۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین شیب تند کاهش نرخ ولادت در قزوین نسبت به آمار کشوری/ در آینده با ساختار جمعیتی پیر مواجه خواهیم بود
کد خبر: ۳۵۰۵۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۰ ساعت: ۱۳:۴۰ ↗ لینک کوتاه

سرپرست ثبت احوال استان قزوین مطرح کرد

شیب تند کاهش نرخ ولادت در قزوین نسبت به آمار کشوری/ در آینده با ساختار جمعیتی پیر مواجه خواهیم بود

سرپرست ثبت احوال استان قزوین گفت: با این وضعیت در آینده با یک ساختار جمعیتی پیر مواجه خواهیم بود که مصرف کننده بوده و نیازمند مراقبت، بهداشت و زیرساخت‌های خدماتی بیشتر است.

شیب تند کاهش نرخ ولادت در قزوین نسبت به آمار کشوری/ در آینده با ساختار جمعیتی پیر مواجه خواهیم بود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حسن وفایی ظهر امروز(دوشنبه) در وبینار تحولات و سیاست‌های جمعیتی با موضوع "هدیه جمعیتی، چالش یا فرصت با تاکید بر استان قزوین" که با همت اداره‌کل ثبت احوال قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: شعار روز ملی جمعیت در سال جاری با عنوان "اولاد وطن می‌کند غربت این جهان را" نامگذاری شده است.
 
وی افزود: سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در 30 اردیبهشت سال 93 ابلاغ شد که در آن وظایف و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی به فراخور وظایف ذاتی سازمانی آنها تبیین و در استان‌ها، شورای راهبردی جمعیت تشکیل شد و ثبت احوال به عنوان دبیر شورای راهبردی جمعیت این برنامه‌ها و سیاست‌ها را دنبال می‌کند.
 
جمعیت از مولفه‌های اساسی در اقتدار ملی است
 
سرپرست ثبت احوال استان قزوین با بیان اینکه جمعیت یکی از مولفه‌های اساسی در اقتدار ملی هر کشوری است؛ تصریح کرد: با نگاهی بر سرشماری سال‌های 65 تا 95 متوجه می‌شویم جمعیت استان قزوین از 798 هزار و 898 نفر به یک میلیون و 273 هزار رسیده و در مجموع دارای رشد جمعیتی بوده است.
 
وی عنوان کرد: رشد جمعیتی استان به طور متوسط سالانه 16 هزار نفر بوده و رشد جمعیت سالانه استان در دهه 65 تا 75، 75 تا 85 و 85 تا 95 به ترتیب از 1.94 ، 1.62 به 1.09 رسیده یعنی رشد جمعیتی استان قزوین روند کاهشی داشته که در کشور نیز این روند کاهشی مشاهده می‌شود.
 
 
وفایی بیان کرد: کاهش رشد جمعیت استان قزوین از کاهش رشد جمعیت کشور بیشتر بوده است به عبارتی جمعیت کشور در سال 90 ، بالغ بر 75 میلیون نفر بوده که در سال 95 به بیش از 79 میلیون نفر و در سال 99 به بیش از 82 میلیون رسیده است که اکنون نرخ رشد جمعیت در کل کشور حدود 9 دهم است.
 
سیر کاهشی آمار ولادت در استان قزوین
 
وی عنوان کرد: آمار ولادت در کل کشور و استان قزوین به طور متوسط از سال 95 تا 99 سیر کاهشی دارد و نرخ ثبت ولادت در استان قزوین سالانه با 8.8 درصد کاهش همراه بوده که بیشتر از آمار کل کشور است.
 
این مقام مسئول بیان کرد: نرخ ولادت در کشور  از یک میلیون و 527 هزار و 999 نفر در سال 95 به یک میلیون و 114 هزار و 189 نفر در سال 99 رسیده و در استان قزوین از 21 هزار و 479 واقعه ولادت به 14 هزار و 769 واقعه ولادت کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: نرخ ثبت موالید در کشور سال 95، 19.2 در هزار و در استان قزوین 13.6 در هزار بوده است اما نرخ ولادت در کشور سال 99 ، 16.9 در هزار و در استان قزوین 11.4 در هزار شده است.
 
وفایی یادآور شد: شیب کاهش نرخ ولادت در استان قزوین نسبت به کشور تندتر بوده و بسیار حائز اهمیت است لذا باید برای آینده این تهدید را از بین ببریم.
 
 
وی اظهار کرد: سطح باروری در کل کشور روند نزولی دارد و این یک زنگ خطر است به طوریکه پس از سرشماری سال 85 و اعلام میزان باروری که 1.8 بوده، این میزان در سرشماری سال 90 به 1.6 رسیده و اکنون این سطح باروری حتی کمتر از 1.5 است.

زنگ خطر روند نزول باروری در کل کشور
 
سرپرست ثبت احوال استان قزوین گفت: بنابر نظرات علمی این سطح باوری یا سطح جانشینی باید حداقل دو باشد یعی باید هر خانم دو فرزند به دنیا آورد که اکنون این میزان در کشور و استان بسیار پایین آمده و نگرانی را ایجاد کرده که ما سطح جانشینی را به صورت منفی در سال‌های نه چندان دور خواهیم داشت.
 
وی اضافه کرد: با این وضعیت در آینده با یک ساختار جمعیتی پیر مواجه خواهیم بود که مصرف کننده بوده و نیازمند مراقبت و بهداشت و زیرساخت‌های خدماتی بیشتر است که برای همه این موارد باید از اکنون فکری اندیشید.
 
وفایی بیان کرد: نرخ وفات در کشور و استان روند افزایشی داشته به طوریکه سال 95 در کشور 369 هزار و 82 واقعه وفات به ثبت رسیده و در استان 5 هزار و 817 که در سال 98 به 395 هزار واقعه وفات در کشور و در استان به 6 هزار و 270 واقعه وفات رسیده است.
 
این مقام مسئول گفت: میزان افزایش جمعیت در کشور طی سال 95 تا پایان سال 99 حدود 50درصد کاهش داشته که این آمار در استان 60درصد بوده و شیب تندتری نسبت به متوسط کشوری دارد.
 
وی در پایان بیان کرد: متوسط افزایش جمعیت در کشور از سال 95 تا 99 حدود 15 درصد کاهش داشته و متوسط استان قزوین 20 درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد میزان آمار کاهش استان شدت بیشتری دارد که زنگ خطری برای استان قزوین است که باید فکری برای آن اندیشید.
 
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان