۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین عدالت قضایی از محوری‌ترین پایه‌های عدالت اجتماعی است/نگرانی‌ها درباره تعامل بین قاضی و وکیل باید حل شود
کد خبر: ۳۵۱۰۷۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۳ ساعت: ۱۵:۱۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

عدالت قضایی از محوری‌ترین پایه‌های عدالت اجتماعی است/نگرانی‌ها درباره تعامل بین قاضی و وکیل باید حل شود

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: نگرانی‌ها درباره تعامل بین قاضی و وکیل باید حل شود که این کار باید کارشناسی شود و این دغدغه‌ها قابل رفع است.

عدالت قضایی از محوری‌ترین پایه‌های عدالت اجتماعی است/نگرانی‌ها درباره تعامل بین قاضی و وکیل باید حل شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در نشست حقوقی قضایی با موضوع تقویت عدالت در پرتو تعامل نهاد وکالت و قوه قضاییه که ظهر امروز در دادگستری استان قزوین برگزار شد، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه اظهار کرد: عدالت فردی یعنی ملکه نفسانی که انسان را از گناه بازمی‌دارد و در بحث عدالت اجتماعی هم سایر عدالتها در زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد که عدالت قضایی یکی از محوری‌ترین پایه‌های عدالت اجتماعی است.

وی افزود: هسته مرکزی تأمین‌کننده عدالت قضایی، دستگاه قضایی و دادگستری است که شامل قضاتی است که در آن حضور دارند. 

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرایطی که در فقه برای قاضی بیان شده این است که بالغ، عاقل، مرد و باایمان باشد و به لحاظ شرایط اجتماعی هم استقلال و بی‌طرفی قاضی مطرح است که هرکدام از آنها متزلزل شود عدالت آسیب می‌بیند.

این مقام مسئول با بیان اینکه استقلال قاضی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ابراز کرد: قاضی حتی از مقامات مافوق دستگاه و جو روانی جامعه باید مستقل باشد و به این دلیل است که قاضی به راحتی جابجا نمی‌شود.

باید مسائل را با قانون حل کرد

وی ادامه داد: هدف وکیل این نیست که استقلال قاضی را برهم بزند چراکه حتی رئیس هم نمی‌تواند نظرات خود را بر وکیل اعمال کند بلکه به قاضی کمک می‌کند که حق و حقیقت اجرا شود.

غضنفرآبادی عنوان کرد: نگرانی‌ها درباره تعامل بین قاضی و وکیل باید حل شود که این کار باید کارشناسی شود و این دغدغه‌ها قابل رفع است؛ ما شفافیت آراء را مطرح کردیم که بسیار می‌تواند کمک کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قانون به وکیل بها داده است، بیان کرد: اگر وکیل حضور نداشته باشد اصلا قاضی نمی‌تواند رای صادر کند و این جایگاه وکیل را نشان می‌دهد؛ اما جایگاهی که قانون برای وکیل در نظر گرفته را برخی وکلا رعایت نمی‌کنند و نگاه به وکالت باید عوض شود.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: نقص‌های موجود قابل برطرف شدن است و باید نظارت و دقت و توجه در وکالت وجود داشته باشد؛ با سفارش کاری انجام نمی‌شود و باید مسائل را با قانون حل کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان