۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین موسیقی بی‌کلام، داروی ناشناخته روحیه بیماران است
کد خبر: ۳۵۱۰۷۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۵/۲ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

پزشک و نوازنده هنگ درام:

"هنگ درام" با کاهش لغزش دست مرا در جراحی مغز و اعصاب یاری می‌کند

یک پزشک و نوازنده ساز در گفت‌وگو با صبح قزوین گفت: نواختن و شنیدن موسیقی تاثیرات مثبتی برروی عملکرد مغز دارد؛ توصیه می‌کنم پزشکان برای بهبود روحیه بیماران از موسیقی بی‌کلام استفاده کنند.

موسیقی بی‌کلام، داروی ناشناخته روحیه بیماران است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، موسیقی همواره یک عضو جداناپذیر از آدمی بوده است؛ از گذشته تا به امروز نمی‌توان هیچ انسانی را یافت که با شنیدن یک موسیقی خوب  لذت نبرد؛ زیرا می‌شود با آن به آرامش رسید؛ به گذشته و آینده سفر کرد و دردها را تسکین داد؛ به همین دلیل خیلی اوقات از این هنر به عنوان یک نوع ابزار درمانی بهره‌ برده‌اند؛ امروزه نیز تاثیرات آن برروی عملکرد بدن انکار کردنی نیست.

دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب که مدتی است نواختن ساز هنگ درام را آغاز کرده در گفت‌وگو با خبرنگار هنری صبح قزوین اظهار کرد: حوزه کاری من در خصوص ضایعات سیستم‌های عصبی است؛ برای اینکه مردم بهتر بتوانند تفاوت بین متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب را تشخیص بدهند، باید بگویم بیماری‌هایی مانند ام‌اس، سردرد و هرچیزی که به عنوان ضایعه در نظر گرفته نمی‌شود مربوط به داخلی مغز و اعصاب می‌شود؛ اما هرجایی که عصب هست و ضایعی ایجاد شود در حوزه کاری جراح مغز و اعصاب است.

معرفی ساز هنگ درام

وی درباره فعالیت هنری‌اش گفت: ساز هنگ درام را که مدتی است نواختن آنرا آغاز کرده‌ام، یک زن و شوهر اهل سوئیس در سال ۲۰۰۰ میلادی اختراع کرده‌اند؛ در اصل سابقه این ساز که در گذشته به صورت یک بشکه فلزی بوده است و بعدها الهابخش ساخت ساز هنگ درام می شود، به قبل‌تر (سال ۱۷۰۰ میلادی) و به کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی باز می‌گردد.

این نوازنده افزود: هنگ درام از فولاد ساخته می‌شود؛ اگر فولاد در دمای مختلف پرورش داده شود، رنگ‌و مدل ساز نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین در بازار هنگ‌درام‌های متفاوتی می‌توان یافت؛ ویژگی ساز هنگ درام صدا و فرکانس رویایی آن است؛ زیرا فرکانسی که هنگ درام‌تولید می‌کند به طبیعت نزدیک است.

وی ادامه داد: این ساز ۹ نت دارد و فرکانس آن ۴۴۰ و ۴۳۲ هرتز می باشد؛ فرکانس دوم به صدای طبیعت نزدیک‌تر است؛ هنگ درام معمولا در طبیعت نواخته می‌شود؛ زیرا طبیعت صدای آنرا دلپذیرتر می‌کند؛ به طور کلی این ساز نسبت‌ به سازهای دیگر محدودیت بیشتری در نواختن دارد؛ برای مثال درساز سنتور با عوض کردن کوک می‌توان آهنگ‌های مختلفی نواخت اما در هنگ درام برای نواختن سبک حجازی باید هنگ‌درامی خریداری شود که تنظیم شده روی نت حجازی است؛ یا مثلا برای ایجاد صداهای عرفانی باید هنگ درامی تهیه شود که صدای بم‌تری تولید می‌کند.

مرادی تصریح کرد: چون این ساز دست ساز است؛ بنابراین هزینه بالایی نیز دارد؛ می‌توان گفت هزینه خرید هنگ درام بزرگترین مشکل آن می‌باشد؛ زیرا باعث می‌شود افراد کمتری اقدام به خریداری و آموختن این ساز کنند.


تاثیرموسیقی روی عملکرد مغز

این پزشک تاکید کرد: تاثیراتی که موسیقی روی مغز می‌گذارد بسیار شگفت‌انگیز است؛ موسیقی باعث افزایش عملکرد مغزی می‌شود؛ برای مثال وقتی صحبت می‌کنیم و یا دست راست را تکان می‌دهیم نیم‌کره چپ فعال می‌شود؛ یا زمانی‌که دست چپ را حرکت می‌دهیم نیم‌کره راست فعال می‌شود؛ اما زمانی که موسیقی می‌نوازیم، دست راست، دست چپ، بینایی، شنوایی و حتی غده پینه‌ها که در وسط مغز قرار گرفته و ارتباط بین دو نیم‌کره است نیز فعال می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌‌کنم آموزش موسیقی در کودکان کمتر از ۷ سال شروع شود؛ زیرا توانایی و عملکرد مغزی آنها را بالا می‌برد؛ همچنین تحقیقات نشان داده است که آموختن موسیقی، فرآیند تکلم و مهارت‌های زبانی را در کودکان بهتر می‌کند؛ آموختن موسیقی در بزرگسالی نیز باعث بهبود حافظه و کندی روند پیری می‌شود؛ زیرا هرکاری که مغز انجام می‌دهد مانند ورزش است.

این پزشک نوازنده درباره علت انتخاب ساز هنگ درام بیان کرد: رشته جراحی مغز و اعصاب بسیار پراسترس است؛ در این تخصص ظرافت و مهارت‌های دستی خیلی اهمیت دارد؛ زیرا هر دو دست همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ هنگ‌درام و یا بطور کلی سازهای کوبه‌ای سازهایی هستند که در نواختن آنها هردو دست همزمان کار می‌کند؛ بنابراین ظرافت دست‌ها بالا می‌رود و این نکته‌ای است که در جراحی مغز و اعصاب بسیار مهم است؛ در واقع این ساز لغزش دست را کاهش می‌دهد؛ توانایی‌های عصبی و عضلانی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش تمرکز می‌شود.

موسیقی بی‌کلام گوش کنید

وی ادامه داد: آموختن این ساز کمی از سازهای دیگر آسان‌تر است؛ البته در مراحل حرفه‌ای سخت می‌شود؛ اما در مراحل اولیه می‌توان با نواختن آن لذت برد و از ویژگی‌های خاص آن استفاده کرد؛ فقط تنها ایراد این ساز که پیش‌تر هم گفتم قیمت بالای آن می‌باشد که نمونه ایرانی آن از ۱۰ میلیون تومان و نمونه خارجی آن از ۳۰ میلیون تومان آغاز می‌شود؛ اما از آنجایی که ایرانی‌ها در ساز کوبه‌ای حرفی برای گفتن دارند؛ هم نوازندگان خوبی داریم و هم سازندگان این ساز کاملا بومی هستند و ما دیگر نیازی به ساز خارجی نداریم.

این نوازنده هنگ‌درام در پایان گفت: شنوندگان موسیقی بیشتر از لحاظ روحی تامین می‌شوند؛ من نیز به عنوان یک پزشک توصیه می‌کنم برای بیماران مخصوصا بعد از عمل و در ریکاوری موسیقی‌های آرامبخش پخش شود؛ گرچه این مسئله در ایران خیلی جا افتاده نیست؛ اما پزشکان می‌توانند از آن استقبال کنند‌.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان