۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فعالیت ۱۴مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در استان
کد خبر: ۳۵۱۰۷۸ نویسنده: علیرضا وارثی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۵ ساعت: ۱۱:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خبرداد

فعالیت ۱۴مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در استان

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از فعالیت ۱۴مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در سطح استان قزوین خبر داد.

فعالیت ۱۴مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد در استان
علیرضاوارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره میانگین شیوع اعتیاد در کشور اظهار کرد: میانگین شیوع اعتیاد در کشور ۵/۴ درصد؛ در استان و برای مردان ۲/۹۷ درصد و برای زنان استان ۰/۹ درصد است.

وی افزود: تعداد کمپ و مراکز فعال در استان به ترتیب شامل ۱۴ مراکز اقامتی، ۲ مراکز dic و ۲ ایستگاه کاهش آسیب(کانکس)، سرپناه شبانه شلتر ۳ مرکز، موبایل ون( به صورت استانی) یک مرکز، یک مرکز توانمندسازی، یک باشگاه مثبت، یک مرکز جامع و یک مرکز درمان دادگاه مدار است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: برنامه‌های بهزیستی برای ترک‌اعتیاد و بازگشت معتادان به جامعه شامل ارجاع بیماران به مراکز اقامتی جهت سم‌زدایی، پرداخت وام خوداشتغالی به میزان ۱۰۰ میلیون تومان به افراد بهبودیافته و معرفی بیمار و خانواده مبتلا به اعتیاد به مراکز حمایتی برای صدور دفترچه بیمه می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تاسیس مرکز درمان دادگاه مدار جهت ارائه خدمات مددکاری و خدمات پس از خروج از درمان با هدف افزایش مانایی و پایداری بیماران در روند درمان، معرفی بیماران و خانواده آنها به مراکز مشاوره و در نهایت ارجاع برای درمان‌های جایگزین به مراکز سرپایی، کنگره 60 و NA نیز از دیگر خدمات بهزیستی برای معتادان است.

وارثی درخصوص ظرفیت مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد بیان کرد: هم اکنون ۱۴ مرکز بهزیستی با ظرفیت ۶۰۰نفر و یک‌مرکز جامع با ظرفیت ۶۰ نفر مشغول خدمات‌رسانی در سطح استان قزوین است.

افزایش برنامه‌های پیشگیرانه برای بهبود وضعیت اعتیاد در استان

وی افزود: تعداد بیماران تمایلی سال گذشته ۱۸۰۴، تعداد بیماران متجاهر ۶۹۳ و به عبارتی تعداد کل بیماران سال ۱۳۹۹، ۲ هزار و ۴۹۷ نفر بوده است؛ همچنین تعداد بیماران تمایلی در سه ماه اول سال جاری ۴۵۱نفر، تعداد بیماران متجاهر ۲۷۷نفر و تعداد کل بیماران ۷۲۸ نفر است.

این مسئول درخصوص برنامه‌های بهزیستی برای پیشگیری از اعتیاد گفت: برنامه‌های بهزیستی شامل پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور در محلات شهری و روستایی، کارزارهای رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد، کارزارهای رسانه‌ای خط ملی اعتیاد، کارزار رسانه‌ای مصون سازی کودکان زیر سن دبستان و اجرای طرح منتورینگ‌ می‌شود.

وارثی تاکید کرد: شناخت انواع مواد و اثرات مخرب آن، آگاهی درخصوص مهارت‌های زندگی و به خاطر داشتن شماره ۰۹۶۲۸(خط ملی اعتیاد برای گرفتن مشاوره) از جمله نکاتی است که مردم باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

وی افزود: باتوجه به منحصر به فرد بودن اعتیاد برای هر فرد، خانواده فرد معتاد باید نحوه حمایت و رفتار درست با فرد بیمار را بداند و در هیچ شرایطی از رفتار هیجان‌زده، منفی و خشونت‌آمیز استفاده نکند، افراد خانواده نباید از رفتارهایی همچون تحقیر، قهر، طرد یا ربط دادن همه مسائل به اعتیاد فرد معتاد استفاده کند.

این مقام مسئول ادامه داد: توصیه می‌شود چنان‌چه کسی نسبت به اعتیاد یکی از اعضای خانواده مشکوک شده است، بدون نشان دادن رفتار خاصی این مسئله را با یک مشاور درمیان بگذارد تا از راه درستی به این موضوع رسیدگی شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: افزایش برنامه‌های پیشگیرانه و افزایش جامعه هدف برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، افزایش آگاه‌سازی عموم افزاد جامعه نسبت به شناخت اعتیاد و راهکارهای مقابله با شیوع آن، افزایش ظرفیت مراکز اقامتی و بهبود کیفیت ارائه خدمات، ارائه خدمات کاهش آسیب و پیشگیری از ایدز در پاتوق‌های معتادان پرخطر از طریق تیم‌های سیار و مرکز کاهش آسیب از جمله برنامه‌های سال جاری بهزیستی برای بهبود وضعیت اعتیاد در استان است.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان