۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین سردرگمی ماشین‌های حمل شیرخام در مسیر دریافت بارنامه/اعمال قانون‌های ناخواسته که جیب رانندگان را خالی می‌کند
کد خبر: ۳۵۰۵۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۱۰ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

سردرگمی ماشین‌های حمل شیرخام در مسیر دریافت بارنامه/اعمال قانون‌های ناخواسته که جیب رانندگان را خالی می‌کند

جمعی از رانندگان حمل شیر خام در استان قزوین اذعان دارند که با وجود اینکه بیش از ۱۵ سال سابقه کار دارند اما تاکنون موفق به دریافت بارنامه نشدند و همین موضوع مشکلات فراوانی برای آن‌ها فراهم ساخته است.

سردرگمی ماشین‌های حمل شیرخام در مسیر دریافت بارنامه/اعمال قانون‌های ناخواسته که جیب رانندگان را خالی می‌کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، نقل وانتقال شير بايد با وسايط نقليه مجاز يا ظروف مناسب بهداشتی به مراكز تحويل شير خام صورت پذيرد؛ بدین منظور کامیون‌هایی با مخزن تانکر حمل شیر مخصوص در نظر گرفته شده تا بتوانند این محصول را از درب گاوداری تحویل و به کارخانجات فراوری لبنی تحویل دهند.

تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل شیرخام موظف به رعایت دستورالعمل کنترل بهداشتی و مقررات قرنطینه‌ای نقل و انتقال دام و فرآورده‌های خام دامی در داخل کشور در زمان جمع آوری، حمل و نقل و تخلیه شیر هستند.

حمل شیر خام باید توسط خودروهای دارای مجوز و دارای شرایط بهداشتی و با تانکرهای دوجداره استیل صورت پذیرد که در همین راستا ناوگان حمل‌و نقل فرآورده‌های خام دامی باید دارای مجوز دامپزشکی باشند که ضوابط بهداشتی به متصدیان مربوطه ابلاغ و بر نحوه اجرای آن نظارت شود.

براساس قانون حمل و نقل هرگونه کالا بدون اخذ بارنامه ممنوع و تخلف محسوب می‌شود لذا بدین منظور در برخی استان‌ها شرکت‌های حمل‌ونقل در مجاورت پلیس راه‌های کشور مستقر شدند تا برای صدور بارنامه برای بارهای فاقد بارنامه اقدام نمایند.

جمعی از رانندگان حمل شیر خام در استان قزوین مدعی هستند که با وجود اینکه بیش از ۱۵ سال سابقه کار دارند اما تاکنون موفق به دریافت بارنامه نشدند و همین موضوع مشکلات فراوانی برای آن‌ها فراهم ساخته است که البته این مشکل را مختص استان ندانسته و سایر استان‌ها هم به نوعی به آن مبتلا هستند.

این رانندگان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کردند: ما کامیون مخصوص حمل شیر خام داریم که در کارت آن نیز درج شده است لذا با توجه به این نوع کاربری تعریف شده، موظف هستیم که شیر خام را از گاوداری‌ها به شرکت‌های فرآوری که در سه راه شهرصنعتی و کورانه واقع شده‌اند، حمل ‌کنیم.

رانندگان حمل شیرخام موفق به دریافت مجوز بارنامه نشده‌اند

آن‌ها افزودند: بر اساس قانون حمل‌و نقل هر کالایی نیاز به دریافت بارنامه دارد در حالی که ما بارنامه نداریم و طی این مدتی که در این حوزه فعالیت داریم، بارها برای دریافت بارنامه به دفاتر باربری مراجعه کردیم تا مجوز حمل بار شیر دریافت کنیم.  

این رانندگان بیان کردند: متاسفانه با هر بار مراجعه برای دریافت بارنامه اما آن‌ها در پاسخ می‌گویند که هیچ قانونی برای صدور بارنامه برای شیر خام وجود ندارد و هیچ مجوزی تعریف نشده است.

آن‌ها اذعان کردند: تاکنون هیچ کدام از رانندگان حمل شیرخام موفق به دریافت مجوز بارنامه نشدند لذا هر بار که پلیس کامیون‌های ما را رویت می‌کند، آن را تو‌قیف و اعمال قانون می‌کند در حالی که ما بارها از نیروی انتظامی درخواست کردیم که جایی را به ما معرفی کنند تا بتوانیم بارنامه دریافت کنیم.

این رانندگان ابراز  کردند: پایانه باربری هم بارها اعلام کرده که ما هیچ بارنامه‌ای را برای تانکرهای حمل شیر صادر نمی‌کنیم و راننده‌ها می‌توانند بارنامه شیر پاستوریزه دریافت کنند؛ در حالی که ما نیز از این طریق اقدام کرده و بارنامه دریافت کردیم اما زمانی که پلیس کامیون‌های ما را توقیف می‌کند، این بارنامه را قبول نمی‌کند چون طبق به کاربری وسایط نقلیه ما صادر نشده است.

فعالان این صنف ادامه دادند: چندین سال است که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم اما همچنان سردرگم هستیم و هیچ نهادی جود ندارد که بتواند ما را راهنمایی کند تا برای دریافت قانونی مجوز بارنامه مخصوص شیر خام به کجا باید مراجعه کنیم.

این رانندگان اضافه کردند: برای حل این مشکل حتی از شرکت‌هایی که برای آن‌ها شیر حمل می‌کنیم، درخواست همکاری کردیم اما مدعی هستند که فعالیت در این حوزه مستلزم رابطه بازی و زد و بند است و اگر این شرایط را داشته باشید، کسی کامیون شما را توقیف نخواهد کرد.

دور زدن قانون با صدور بارنامه شیر پاستوریزه به جای شیر خام

آن‌ها اظهار کردند: با هر بار اعمال قانون از سوی پلیس، مدارک ما را دریافت و به پایانه باربری بویین زهرا منتقل می‌کنند که بعد از چند روز دوندگی و جرایم سنگین به یک تعهد محضری ختم خواهد شد در حالی که بارها درخواست کردیم که مسیر دریافت بارنامه را اعلام کنند اما با هر بار توقیف و جریمه هیچ دردی از ما درمان نمی‌شود.

این رانندگان افزودند: متاسفانه این مشکل در استان‌های دیگر نیز وجود دارد و آن‌ها نیز به دنبال دریافت بارنامه حمل شیر پاستوریزه و پاکتی هستند در صورتی که اگر افسری که خودروی‌های آنان را توقیف کند، اعمال قانون خواهد کرد چون کابری وسایل حمل و نقل ما برای حمل شیر خام تعریف شده در حالی که یک وانت و نیسان هم می‌تواند شیر پاستوریزه را حمل و نقل کند.

آن‌ها بیان کردند: درواقع دریافت بارنامه شیر پاستوریزه دور زدن قانون است که پایانه به ما پیشنهاد می‌دهد اما زمانی که پلیس ماشین را توقیف می‌کند، پایانه منکر موضوع می‌شود و این مسائل را بیان می‌کنند که خود رانندگان اقدام کرده‌اند‌ یا در زمان اخذ بارنامه این کامیون را نداشتند و این موضوع بارها برای رانندگان پیش آمده است.

این رانندگان در پایان گفتند: ما دلمان می‌خواهد که از طریق قانونی بتوانیم مجوز حمل شیر خام را دریافت کنیم که متاسفانه بر اساس گفته‌های نهادهای زیربط هیچ نوع قانونی برای صدور مجوز حمل شیر خام وجود ندارد در حالی که ما هر بار با توجه به گناه ناخواسته اعمال قانون می‌شویم.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان