۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هزینه‌های چند صد میلیونی برای ورود به شورای شهر شک برانگیز است/ عضو شورای شهر باید زندگی سالمی داشته باشد
کد خبر: ۳۵۰۸۵۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۲۶ ساعت: ۱۱:۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس امور شهری قزوین:

هزینه‌های چند صد میلیونی برای ورود به شورای شهر شک برانگیز است/ عضو شورای شهر باید زندگی سالمی داشته باشد

کارشناس امور شهری قزوین گفت: کسی که کاندیدای شورای شهر می‌شود و از مردم انتظار رای دارد باید علاوه بر داشتن زندگی سالم، روحیه فساد ستیزی و عدالت‌خواهی داشته باشد؛ امروزه کاندیداها هزینه‌های چند صد میلیونی برای راهیابی به شورای شهر متحمل می‌شوند و این موارد می‌تواند از دلایل سلبی برای یک انتخاب درست محسوب شود.

هزینه‌های چند صد میلیونی برای ورود به شورای شهر شک برانگیز است/ عضو شورای شهر باید زندگی سالمی داشته باشد

غلامحسن اسلامی‌صدر در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره مولفه‌های اعضای شورای شهر قزوین اظهار کرد: کسی که تمایل به ذی‌نفع شدن در حوزه شورای شهر را دارد باید علاوه بر فعالیت اجتماعی در یکی از تخصص‌های مرتبط با حوزه شهری آگاهی داشته و نسبت این فضا بیگانه نباشد.

وی افزود: داشتن اطلاعات در حوزه شهری به منزله مدرک‌گرایی صرف نیست بلکه مطلع شدن در یکی از حوزه‌های مرتبط با مسائل شهری، عمران، شهرسازی، جامعه‌شناسی، امور مالی و حقوقی می‌تواند در پیشبرد حوزه شورای شهر بسیار اثرگذار باشد.

کارشناس امور شهری با اشاره به روحیه فسادستیزی و عدالت‌خواهی به عنوان مولفه‌های دیگر برای اعضای شورای شهر بیان کرد: همانطور که دیدیم طی چند ماهه گذشته مقام معظم رهبری دقیقا از عبارات فسادستیزی و عدالت‌خواهی برای مناسبت‌های دیگر استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد، یکی از ضرورت‌های امروز جامعه رعایت این دو موضوع است.

سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی می‌تواند محل طمع باندهای فساد باشد

اسلامی‌صدر با بیان اینکه شهرداری یکی از منابع بسیار فسادخیز محسوب می‌شود، اضافه کرد: شهرداری منابع مالی بسیار سنگینی دارد؛ علاوه بر بودجه سنگین خود شهرداری که معمولا چندین برابر بودجه عمرانی دولت در یک استان و شهر است، سرمایه‌گذاری در منابع زمین، اراضی، تغییر کاربری‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی که در اثر اقدامات شهری ایجاد می‌شود می‌تواند محل طمع باندهای فساد باشد که متاسفانه در سال‌های اخیر حجم آن زیاد شده است.


وی ابراز کرد: کسی که کاندیدای شورای شهر می‌شود و از مردم انتظار رای دارد باید علاوه بر داشتن زندگی سالم، روحیه فساد ستیزی و عدالت‌خواهی داشته باشد و آن را در عمل به کار بندد چه بساکه که ما می‌بینیم طی این سال‌ها فاصله بین شمال، جنوب، مرکز، حاشیه شهرها و مناطق مرفه زیاد شده و شهرداری، شورای شهر و مدیریت‌های محلی هر دوره این موضوعات را تشدید کرده‌اند.


کارشناس امور شهری ادامه داد: اکنون با نگاه اجمالی به شهر قزوین می‌بینیم، خیابان‌ها، پیاده‌روها و فضاهای مناطق مرفه به کرات توسط شهرداری در حال نوسازی و بازسازی است درحالی که در همین شهر، در مناطقی که نیمی از جمعیت در آن ساکن هستند به طور کامل رها شده و دست نخورده باقی مانده است.

یک عضو شورای شهر باید درک کاملا از کل سطح شهر داشته باشد 

اسلامی صدر تشریح کرد: در دوره گذشته به وضوح می‌دیدیم که برخی از محلات، پیاده‌روها و پارک‌ها چندین بار نوسازی شده اما در بخشی از شهر هیچ اتفاقی صورت نمی‌گرفت لذا یک عضو شورای شهر باید این روحیه را داشته باشد که بتواند درک کاملی از کل سطح شهر داشته تا بتواند تغییرات لازم را به منظور عدالت شهری و شهروندی اعمال کند.

وی اظهار کرد: مردم مکلف هستند، در مورد افراد مورد نظرشان برای انتخابات به عنوان نماینده مطالعه داشته باشند، با مروری بر سوابق اخلاقی و کاری کاندیدا و عملکرد آن‌ها می‌توان به اطلاعات جامعی در مورد آن‌ها دست یافت به ویژه اینکه اکنون فضای مجازی امکان دسترسی به عقاید افراد را برای همه میسر کرده است.

کارشناس امور شهری افزود: شاید سال‌های گذشته ظرفیت فضای مجازی وجود نداشت اما اکنون تقریبا تمام کاندیداهایی که برای عضویت شورای شهر داوطلب شده‌اند، صفحه مجازی دارند که به راحتی می‌توان به تمام سوابق فعالیت آن‌ها دست یافت.

وی ادامه داد: افرادی که امکان استفاده از فضای مجازی برایشان فراهم نیست نیز می‌توانند از ظرفیت افراد مورد اعتماد و مطلع استفاده کرده و از آن‌ها مشورت بگیرند؛ همچنین عملکرد کاندیداها در این هفته پایانی نیز می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب افراد باشد.

کاندیداها این هزینه‌های چند صد میلیونی را با چه نیتی برای راهیابی به شورای شهر متحمل می‌شوند؟

اسلامی صدر اضافه کرد: برگزاری مراسمات آنچنانی، پذیرایی‌های ویژه در تالارهای مخصوص، استقرار ستادها در مناطق مرفه شهر و چسباندن پوسترهای گران و بزرگ نیازمند هزینه‌های کلانی است که اگر منطقی نگاه کنیم متوجه خواهیم شد، حق جلسات شورای شهر طوری نیست که بخواهد تمام این هزینه‌ها را پوشش دهد.

وی بیان کرد: لذا باید بنگریم که کاندیداها این هزینه‌های چند صد میلیونی را با چه نیتی برای راهیابی به شورای شهر متحمل می‌شوند و این موارد می‌تواند از دلایل سلبی برای یک انتخاب درست محسوب شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر قزوین اذعان کرد: شخصی که با این تفاسیر وارد میدان می‌شود اگر در آینده در موقعیتی قرار بگیرد که بخواهد بین منافع خود و مردم شهر یکی را انتخاب کند، به نظر می‌رسد که قطعا منافع خود را ترجیح خواهد داد.

کارشناس امور شهری بیان کرد: بر اساس قانون رای دادن و رای گرفتن از حقوق اولیه افراد است لذا بدون دلیل نمی‌توان افراد را از کاندیدا شدن منع کرد و این مردم هستند که با انتخاب درست می‌توانند برای شهرشان آورده داشته باشند.

وی در پایان گفت: کاندیدا می‌توانند به جای این هزینه‌های کلان که در نهایت رای‌های آن نیز تضمینی نیست روی معضلات شهری تمرکز کرده و تولید محتوا کنند و راه‌حل‌های خود را از طریق فضای مجازی برای مردم به اشتراک بگذارند تا مردم بتوانند با افکار و اهداف آن‌ها آشنا شوند؛ همچنین این اقدام می‌تواند برای مدیران شهری نیز قابل استفاده باشد تا بیشتر در جریان مشکلات مختلف در سطح شهر باشند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان