۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قیمت طلا منتظر نتایج انتخابات؟!/سبزپوشی بورس در هفته دوم خرداد
کد خبر: ۳۵۰۶۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۵ ساعت: ۹:۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

قیمت طلا منتظر نتایج انتخابات؟!/سبزپوشی بورس در هفته دوم خرداد

در دومین هفته خرداد نرخ ارز و سکه اندکی افزایش یافت و شاهد نوسان شدید قیمتی نبوده ایم همچنین بازار سرمایه بعد از چند هفته برای چند روز سبز پوش شد.

قیمت طلا منتظر نتایج انتخابات؟!/سبزپوشی بورس در هفته دوم خرداد

به گزارشسرویس اقتصادی صبح قزوین به نقل از باشگاه خبرگاران؛دومین هفته خرداد با کاهش بسیار اندک نرخ ارز و سکه آغاز شد اما در روز بعد به دلیل خبرهای تاثیر گذار در اقتصاد  قیمت آن ها  روند صعودی به خود گرفت البته از روز دوشنبه (10 خرداد)  روند قیمت ها به روال قبل بازگشت و به طور کلی در این هفته شاهد افزایش قیمت سکه و ارز در بازار بوده ایم.

بازار سرمایه از روند صعودی عقب نماند و حدود 3 روز در این هفته سبز پوش بود به طوری که شاخص بورس از پله یک میلیون و 134 هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و 148 هزار واحدی، در آخرین روز از معاملات این هفته شد که حدود 15 واحد رشد کرد. 

نمودار زیر بیانگر تغییرات شاخص بورس در دومین هفته خرداد 1400 است.

بورس

یورو وارد کانال 28 هزار تومانی شد 

بازار ارز نیز در این  هفته افزایش قیمت را تجربه کرد  به طوری که نرخ دلار حدود 2/8 درصد رشد کرد و از قیمت 23 هزار و 231 تومان به مبلغ 23 هزار و 338 تومان رسید همچنین یورو با رشد 4/7 درصدی همراه بود و ارزش آن از 27 هزار و 538 تومان به مبلغ 28هزار و 498 تومان صعود کرد. 

دلار

شما می توانید با استفاده از نمودار فوق تغییرات قیمت دلار را مشاهده کنید.

افزایش 6/2 درصدی قیمت سکه در دومین هفته خرداد 1400

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در این هفته حدود 6/2 درصد افزایش یافت و از نرخ  10 میلیون و 650 هزار تومان به مبلغ 10 میلیون و 720 هزار تومان رسید همچنین هر گرم طلای 18 عیار از قیمت یک میلیون و 64 هزار تومان به یک میلیون و 73 هزار تومان رسید که این ارقام بیانگر افزایش 3/1 درصدی در یک هفته است.

نمودار زیر بیانگر تغییرات نرخ سکه در دومین هفته خرداد است.

سکه

در ادامه این گزارش  علت تغییرات نرخ طلا ، سکه و شاخص بورس را از کارشناس و فعال این عرصه جویا شده ایم.

طلا و سکه در مقابل افزایش قیمت مقاومت کرد

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در دومین هفته خرداد ۱۴۰۰ گفت: در این هفته میزان تغییرات نرخ طلا و سکه نسبت به هفته گذشته اندک بوده است و البته ناگفته نماد در اوایل هفته به دلیل کناره گیری رییس کل بانک مرکزی  از سمت خود سبب شد که قیمت دلار به شدت افزایش یابد و تا مرز 25 هزار تومان برسد و همین امر باعث شد که در یک روز قیمت طلا و سکه همسو با نرخ ارز افزایش یابد وبه مرز ۱۱ میلیون تومان برسد اما  در روزهای بعد قیمت ها به سطح قبل بازگشت.

او افزود: به طور کلی طی  این  هفته بازار طلا و سکه در وضعیت آرامی بود و قیمت آن در بازه ای محدود نوسان داشت. اونس جهانی در این هفته با کاهش 9 دلاری همراه بود. سکه طرح قدیم به طور متوسط حدود 150 هزار تومان افزایش یافت همچنین هر قطعه سکه طرح جدید حدود 40 هزار تومان به ارزش آن افزوده شد.

کشتی آرای بیان کرد: نیم سکه ، ربع سکه و سکه یک گرمی  بدون تغییر در نرخ به ترتیب با مبلغ 5 میلیون و 950 هزار تومان ، 3 میلیون و 950 هزار تومان و 2 میلیون و 350 هزار تومان به فروش رسیدند از طرف دیگر هر مثقال طلا به مبلغ 4 میلیون و 675 هزار تومان رسید که تغییر قیمتی محسوسی را تجربه نکرد. هرگرم طلای 18 عیار با ثبات در نرخ به یک میلیون و 72 هزار تومان رسید.

 او اظهار کرد: در هفته آینده شاهد تعطیلی 2 روزه در بازار خواهیم بود و از روز دوشنبه قیمت ها تغییر خواهد کرد البته مذاکرات وین در نرخ طلا و سکه تاثیر گذار است و باید منتظر بود و دید که قیمت ها در روز دوشنبه چه روندی خواهد داشت. 

فروش نمادهای قفل شده روان شد

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  روند شاخص بازار سرمایه  در دومین هفته خرداد   ۱۴۰۰ گفت: در این هفته شاهد رشد شاخص نسبت به هفته گذشته بوده ایم و  بازار سرمایه به دلیل شفاف شدن برنامه های انتخابات و موضع گیری کاندیدای ریاست جمهوری نسبت به بورس  از وضعیت بهتری برخوردار بود که این روند دور از انتطار نبود و به نظر می رسد شرایط بازار بهتر شود. 

او افزود: میزان نقد شوندگی در بازار سرمایه بسیار تاثیر گذار است چراکه  شاخص در 2 حالت مثبت یا منفی قرار می گیرد اما نقد شوندگی بازار به این معنی است که آیا سهام معامله می شود یا خیر. این امر در رشد شاخص امری مهم  و تاثیر گذار است همچنین در  این هفته نماد‌هایی که  در صف فروش دچار توقف شده بودند با ورود حقوقی ها و نهاد ناظر بازار که اجازه بازگشایی برخی سهام ها را داده بود، سبب شد این سهام ها به چرخه معاملات برگردند و اثر بار روانی آن کاهش یابد.

تغییر نرخ ارز بر بازار سرمایه تاثیری ندارد

صفاری  درباره  تاثیر تغییر نرخ ارز در بازار سرمایه بیان کرد: صادرکنندگان با ارز نیمایی به ارزش حدود 20 هزار و 500 تومان مبادلات خود را انجام می دهند که اگر قیمت دلار در بازار افزایش یابد تاثیر بسزایی در شرکت های  بورسی نخواهد داشت  چراکه شرکت های بورسی از ارز سنا و نیما استفاده می کنند که نوسان آن ها بسیار اندک است.

او  تشریح کرد: در حال حاضر بازار سرمایه به یک حد نرمالی رسیده است و در هفته اخیر شاهد افزایش تعداد سهام مورد معامله در آن و ورود پول افراد حقیقی به بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در بازار آتی شاهد تقسیم سود سهام ها هستیم که معمولا در این زمان بازار در شرایط مناسبی به سر می برد که البته آینده بورس در بلند مدت بستگی به شرایط اقتصادی کشور در دولت جدید دارد که امیدواریم نگاه دولت جدید به بازار بورس حمایتی باشد تا از شرایط بهتری برخوردار شود. 

انتهای پیام/ 1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان