.

زرین‌آمیزی افزود: در هر حوزه‌ای مکان‌هایی مجزا برای داوطلبانی که علائم سرما خوردگی را داشته باشند در نظر گرفته می‌شود تا در صورت لزوم در محلی جدا آزمون بدهند.

با وجود تمام این اظهارات و برنامه‌ریزی‌ها درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونایی تعداد زیادی از داوطلبان همچنان دغدغه و استرس‌هایی برای روز برگزاری کنکور دارند، روزی که سرنوشت آنان را در زندگی رقم خواهد زد و شاید همین موضوع سبب کاهش ۳۵ هزار نفری داوطلبان کنکور در مقایسه با سال گذشته باشد.

///

محمد یکی از داوطلبان کنکور سراسری پیش رو است، با او درباره دغدغه‌هایی که برای شرکت در آزمون سراسری، صحبت کردم و می‌گفت: واقعیتش این است که من  استرس زیادی بابت این موضوع ندارم، اما خانواده‌ام به دلیل اینکه تعدادی از عزیزانمان را بر اثر این ویروس از دست دادیم، نگران هستند و شاید میزان کمی از این نگرانی من منتقل شده است.

امیرحسین دومین داوطلب کنکور انسانی سال ۱۴۰۰ است که با او در این باره گفتگو کردیم، او دغدغه‌اش متفاوت بود و با خنده می‌گفت: من بیشتر از این که از کرونا بترسم از سوالات کنکور ترس دارم، نه تنها من بلکه سایر از همکلاسی هایم حس می‌کنیم آموزش‌های مجازی نتوانسته آنطور که باید ما را برای سوالات کنکور پیش رو  آماده کند.

زهرا یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری است که به گفته خودش از سال هاست برای این روز برنامه ریزی کرده است تا بتواند در رشته پزشکی که دوست دارد، قبول شود، دغدغه این داوطلب تنها زدن ماسک و گرمی هوا بود، او می‌گفت: من فکر می‌کنم در روز برگزاری کنکور برای داوطلبانی که هر کدام از آن‌ها استرس خواهند داشت، زدن ماسک برای چندین ساعت با توجه به اینکه هوا گرم باشد، کار سختی است

داوطلبان  از دنبال کردن اخبار منفی و شایعه‌ها دوری کنند

پوریا پژوهانفر روانشناس و مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال داشتن استرس برای داوطلبان کنکور سراسری اظهار کرد: به آزمون‌های سراسری که نتیجه آن برای داوطلبان حائز اهمیت است، آزمون‌های خطیر می‌گویند که این آزمون‌ها، معمولاً سطحی از استرس را دارند که طبیعی اما در شرایط فعلی، کرونا نیز به این استرس افزوده شده است.

او در ادامه بیان کرد: شرکت کنندگان باید بدانند که شیوه‌نامه‌های بهداشتی سال گذشته، امسال نیز اجرا خواهد شد و اگر هر فردی خود مراقبتی داشته باشد، خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کنند.

این مشاور تحصیلی عنوان کرد: داوطلبان می‌توانند برای کاهش استرس خود، قبل از شرکت در آزمون، شرایط برگزاری در کنکور را برای خود شبیه‌سازی کنند؛ این موضوع به کاهش استرسشان خیلی کمک خواهد کرد.

پژوهانفر تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها، خودگویی مثبت و امیدبخشی است، با تکرار جملات خوب و مثبت، ذهن داوطلب برای این روز کاملاً آماده خواهد شد، همچنین داوطلبان باید از دنبال کردن اخبار منفی و شایعه‌ها دوری کنند.

او با تاکید بر مثبت‌اندیشی شرکت‌کنندگان کنکور سال جاری، بیان کرد: داوطلبان نباید به دنبال تخمین رتبه باشند، هیچ کس از سطح سوالات کنکور خبر ندارد.

این مشاور تحصیلی با اشاره به تغذیه مناسب تا روز برگزاری کنکور، گفت: خواب و تغذیه کافی در روز‌های قبل از کنکور اهمیت زیادی دارد، شکلات تلخ نیز از جمله تغذیه‌هایی است که می‌تواند به کاهش استرس کمک زیادی کند.

 حضور ویروس کرونا در کنار داوطلبان آزمون سراسری، احتمال سخت بودن و تفاوت آموزش‌های مجازی با سوالات طراحی شده کنکور، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حین برگزاری کنکور، گرم بودن هوا و ... از جمله دغدغه‌های هزاران داوطلب آزمون سراسری است، امیدواریم تا نهاد‌ها و مسئولان مربوط همچون سال گذشته این مشکلات را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند تا داوطلبان بتوانند در آرامش کامل در آزمون سراسری شرکت کنند.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان