۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ریشه تورم ارتباطی با تحریم‌ها ندارد/ دولت و بانک‌مرکزی عامل اصلی شوک منفی به اقتصاد کشور
کد خبر: ۳۵۱۰۳۱ نویسنده: زینب سعیدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۲ ساعت: ۹:۵۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

ریشه تورم ارتباطی با تحریم‌ها ندارد/ دولت و بانک‌مرکزی عامل اصلی شوک منفی به اقتصاد کشور

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت و بانک مرکزی عاملان اصلی شوک منفی به اقتصاد کشور هستند؛ گفت: یکی از برنامه‌های مهم دولت جدید باید سرمایه‌گذاری اجتماعی و فرهنگی پیرامون بورس باشد تا آثار منفی گذشته را از ذهن مردم خارج سازد.

ریشه تورم ارتباطی با تحریم‌ها ندارد/ دولت و بانک‌مرکزی عامل اصلی شوک منفی به اقتصاد کشور
بیت الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ در مورد روند فعالیت بورس اظهار کرد: بازار بورس به روند بی‌ثباتی که از قبل برای آن ایجاد شده است ادامه می‌دهد البته گاهی شرکت‌ها و نمادها شرایط بهتری پیدا می‌کنند اما عدم ثبات شرایط، منجر به عدم اطمینان سرمایه‌گذاران بورس شده که به راحتی نیز قابل حل نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه بانک مرکزی ایجاد ثبات اقتصادی است؛ افزود: بانک مرکزی باید علاوه بر حفظ ارزش پول ملی در سطح خارجی که همان نرخ ارز است، نرخ تورم را نیز مهار می‌کرد چراکه بین نرخ تورم و شاخص سهام‌ها رابطه وجود دارد و بی‌ثباتی اقتصادی در کشور، خود را در بورس نمایان می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه ریشه تورم در کشور ارتباطی به تحریم‌ها ندارد؛ بیان کرد: کسری بودجه دولت و تامین مالی آن به هرطریقی اصلی‌ترین عامل تورم است و قطعا راه‌های تامین کسری بودجه توسط شورای پول و اعتبار، تاثیرگذار بر شرایط کشور خواهد بود که رئیس آن بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: تنها مقصر تلاطم در بازار بورس، رئیس بانک مرکزی نیست اما تامین بودجه می‌توانست از طریق بورس صورت نگیرد که متاسفانه دولت از این راه اقدام به تامین کسری بودجه کرد و همین موضوع سبب تغییر نقدینگی و ریزش شدید بورس شد.

دولت و بانک مرکزی عامل شوک منفی به اقتصاد کشور

وی با بیان اینکه شوک‌های سنگین به بازار سرمایه تا مدت‌های طولانی در ذهن مردم و سرمایه‌گذاران باقی می‌ماند؛ عنوان کرد: عاملان این شوک بزرگ و منفی به اقتصاد ایران، دولت و بانک مرکزی هستند و طی 40 سال گذشته چنین اتفاق سهمگینی رخ نداده بود.

اکبری با اشاره به اینکه اعداد و شاخص‌های منفی باعث عدم اطمینان مردم در بورس شده است؛ گفت: تنها شوک مثبت می‌تواند آثار منفی گذشته بورس را از بین ببرد که البته این موضوع قابل پیش‌بینی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین، اولین وظیفه دولت جدید را تغییر در روند بازار بورس دانست و تصریح کرد: بازار سرمایه مهمترین بازار هر کشوری است و نباید به بازار پول و بانک دل بست چراکه اولین تامین کننده مالی مطمئن که باعث بالارفتن اطمینان جامعه است بازار سرمایه است.

وی تصریح کرد: اگر ضربه‌ای به بازار سرمایه وارد شود، می‌تواند در تمام شاخص‌های دیگر همچون شاخص پول ملی در سطح داخل و بین‌المللی اثر بگذارد.

اکبری در پایان گفت: براین اساس یکی از برنامه‌های مهم دولت باید سرمایه‌گذاری اجتماعی و فرهنگی پیرامون بورس باشد تا به مرور زمان آثار منفی گذشته را از ذهن مردم خارج سازد.
انتهای پیام/۲۰۰۴

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان