۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کاهش ۲۲درصدی رعایت الگوی مصرف در بین مردم استان قزوین/۱۳درصد مشترک بدمصرف داریم
کد خبر: ۳۵۰۶۱۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۲ ساعت: ۱۲:۱۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین خبر داد

کاهش ۲۲درصدی رعایت الگوی مصرف در بین مردم استان قزوین/۱۳درصد مشترک بدمصرف داریم

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین گفت: ۴۴ درصد از مشترکین استان در سال ۹۹ الگوی مصرف را رعایت کردند که این عدد در سال ۹۸ حدود ۶۶ درصد بود و این نشان از تغییر در مصرف دارد که بی‌ارتباط با شرایط کرونا نیست.

کاهش ۲۲درصدی رعایت الگوی مصرف در بین مردم استان قزوین/۱۳درصد مشترک بدمصرف داریم

داراب بیرنوندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به رعایت الگوی مصرف در سال گذشته اظهار کرد: ۴۴ درصد از مشترکین استان در سال ۹۹ الگوی مصرف را رعایت کردند که این عدد در سال ۹۸ حدود ۶۶درصد بود و این نشان از تغییر در مصرف دارد که بی‌ارتباط با شرایط کرونا و کاهش هزینه‌های آب در سبد خانوار مشترکان نیست.

وی افزود: مصرف بهینه آب باید همراه با پیوست اقتصادی باشد و این به این معنی است که خانواری که الگو را رعایت می‌کنند باید در سبد هزینه‌هایی که بابت آب بهاء انجام می‌دهند نیز این کاهش هزینه کاملا مشهود باشد و در مدیریت مصرف، همه پتانسیل‌ها و سرمایه‌ها به کارگیری شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین یادآور شد: در کشور کم‌آبی مثل ایران نباید اجازه داد شیرآلات بی‌کیفیت و پرمصرف وارد سیستم آب‌رسانی شده و مدیریت مصرف را تحت‌الشعاع قرار دهد و سازندگان شیرآلات باید برای کاهش مصرف و هدررفت آب برنامه‌ریزی مدون کنند .

وی ادامه داد: تعریف الگوی مصرف در استان ۱۴متر مکعب برای هر مشترک است که از این مقدار کسانی که تا ۵ مترمکعب مصرف نمایند فیش آب بهای آنان رایگان است که حدود ۴۴ درصد از مشرکین الگو را رعایت می‌کنند و در سیاست‌های تشویقی شرکت عملاً قرار می‌گیرند.

بیرنوندی بیان کرد: مشترکانی که بالای 14 مترمکعب مصرف می‌نمایند هم با افزایش تعرفه به صورت پلکانی و کاملا چندین برابر کسانی که الگو را رعایت می‌کنند باید هزینه پرداخت کنند.

انشعابات غیرمجاز باعث هدررفت آب و مشکلات بهداشتی می‌شود

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین با اشاره به تخلفات صورت گرفته توسط افراد در انشعابات غیرمجاز عنوان کرد: گاهی مشاهده می‌شود که افراد حقیقی و حقوقی اقدام به اخذ انشعابات غیرمجاز می‌کنند که نوعی سرقت آب است و براساس فتوای اکثر مراجع حرام است و همچنین بر اساس ضوابط خلاف مقررات بوده و قانون گذار جرایم سنگینی برای این گروه در نظر گرفته است.

وی افزود: در رایزنی‌های مختلف با قوه قضائیه و دادستان انجام شده نیز همکاری بسیار خوبی صورت گرفته و برای افرادی که اقدام به انشعابات غیرمجاز می‌کنند نیز جرائم بازدارنده‌ای اتخاذ شده و هیچ‌گونه مماشاتی با متخلفین صورت نخواهد گرفت .

بیرنوندی تصریح کرد: هر کس بنابر تعرفه مصرفی اعم از خانگی، تجاری و صنعتی باید هزینه‌های خود را پرداخت کند و قطعا تعرفه کسی که استخر دارد با دیگران متفاوت است و همکاران ما مدام در حال ممیزی در سطح شهر هستند و به دلیل تنش آبی در سال جاری ناچار به استفاده از ظرفیت‌های قانونی هستیم تا بتوانیم از تضییع حقوق عامه در بحث آب شرب جلوگیری کنیم .

این مقام مسئول درباره دو مشکل عمده انشعابات غیرمجاز عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در انشعابات غیرمجاز رخ می‌دهد هدررفت آب و دیگری آلودگی ایجاد شده در مسیر آبرسانی است؛ به این معنا که وقتی آب به هر دلیلی قطع می‌شود ممکن است با فشار منفی ایجاد شده و آب آلوده وارد مسیر انشعاب شده و باعث تهدید بهداشت عمومی شود.

آب بهای دریافتی از مشترکین کمتر از یک چهارم قیمت تمام شده است

بیرنوندی در ادامه یادآور شد: ۷۵درصد قیمت تمام شده آب بها عملاً پرداخت نمی شود که یکی از علت‌های اصلی فرسودگی شبکه‌های آبرسانی در سطح کشور همین قیمت تکلیفی به آب مصرفی است که اعتبار لازم برای بهسازی و نوسازی سیستم‌های آبرسانی عملاً وجود نداشته و در کمتر جایی از دنیا این روش انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین تاکید کرد: در بحث مصرف، ۴۲درصد مشترکین پرمصرف داریم که تا دو برابر الگو، مصرف می‌کنند و حدود ۱۳درصد مشترک بدمصرف داریم که بیش از دو برابر الگوی مجاز مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به میانگین پرداختی ماهیانه آب بها توسط مشترکین یادآور شد: میانگین قبض مصرفی آب بها برای هر مشترک در شهرهای استان ۲۰هزار و 300 تومان و در روستاهای استان ۱۲هزار و ۲۰۰ تومان است و به طور متوسط حدود۵۰ درصد مشرکین در ماه، کمتر از ۱۰هزار تومان آب بها پرداخت می‌کنند .

این مقام مسئول با اشاره به قطعی‌های پیش آماده اخیر بیان کرد: با توجه به منابع چاه‌ها و هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان برق استان و جلسات مستمر و شرایط خاص کشور و دستورالعمل‌های حاکم دچار قطعی جزئی در شبکه آبرسانی بودیم که خوشبختانه آن را به حداقل رساندیم و قطع برق چاه‌ها در رده آخر خاموشی‌های برنامه‌‎ریزی شده شرکت توزیع برق  قرار دارد و قطع برق چاه‌های آب در رده آخر برنامه‌ریزی‌های شرکت توزیع برق است.

وی تصریح شد: استان قزوین با ۸۳۰ مرکز جمعیتی شامل ۸۰۴ روستا و ۲۶ شهر، دارای هزار و 32 منبع تامین آب شرب است که ۲۱۷ حلقه چاه برای جمعیت شهری و ۵۰۰ حلقه چاه روستایی و مابقی چشمه و قنات است و در حدود ۶۵۰۰ کیلومتر شبکه آب و خط انتقال در سطح استان احداث شده است .

کمبود 890لیتر درثانیه در فصل تابستان

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین با اشاره به تنش آبی سال جاری اذعان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم باتوجه به روند گرمای هوا و مصرف بیشتر در سطح شهرها و روستاهای استان در فصل تابستان در پیک مصرف، ۸۹۰ لیتر در ثانیه کمبود آب داشته باشیم که تلاش می‎کنیم تا قبل از تیرماه سال جاری حداقل 350 لیتر در ثانیه از این کمبودها را جبران نماییم.

بیرنوندی درباره پروژه آبرسانی به آبیک افزود: اکنون برنامه ساخت تصفیه‌خانه اضطراری در حال پیگیری است و اخیراً این مسئولیت به عهده آبفای استان سپرده شده و در صدد هستیم هم زمان با رسیدن آب به آبیک، کار تصفیه خانه نیز به اتمام برسد.

این مقام مسئول بیان کرد: عمده مشکل ما در قزوین و تاکستان است و تا ۲۰ روز آینده کار حفر سومین چاه در تاکستان نیز شروع و مشکلات این شهر مرتفع خواهد شد .

وی در پایان با اشاره به معضلی به نام خانه باغ‌ها گفت: از برنامه‌های ما در شهرهای کوچک اتخاذ جرائم سنگین برای کسانی است که با آب شهری در حیاط‌ها کشاورزی می‌کنند و این اقدام در فصل تنش آبی اصلی در روستاها است که تصمیم بر این است با جرائم بازدارنده استفاده از آب شرب در مصارف کشاورزی را کاملاً ممنوع و در نهایت کاری کنیم که توجیهی برای استفاده از آب شرب برای کشاورزی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان