۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سوت چیست و چند گرم است؟
کد خبر: ۳۵۰۶۶۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۵ ساعت: ۹:۲۲ ↗ لینک کوتاه

سوت چیست و چند گرم است؟

برای افزایش اطلاعات درباره سوت و تبدیل آن مطلب زیر را از دست ندهید.

سوت چیست و چند گرم است؟
 

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛کمترین واحد وزنی  طلا را سوت یا صوت می‌گویند. در واقع واحد سوت، همان میلی گرم خودمان است با رنگ و بویی بازاری! در کل فکر می‌کنیم طلا فروشان و بازاریان علاقه‌ی زیادی به اختصاصی کردن حرفه‌ی خود دارند!

هر گرم طلا چند سوت است؟
هر گرم معادل ۱۰۰۰ سوت است. در واقع «سوت» یا «صوت» همان میلی‌گرم است، اما با تلفظ بازاری کلمه «میلی» در استاندارد اندازه‌گیری به معنی یک‌هزارم است و «سوت» هم همان یک‌هزارمِ گرم است. سوت کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری وزن برای طلا به حساب می‌آید.

طلافروش‌ها چگونه سوت را از روی ترازو می‌خوانند؟ نحوه خوانش آن در هنگام وزن کردن یک قطعه طلا به چه صورت است؟ در این باره باید گفت در نرم افزار‌های حسابداری طلا که طلافروشان در حساب و کتاب مغازه‌ی خود از آن استفاده می‌کنند، تا دو رقم بعد از ممیز را وارد می‌کنند، اما در عرف بازار، در هنگام خواندن وزن طلا، همیشه سه رقم بعد از ممیز را می‌خوانند؛ حال می‌خواهد وزن نشان داده شده روی ترازو باشد یا وزن تبدیل شده به عیار ۷۵۰.

قیراط چیست؟
در رابطه با طلا همان طور که گفته شد از واحد سوت استفاده می‌کنیم، اما زمانی که صحبت از سنگ‌های قیمتی و جواهرات به میان آید، باید از واحد قیرات استفاده کرد. به هر ۲۰۰ سوت یک قیراط گفته می‌شود؛ بنابراین ۵ قیراط معادل یک گرم است. در واقع استفاده از واحد قیراط برای خوانایی بهتر و راحتی بیان مورد استفاده قرار میگیرد. به این ترتیب به جای ۶۰۰ سوت می‌توان از عبارت ۳ قیراط استفاده کرد. هرچه اعداد کمتر و کوچک تری، در نوشتار یا گفتار استفاده شوند، خواندن آن نیز آسان‌تر می‌شود.

فرق قیراط و سوت چیست؟
قیراط یک واحد وزنی است که همانند سوت میان طلا و جواهر فروشان بسیار پرکاربرد است و برای بیان وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده می‌شود. به طور دقیق‌تر باید گفت یک قیراط معادل ۲۰۰ سوت است که در این صورت یک گرم نیز معادل ۵ قیراط می‌شود یک قیراط از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است.

جواهر فروشان برای سهولت خواندن وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دیگر از واحد سوت استفاده نمی‌کنند مثلا جواهر فروشان وزن یک قطعه الماس ۴۰۰ سوتی را ۲ قیراط بیان می‌کنند یا وزن یک زمرد ۶۰۰ سوتی را ۳ قیراط می‌خوانند. باید تا اینجا به طور کلی کاربرد واحد وزنی قیراط را درک کرده باشید.

مثقال چیست؟
هر مثقال معادل چهار گرم و شصت و هشت سوت است. از مثقال برای اندازه گیری وزن در بیشتر کشور‌های اسلامی استفاده می‌شود. نه تنها در رابطه با طلا بلکه برای خرید دارو‌های گیاهی یا زعفران نیز از واحد مثقال استفاده می‌شود. از آنجایی که معادل هر مثقال ۲۴ نخود است و در گذشته ترازو‌های دیجیتالی و دقیقی برای محاسبه وزن وجود نداشت از مثقال به عنوان یک واحد اندازه‌گیری شناخته شده به کار برده می‌شود. امروزه نیز از این واحد در موارد زیادی استفاده می‌شود.

روش خواندن وزن طلا چگونه است؟
در حسابداری طلا وزن‌ها تا ۲ رقم بعد از ممیز نوشته می‌شوند، اما برای خواندن شفاهی آن‌ها معمولاً تا سه رقم بعد از ممیز را در نظر می‌گیریم. برای وزن ثبت شده روی ترازو یا حتی وزن تبدیل شده آن به عیار ۱۸ به همین شکل عمل می‌کنیم.

منبع: دیگرم

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان