۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین شکوفایی تشیع در دوران امامت امام صادق(ع)/ جهاد امروز صداقت مسئولین و مردم در عرصه انتخابات است
کد خبر: ۳۵۰۶۸۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۶ ساعت: ۱۱:۲۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل دینی در مصاحبه با صبح‌قزوین عنوان کرد

شکوفایی تشیع در دوران امامت امام صادق(ع)/ جهاد امروز صداقت مسئولین و مردم در عرصه انتخابات است

کارشناس مسائل دینی گفت: امام صادق(ع) در دوران قبل از امامت به عنوان کسی که تابع امام زمان است به پرورش شاگردان و انجام امور دینی می‌پرداختند؛ اما از دوران امامت ایشان که حدود ۳۴ سال بود باید به عنوان دوران شکوفایی اساس تشیع یاد کرد.

شکوفایی تشیع در دوران امامت امام صادق(ع)/ جهاد امروز صداقت مسئولین و مردم در عرصه انتخابات است
حجت‌السلام رضا کاظم‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به زندگی امام صادق(ع) اظهار کرد: امام صادق(ع) در سال ۸۳ ه‌-ق در مدینه متولد شد و در سال ۱۴۸ه-‌ق در سن 65 سالگی به دستور منصور دوانیقی به شهادت رسید.

وی افزود: زندگی امام صادق(ع) را می‌توان به دو بخش قبل از امامت و دوران امامت تقسیم کرد؛ آن امام بزرگوار در دوران قبل از امامت به عنوان کسی که تابع امام زمان است به پرورش شاگردان و انجام امور دینی می‌پرداختند؛ اما از دوران امامت که حدود ۳۴ سال بود باید به عنوان دوران شکوفایی اساس تشیع یاد کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین تصریح کرد: در دوران امامت امام صادق(ع)، جنگ بنی‌عباس و بنی‌امیه شدت داشت؛ لذا در زمانی که این دو دشمن امام در حال جنگ بودند ایشان چهار هزار شاگرد در علوم مختلف تعلیم داده و پایه‌های راستین تشیع و علم را پایه‌ریزی می‌کنند؛ بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که انسان باید از فرصت‌های زندگی خود به نحو شایسته‌ای استفاده کند.

کاظم‌لو تاکید کرد: امام صادق(ع) نسبت به وقایع کربلا و در مورد مهدویت که نیاز امروز جامعه ماست و جزء اخلاق و منش ایشان نیز بود بسیار حساس بودند؛ همچنین یکی از امتیازات اخلاقی و دینی آن امام بزرگوار خوف از خداوند بود.

موضوع مهدویت نیاز امروز جامعه ماست

وی اضافه کرد: آن حضرت همیشه در جمله معروفی می‌فرمود که پناه می‌برم به خدا از آتش؛ لذا حتی زمانی که می‌خواستند غذای داغی میل کنند می‌گفتند وقتی که غذای داغ را نمی‌توانیم بخوریم، چطور می‌توانیم عذاب خدا و آتش را تحمل کنیم.

کارشناس امور دینی بیان کرد: در کربلا باغی وجود دارد که به نام امام جعفرصادق(ع) معروف است و وقتی امام از مدینه به زیارت کربلا می‌رفت، در آنجا استراحت می‌کرد و با آب فرات غسل می‌گرفت تا به حرم سیداشهدا(ع) شرف‌یاب شود؛ در روایات آمده که آن حضرت با خود تربت کربلا به همراه داشته است، پرسیده‌اند شما خود امام معصوم هستید، هرجا شما پا بگذارید آنجا تربت است؛ امام می‌فرماید بله اما خاک کربلا و تربت سیدالشهدا چیز دیگری است.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) با زیارت و سجده کردن بر تربت سیدالشهدا می‌خواستند به شیعه بگویند از صحنه و اهداف قیام سیدالشهدا مراقبت کنیم؛ و اینگونه نباشد که حوادث روزگار باعث فراموشی وقایع کربلا شود؛ همچنین در بحث مهدویت روایت شده که حضرت فرموده است: اگر او را درک کنم، خدمتگذارش خواهم بود؛ ما باید از این نکته درس فراوانی بگیریم.

کاظم‌لو ادامه داد: از حضرت سوال کردند که بهترین کار دنیا چیست فرمودند"الصلاة لوقتها و بر الوالدین و الجهاد فی سبیل الله" اول نماز آن هم به وقت، پس از آن نیکی به پدر و مادر و جهاد در راه خدا.

نامزدهای انتخابات باید وعده‌های حق بدهند

وی تصریح کرد: بسیاری در راه دین، ناموس، حفظ خاک و ارزش‌ها جان دادند و فدا شدند؛ حتی پدران و مادرانی هستند که با وجود گذشت سال‌ها همچنان چشم انتظار آمدن فرزندانشان هستند که روزی برای دفاع از مملکت به میدان جنگ رفته‌اند.

این مقام مسئول اضافه کرد: امروز نیز یکی از صحنه‌های دفاع توجه به بحث انتخابات از تمام جوانب آن است زیرا کاندیداهای انتخابات و مردم که می‌خواهند انتخاب کنند باید جهاد کنند و نامزدهای انتخابات باید وعده‌های حق بدهند؛ جهاد امروز صداقت مسئولین و مردم است.

وی عنوان کرد: جنگ میان بنی‌عباس و بنی‌امیه فرصتی برای امام صادق(ع) بود؛ چون از آنجا که حضرت معصوم بود این را می‌دانست که جامعه را عالِمان می‌سازد و اساس عالم بر روی علم است؛ بنابراین جامعه با علم و تخصص اداره می‌شود.

کاظم‌لو در مورد مناظرات امام صادق(ع) بیان کرد: امام هم در خداشناسی و هم در امام‌شناسی مناظرات گوناگونی دارند؛ ایشان حتی مخالفین خود را با علم و منطق محکوم می‌کردند و هیچ‌گاه از حمله دشمن نگران نبود، زیرا کسی که حق باشد جای نگرانی ندارد.

وی در پایان گفت: جایگاه علمی امام صادق(ع) کاملا محرز است زیرا کسی که معصوم است و در مکتب امام باقر(ع) تربیت یافته و خود نیز قرار است پدر معصوم دیگری باشد علم لدنی دارد و این دیگر جای گفت‌وگو ندارد‌.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان