۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در قزوین پلمب شد
کد خبر: ۳۵۰۶۱۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۲ ساعت: ۱۵:۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در قزوین پلمب شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با پلمب و انسداد ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز یا فاقد پروانه، حدود پنج میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی حفظ و حراست شده است.

۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در قزوین پلمب شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ یدالله ملکی ظهر امروز(چهارشنبه) در نشست صمیمانه با حضور ائمه جماعات و اعضای شورای فرهنگی صنعت آب و برق استان قزوین به تشریح اقدامات این شرکت و لزوم فرهنگ سازی جهت هدایت مردم به سمت صرفه‌جویی و مدیریت صحیح مصرف آب و برق پرداخت.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در خصوص مدیریت صحیح مصرف و جلوگیری از کاهش منابع آب زیرزمینی در استان اظهار کرد: بستن چاههای غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند از جمله اقداماتی است که جهت حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی در قالب طرح احیا و تعادل بخشی توسط همکاران شرکت از سال ۹۳ تاکنون به طور مستمر در حال اجراست.

ملکی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ضمن توقیف 22 دستگاه ادوات و دستگاه‌های حفاری غیرمجاز و با پلمب و انسداد 40 حلقه چاه غیرمجاز یا فاقد پروانه، حدود پنج میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی حفظ و حراست شده است.

 وی در ادامه با اشاره به کاهش میزان بارندگی گفت: هم اکنون میزان بارندگی حدود ۴۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته دارد و این موضوع در کنار  افزایش دما سبب شده تا چاه‌های کشاورزی از بهمن ماه سال گذشته شروع به کار کنند، که این اتفاق با توجه به بروز خشکسالی در سال جاری می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به سفره‌های آب زیرزمینی وارد کند.

لزوم فرهنگسازی برای مدیریت صحیح مصرف آب

این مقام مسئول گفت: علی‌رغم هشدارهای داده شده مبنی بر کاهش منابع آبی به دلیل کاهش نزولات جوی اما شاهد هستیم که سطح زیر کشت نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز یافته است، با این حال با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته تاکنون توانسته‌ایم کشت بهاره کشاورزان را حفظ کنیم ولی برای کشت تابستانه و با توجه به وضعیت منابع آبی نمی‌توانیم قول خاصی به کشاورزان بدهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایف همکاران صنعت آب و برق در استان‌ها ارائه خدمات به مردم است و در همین راستا نیز باید تلاش شود تا این ارائه به بهترین شکل موجود انجام پذیرد البته مردم نیز باید با محدودیت‌ها و چالش‌های این بخش آشنا شوند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف ما اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و جوامع هدف در راستای مدیریت صحیح مصرف است که ائمه جماعات با توجه به ارتباط مستقیم و رو در رو با مردم می‌توانند پرچمدار این رسالت مهم باشند.  

ملکی با اشاره به وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی نیز یادآور شد: بیش از ۹۱ درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که بخش عمده‌ای است و لذا برای مدیریت صحیح مصرف در این بخش در گام اول باید به دنبال اصلاح الگوی کشت باشیم تا کشاورزان با توجه به اقلیم منطقه و محدودیت‌های منابع آبی اقدام به کشت محصولاتی کنند که ضمن تامین سود مناسب به صرفه جویی در مصرف و حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی نیز کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در پایان گفت: امیدواریم با تلاش همکاران در شورای فرهنگی صنعت آب و برق استان و با اقدامات مناسب در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم استان شاهد این باشیم که مردم ضمن درک مشکلات و چالش‌های تامین آب قدردان آب انتقال داده شده به استان از سد طالقان نیز باشند و در حفظ و استفاده بهینه از آن تلاش بیشتری کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان