۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۲هزار نوآموز قزوینی سنجش سلامت می‌شوند/شناسایی ۱۹۰دانش‌آموز دارای نیازهای ویژه در سال گذشته
کد خبر: ۳۵۱۱۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۷ ساعت: ۱۳:۳۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین:

۲۲هزار نوآموز قزوینی سنجش سلامت می‌شوند/شناسایی ۱۹۰دانش‌آموز دارای نیازهای ویژه در سال گذشته

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین گفت: سال گذشته با اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، ۱۹۰دانش‌آموز دارای نیازهای ویژه شناسایی شدند.

۲۲هزار نوآموز قزوینی سنجش سلامت می‌شوند/شناسایی ۱۹۰دانش‌آموز دارای نیازهای ویژه در سال گذشته
معرفت‌الله احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به پایه اول ابتدایی اظهار کرد: این طرح از سال 1373 با یک و نیم درصد پوشش نوآموزان کلاس اولی شروع شده است.
 
وی افزود: امسال 22 هزار نوآموز آماده ورود به پایه اول ابتدایی بوده و 100 درصد نوآموزان قزوینی مورد ارزیابی و سنجش سلامت قرار می‌گیرند.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین تصریح کرد: سنجش نوآموزان در 17 پایگاه ثابت و سیار سطح استان اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه یک پایگاه تخصصی در مرکز استان ارزیابی‌های تخصصی را در خصوص موارد مشکوک و ارجاعی از پایگاه‌ها انجام خواهد داد.
 
احمدی گفت: پایگاه‌های سیار به مناطق روستایی در آوج، الموت، طارم، کوهین، آبیک، بخش‌هایی در بوئین زهرا و تاکستان اعزام خواهند شد تا نوآموزان ساکن در این مناطق هم مورد ارزیابی قرار گیرند.
 
وی بیان کرد: برنامه ملی سنجش  سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از امروز آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

احمدی عنوان کرد: علاوه بر 22 هزار نوآموز کلاس اولی، 13 هزار نوآموز پیش‌دبستانی هم از اواسط تابستان 1400 تا پایان آذرماه سنجش خواهند شد بدین ترتیب در مجموع 35 هزار نوآموز پایه اول و پیش دبستانی در استان قزوین سنجش می‌شوند.

پیش‌بینی 18پایگاه ثابت و سیار در سطح استان
 
وی یادآور شد: سال گذشته 99.2 درصد نوآموزان قزوینی تحت پوشش برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان قرار گرفتند و امسال با هماهنگی انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی و مناطق آموزش و پرورش، پیش‌بینی می‌شود برای سال جاری 100درصد پوشش داشته باشیم.
 
این مقام مسئول گفت: سال گذشته قریب به 22 هزار نوآموز در قالب این برنامه ملی مورد سنجش قرار گرفتند که البته در دو بخش اجرا شد و شامل پیش‌دبستانی سال 98 و بدو ورود سال 99 بود؛ زیرا سال گذشته ستاد مبارزه با کرونا در خصوص سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی موافقت نکرد.
 
وی بیان کرد: سال گذشته در مجموع 22 هزار نفر سنجش شدند که از این تعداد 2.5 درصد مشکوک به مشکل شنوایی و شش درصد مشکوک به مشکل بینایی بودند همچنین هشت درصد ارجاع آمادگی تحصیل داشتیم.
 
احمدی عنوان کرد: سال گذشته با اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان 190دانش‌آموز دارای نیازهای ویژه شناسایی شد و از این تعداد 80 نفر آموزش پذیر ذهنی بودند و به مدارس استثنایی معرفی شدند و 110 نفر نیز تحت عنوان آموزش تلفیقی-فراگیر به مدارس عادی معرفی شدند.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین تصریح کرد: هزینه سنجش برای هر نوآموز 50 هزار تومان است که این ارزیابی‌ها شامل شنوایی سنجی، بینایی سنجی، ارزیابی آمادگی تحصیلی، غربالگری اوتیسم، کنترل قد و وزن، معاینات عمومی پزشکی و بیماری‌های مربوط به پوست و مو است که امسال ارزیابی مهارت‌های حرکتی هم به سنجش اضافه شده است.
 
وی عنوان کرد: این برنامه در سطح استان قزوین برای 5 درصد خانواده‌های بی‌بضاعت و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به صورت رایگان انجام می‌شود همچنین برای 10 درصد افراد تحت پوشش این برنامه به صورت نیم بها خواهد بود.

نوآموزان عشایر به صورت رایگان سنجش سلامت می‌شوند

احمدی اضافه کرد: سنجش مناطق عشایری استان قزوین نیز که حدود هزار نوآموز را دربرمی‌گیرد به صورت کاملا رایگان خواهد بود.
 
وی بیان کرد: نوبت دهی برای انجام سنجش از اول تیرماه آغاز شده است و برای این منظور والدین به مدارسی که برای تحصیل فرزندان خود انتخاب کردند مراجعه کرده و مدیر مدرسه یک پیش ثبت‌نام اولیه انجام می‌دهد و در سامانه سنجش به صورت آنلاین نوبت گیری کرده و روز و ساعت مراجعه جهت سنجش مشخص می‌شود.
 
این مقام مسئول گفت: با توجه به شیوع کرونا و جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت نوبت دهی انجام می‌شود و در واقع برگه نوبت‌گیری در اختیار والدین قرار می‌گیرد تا در روز و ساعت مشخص به آدرس مورد نظر مراجعه کنند.
 
وی تاکید کرد: همه پروتکل‌ها به شکل کامل اجرا می‌شود و اقلام بهداشتی خریداری شده و در پایگاه‌ها موجود است و فضایی ایمن و سالم برای همکاران و عوامل اجرایی و والدین و نوآموزان پیش‌بینی شده است.
 
احمدی در پایان بیان کرد: برای اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، 150 نفر در 18 پایگاه ارزیابی‌ها را از امروز تا پایان آذر ماه 1400 انجام خواهند داد.
 
انتهای پیام/7003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان