۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نرخ رشد جمعیت قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است/ ۸۵درصد فوتی‌های کرونا در استان افراد بالای ۶۵سال هستند
کد خبر: ۳۵۰۳۹۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۳/۳ ساعت: ۷:۴۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد

نرخ رشد جمعیت قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است/ ۸۵درصد فوتی‌های کرونا در استان افراد بالای ۶۵سال هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه اکنون نرخ رشد جمعیت در استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، گفت: متاسفانه میزان موالید در استان روند نزولی داشته به طوری که میزان تولد ۱۶ هزار و ۲۸ نفر در سال ۹۸ به ۱۴ هزار و ۷۶۹ نفر در سال ۹۹ رسیده است.

نرخ رشد جمعیت قزوین از میانگین کشوری پایین‌تر است/ ۸۵درصد فوتی‌های کرونا در استان افراد بالای ۶۵سال هستند
پیمان نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: از کل جمعیت یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفری ثبت شده در سامانه سیب استان، ۱۳۶ هزار نفر جمعیت بالای ۶۵ سال هستند لذا قزوین تقریبا جزو استان‌های میانه، روبه بالای سالمند است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد از فوتی‌های استان در بحث کرونا، افراد بالای ۶۰ سال هستند، افزود: در بیماری کرونا هم بیشتر ریزفاکتورهای بالای فوتی به موضوعات بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون، دیابت و سن بالا مرتبط بود و همچنین از طرفی گرانی زمین و آپارتمان موجب تراکم جمعیت در قزوین شده و این هم یک عامل برای افزایش همه‌گیری در استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: تلاش پرسنل بهداشت و درمان بر این است که علاوه بر واکسیناسیون گروه هدف که خوشبختانه تا امروز با صحت کامل و در چارچوب مقررات صورت گرفته؛ رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک هم ادامه پیدا کند چراکه متاسفانه این روزها زدن ماسک در افراد به شدت کاهش پیدا کرده است.

نامدار ادامه داد: بر اساس مقالات جدید، دو درصد از کسانی که بدون علامت هستند بالغ بر ۸۰ درصد از ویروس را انتقال خواهند داد چون کسانی که علامت دارند معمولا دوران درمان را طی می‌کنند و مردم با آگاهی لازم از آن‌ها فاصله می‌گیرند.

وی بیان کرد: در بحث جمعیت کارهای ویژه‌ای از طرف وزارت بهداشت برای دستگاه‌های متولی مشخص شده چراکه به نظر می‌رسد، دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند در بحث فرهنگ سازی تاثیر زیادی داشته باشد.

تغییر نگرش خانواده‌ها به موضوع فرزندآوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: طیف وسیعی از جمعیت‌هایی که در سراسر کشور و استان میزان باروری کمی دارند، به خانواده‌های تحصیل کرده با سطح اجتماعی مرفه باز می‌گردد در حالی که زمانی که بحث کاهش رشد جمعیت و افزایش سالمندی مطرح می‌شود، همه نگاه‌ها به سمت مسائل اقتصادی است.

وی ادامه داد: اگرچه مسائل اقتصادی، اشتغال و مسائل رفاهی در بحث فرزندآوری تاثیر بسیاری دارد اما یکی از نکات مهم این است که میزان فرزندآوری در خانواده‌های مرفه و تحصیل کرده هم به دلیل مشغله‌های فراوان کاهش پیدا کرده است.

نامدار بیان کرد: در استان قزوین به منظور چاره‌اندیشی در موضوع افزایش جمعیت، در حوزه درمان و گسترش مراکز ناباروری برنامه‌ریزی لازم انجام شده تا از این طریق بتوانیم فرزندآوری زوج‌های نابارور را که درصد کمی هم نیستند با خدمات بیمه پایه و تکمیلی فراهم سازیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اذعان کرد: همچنین در طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت»، مراقبین سلامت و کارکنان بهداشت عمومی در سراسر ۹۵ مرکز خدمات جامع سلامت و بیش از ۳۰۰ پایگاه خانه بهداشت و پایگاه سلامت شهری در حال فرهنگ سازی موضوع فرزندآوری هستند و به نظر می‌رسد که این فرهنگ‌سازی باید زیر نظر شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی صورت گیرد.

وی ابراز کرد: ما از دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما، رسانه‌ها، وزارت فرهنگ و ورزش، صنایع و معادن و تمام دستگاه‌هایی که ذینفع موضوع جمعیت و فرزندآوری هستند انتظار داریم، برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

قزوین در ۲۰ سال آینده به استانی سالمند تبدیل می‌شود

نامدار ادامه داد: تمام دستگاه‌ها باید به این نتیجه برسند که اگر روند کاهش جمعیت به این صورت طی شود؛ قطعا تا 20 سال دیگر یک جمعیت سالمند خواهیم داشت و برای ادامه حیات کارخانه‌ها، مراکز تجاری و صنعتی قطعا نیاز به جمعیت مهاجر خواهیم داشت.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه اکنون نرخ رشد جمعیت در استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، افزود: متاسفانه میزان موالید در استان روند نزولی داشته به طوری که میزان تولد ۱۶ هزار و ۲۸ نفر در سال ۹۸ به ۱۴ هزار و ۷۶۹ نفر در سال ۹۹ رسیده است.

نامدار با اشاره به اینکه نرخ باروری کلی سال ۹۸ از ۱٫۵۸ اکنون به ۱٫۴۶ رسیده است، بیان کرد: خوشبختانه تعداد ازدواج سال ۹۹؛ با ۸ هزار ۵۶۹ به میزان ۸٫۴ درصد افزایش داشته و تعداد طلاق نیز روند نزولی طی کرده و نسبت به سال قبل حدد ۳ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: میزان موالید خام استان ۱۱٫۸۰ است که نیاز به یک برنامه‌ریزی خوب دارد که اکنون در دانشگاه جلسات متعددی در حال برگزاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان گفت: زندگی صنعتی که شامل موادغذایی مصرفی، نوع فرهنگ، فعالیت‌های ورزشی، آلودگی هوا، افزایش سموم رها شده در طبیعت به دست بشر است، می‌تواند در کاهش میزان باروری اثر گذار باشد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان