۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است/سرمایه انسانی عامل تعیین کننده در رشد اقتصادی
کد خبر: ۳۵۰۵۶۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۰ ساعت: ۱۵:۱۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است/سرمایه انسانی عامل تعیین کننده در رشد اقتصادی

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است که در توسعه اجتماعی و رشد اقتصادی هر جامعه به آن توجه شده است.

آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است/سرمایه انسانی عامل تعیین کننده در رشد اقتصادی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حسنعلی اصغری ظهر امروز(دوشنبه) در وبینار تحولات و سیاست‌های جمعیتی با موضوع "هدیه جمعیتی، چالش یا فرصت با تاکید بر استان قزوین" اظهار کرد: در جهانی که با این میزان از پیچیدگی و عدم قطعیت مواجه هستیم برای حل مسائل ضرورت دارد تا نگاه عمیق‌تری داشته و از کارهای سطحی، بی‌برنامه و بدون نگاه علمی پرهیز کنیم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در مواجهه با مسائل مختلف موفق شویم باید رویکردهای خود را نسبت به موضوعات و مسائلی که با آن مواجه هستیم تغییر دهیم و در این تغییرِ رویکرد باید به دنبال کارآمدی و اثربخشی کارها باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: توجه به رویکرد علمی و برنامه‌محور بودن در حل مسائل، امروز یک ضرورت است لذا وقتی می‌‌خواهیم تغییری را شکل دهیم باید کارهای عمیق انجام دهیم تا منجر به تغییر در رفتار شود.

وی بیان کرد: ما نمی توانیم صرفاً با تغییر در دانش انسان‌ها رفتار آنها را تغییر دهیم، اگر به دنبال تغییر در رفتار هستیم ابتدا باید دانش آنها تغییر کند؛ اما در انتقال این دانش باید عمیق‌تر عمل کنیم.
 
اصغری گفت: سال‌ها در بحث موالید و نرخ باروری بر "فرزند کمتر زندگی بهتر" تاکید شد؛ و امروز می‌خواهیم رویکردی متفاوت با رویکرد گذشته داشته باشیم؛ بنابراین برای تغییر در این نگاه حتماً با یک مقاومت‌هایی مواجه خواهیم بود.

رویکرد علمی و برنامه‌محور بودن در حل مسائل یک ضرورت است

وی اضافه کرد: ما باید بدانیم که چگونه می‌توان این مرحله سخت را مدیریت کنیم تا بتوانیم بر نگاه‌های مخالفین غالب شویم لذا نیاز به یک برنامه منسجم داریم و برای رسیدن به برنامه‌ جامع باید برنامه‌های آموزشی منسجم و حساب‌شده داشته باشیم چراکه همه ما نسبت به اهمیت کارکرد آموزش واقف هستیم.
 
این مقام مسئول عنوان کرد: آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است که در توسعه اجتماعی و رشد اقتصادی هر جامعه به آن توجه شده چراکه آینده اقتصادی و رفاه اجتماعی همه افراد را در جامعه تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
وی عنوان کرد: ما باید با آموزش به تفکرات جامعه نسبت به موضوع مهم افزایش جمعیت شکل دهیم و باید فهم مشترکی را ایجاد کنیم که برای رسیدن به این فهم مشترک، کار جدی بین رشته‌ای باید در همه سازمان‌ها و نهادهای علمی موثر انجام گیرد.
 
اصغری یادآور شد: ما نیازمند به حاکم شدن تفکر استراتژیک بر مدیران و سیاست گذارانی داریم که قرار است برنامه‌های مهم را راهبری کنند و نمی‌توان بدون توجه به پیشران‌های کلیدی اقدام کرد.
 
وی بیان کرد: باید به همه عوامل موثر بر باروری به عنوان نکات اصلی و اساسی توجه کرده و در سیاست‌گذاری‌ها مدنظر داشته باشیم و با توجه به پیش‌بینی ناپذیری و شدت تاثیرگذاری هر کدام از مولفه‌های کلیدی، توجه عمیق به هر کدام از آنها نیازمند آموزش است.

تاثیر مثبت جمعیت بر رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه‌

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: آموزش و توجه به نقش ایجابی جمعیت بر پیشرفت کشور نکته مهمی است که اگر ما نتوانیم این موضوع را به درستی تبیین کنیم و تاثیر ایجابی جمعیت را نتوانیم در بین نخبگان جامعه جا بیندازیم قطعاً در این برنامه‌ها موفق نخواهیم شد.
 
 وی با بیان اینکه جمعیت بر رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه‌ای تاثیر مثبت دارد؛ گفت: طبق سرشماری سال ۹۵ در کشور، ۴۴ و هشت دهم درصد جمعیت در فاصله سنی ۳۰ تا ۶۴ سال قرار دارند و 6.1 دهم جمعیت کشور بالای ۶۵ سال هستند و تعداد جمعیت فعال در حال کاهش است.
 
اصغری ابراز کرد: باید به درستی برای جامعه تبیین کنیم که افزایش جمعیت فعال و نسبت آنها در بحث  تولید کنندگان و مصرف کنندگان تا چه میزانی اثرگذار است و چقدر می‌تواند فرصت‌هایی را برای رشد تولید سرانه و رشد اقتصادی جامعه فراهم کند.
 
وی عنوان کرد: افزایش عرضه نیروی کارِ جامعه و افزایش پس اندازها و سرمایه انسانی تحت تاثیر نرخ رشد جمعیت و جمعیت فعال کشور است.

جمعیت فعال کشور در حال کاهش است

این مقام مسئول گفت: سرمایه انسانی عامل تعیین کننده در رشد اقتصادی است و موجب افزایش بهره وری در سیستم اقتصادی می‌شود؛ بنابراین جامعه‌ای که نیروی انسانی فعال بیشتری دارد فرصت بیشتری هم برای خلق ثروت در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: اقتصاد امروز، اقتصاد دانش بنیان است و انسان با دانش فنی، نیروی خلاق و کشف نیازهای جامعه و تولید کالاهای جدید و مدرن می‌تواند اقتصاد دانش‌بنیان را متجلی کند.
 
اصغری عنوان کرد: باید کاستی‌هایی که مخالفین افزایش جمعیت مطرح کردند را امروز به درستی در مکان‌های آموزشی و بین سیاستگذاران تبیین کنیم تا بر این باور برسند که عامل انسان نمی تواند مانع از رشد اقتصادی شود بلکه مهمترین عامل محرک و پیشران در این حوزه است.
 
وی در پایان گفت: ضروت دارد که برخی ملاک‌های ارزش‌گذاری که امروز در جامعه مطرح شده و بعضا اینگونه فکر می‌کنند که فرزند کمتر یعنی کلاس بالاتر، اصلاح شود و راه اصلاح آن نیز مسیری جز آموزش نیست.
 
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان