۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تشخیص فرد اصلح با اعتماد به شورای نگهبان محقق می‌شود/ اجرای قانون از برکات انقلاب اسلامی است
کد خبر: ۳۵۰۶۲۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۳ ساعت: ۷:۵۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با صبح قزوین:

تشخیص فرد اصلح با اعتماد به شورای نگهبان محقق می‌شود/ اجرای قانون از برکات انقلاب اسلامی است

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش شورای نگهبان در کمک به انتخاب فرد اصلح به مردم گفت: زمانی که مردم به تصمیم شورای نگهبان اعتماد می‌کنند مسلما رغبت بیشتری برای حضور حداکثری پای صندوق‌های رای پیدا می‌کنند.

تشخیص فرد اصلح با اعتماد به شورای نگهبان محقق می‌شود/ اجرای قانون از برکات انقلاب اسلامی است
محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت انتخابات در تعیین سرنوشت کشور اظهار کرد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تأسیس جمهوری اسلامی به رهبری امام راحل و رأی حداکثری مردم به نظام جمهوری اسلامی، مقرر شد تا بهترین اداره حکومت را به لحاظ جمهوریت و اسلامیت داشته باشیم و امام راحل نیز نسبت به برگزاری انتخابات حداکثری تأکید ویژه‌ای داشتند.

وی افزود: لازمه برگزاری انتخابات حداکثری این است که داوطلبان در حوزه مجلس و ریاست جمهوری، به لحاظ تشخیص مرجع ذی صلاح جزو بهترین‌ها باشند چراکه با نگهبانی اولیه، صیانت از رای مردم محقق می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: باتوجه به اینکه لازم نیست آحاد مردم سیاسی بوده و شناخت کافی نسبت به ویژگی‌های یک داوطلب داشته باشند لذا باید مرجع دیگری از جمله شورای نگهبان این رسالت مهم را برعهده بگیرد.

خانلری اذعان کرد: شورای نگهبان وظیفه دارد تا هم از قانون اساسی نگهبانی کند هم افراد اصلح را برای اداره امور به مردم معرفی کرده و هم از اسلامیت نظام به عنوان ارکان مهم صیانت کند.

وی با اشاره به اولویت شورای نگهبان گفت: نگاه شورای نگهبان باید این باشد که قانون اساسی حق عموم مردم در انتخاب‌هایی که انجام می‌دهند را محفوظ کند؛ شورای نگهبان باید این شناخت را به مردم بدهد کسانی که با معیارهای جمهوری اسلامی سازگار هستند چه افرادی می‌توانند باشند و این امر از طریق قانونی دنبال می‌شود.

صیانت از رأی مردم در شورای نگهبان محقق می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین عنوان کرد: ارکان چهارگانه به شورای نگهبان کمک می‌کند تا در احزار صلاحیت افراد به بهترین تصمیم برسند؛ ممکن است نارضایتی بین افرادی که داعیت دفاع از نظام را دارند از تصمیم شورای نگهبان ایجاد شود، علت این است شورای نگهبان علاوه بر صیانت از رأی مردم باید اسلامیت نظام را مدنظر قرار دهد.

خانلری گفت: احزاب و تشکل‌هایی که سکولاریسم را قبول دارند اصولا اسلامیت نظام را نمی‌پذیرند و انتقاد آنها بر شورای نگهبان، نظارت استصوابی است و این موضوع باید حل شود.

وی ادامه داد: باتوجه به تبیینی که از جایگاه شورای نگهبان وجود دارد عمدتا آحاد جامعه باید به تصمیمات شورای نگهبان اطمینان کنند؛ برای نمونه در این دوره از انتخابات برخی نامزدها که قبلا سمت اجرایی داشتند نیز احراز صلاحیت نشدند که در ظاهر تصور می‌کردیم که باید تایید صلاحیت شوند اما این شورای نگهبان است که با اشرافیت کامل و در دسترس داشتن اطلاعات دقیق نیز به مر قانون عمل می‌کند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش شورای نگهبان در کمک به انتخاب فرد اصلح به مردم بیان کرد: زمانی که مردم به تصمیم شورای نگهبان اعتماد می‌کنند مسلما رغبت بیشتری برای حضور حداکثری در صندوق‌های رای پیدا می‌کنند و این بزرگترین امتیاز است و رسالت شورای نگهبان را سنگین‌تر می‌کند.

خانلری تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها باید اساسا در طول سال انجام شود؛ مواجهه منطقی و اخلاقی در افرادی که احراز صلاحیت را کسب نمی‌کنند و احزاب و گروه‌هایی که سابقه افراد در آن است باید رعایت شود.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان