۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین تشکیل داعش با هدف ارائه چهره غیر واقعی از اسلام/ داعش ساخته صهیونیست هاست
کد خبر: ۳۵۰۳۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با صبح قزوین مطرح کرد

تشکیل داعش با هدف ارائه چهره غیر واقعی از اسلام/ داعش ساخته صهیونیست هاست

یک کارشناس روابط بین الملل اظهارکرد: داعش ساخته صهیونیست هاست و کشورهایی مانند عربستان که در منطقه از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کنند به نوعی به دنبال انزوای شیعیان هستند و به زودی از سوی همین گروهک تروریستی متضرر خواهند شد.

تشکیل داعش با هدف ارائه چهره غیر واقعی از اسلام/ داعش ساخته صهیونیست هاست
فاضل فیضی در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی صبح قزوین در خصوص نبود وحدت بین مسئولین عراق اظهار کرد: تقویت گروهک تروریستی داعش به دلیل نبود وحدت بین نیروهای سیاسی عراق است یعنی با وجود اینکه قانون اساسی عراق، توزیع قدرت را بین نیروهای سیاسی عراق و جایگاه اقوام، اقلیت های قومی و هویتی عراق مشخص کرده ولی نبود وحدت بین گروههای مختلف سیاسی عراق، زمینه مناسبی برای قدرت یابی گروه تکفیری و تروریستی داعش فراهم نمود.
این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه علاوه بر علل داخلی، علت های منطقه ای شامل حمایت برخی کشورهای عربی و غربی است افزود: درصورتی که نیروهای سیاسی عراق با دید ملی گرایی، امنیت و حفظ حاکمیت ملی به مسائلی موجود نگاه می کردند چه بسا وضعیت موجود پیش نمی آمد؛ متاسفانه اکنون شاهدیم عراق در معرض نوعی واگرایی و عدم یکپارچگی سیاسی است و وحدت و همگرایی سیاسی در این کشور به خطر افتاده است.
مسئولین عراق به جای نگاه منفعت گرایانه شخصی، نگاه کلان ملی داشته باشند وی تصریح کرد:رفتارسیاسی مسئولین عراق، قانون اساسی عراق است و قانون اساسی این کشور مبنای تعاملات گروههای سیاسی را مشخص کرده و علاوه بر قانون اساسی، مسئولین عراق به جای نگاه منفعت گرایانه شخصی، نگاه کلان ملی باید داشته باشند و باید با پیروی از رهنمودهای مراجع تقلید شیعه و سنی به وحدت برسند و در این زمینه مراجع دینی، علمای شیعه و سنی نقش بزرگی می توانند ایفا کنند.
  1 فیضی در پاسخ به سوالی مبنی بر اهداف گروهک تروریستی داعش در منطقه گفت: ریشه گروهک تروریستی داعش در افکار و نگاه سلفی است واگرچه وانمود به اجرای احکام اسلامی می کند اما تفکرات کاملا ضد شیعی و ضداسلامی دارد و می کوشد چهره ای مخدوش از اسلام نشان داده و اختلافات طائفه ای به راه اندازد.
وی ادامه داد:این گروهک تروریستی برای رسیدن به اهداف خود به کشتار مسلمانان و غیرمسلمانان و ترویج تکفیر گرایی می پردازند که طبیعتا با اصول اسلامی سازگار نیست.
ایجاد تفرقه و جنگ شیعه و سنی مهمترین هدف داعش است این کارشناس روابط بین الملل افزود: در واقع آنچه انجام می دهند بیشتر ایجاد تفرقه در جهان اسلام، بدبینی به دین اسلام و جنگ شیعه و سنی و یک نوع اسلام هراسی در سطح دینی است و اگر گروهک تروریستی داعش در ظاهر هم ارتباط سازمانی با رژیم صهیونیست ها نداشته باشند اقداماتشان به نفع رژیم صهیونیستی در حال تمام شدن است و موردحمایت و ساخته صهیونیست ها می باشند.
اقدامات به ظاهر اسلامی داعش، زخمی بر تن جهان اسلام است فیضی تصریح کرد: به جای وحدت اسلامی، که اکنون از جهان اسلام انتظار می رود اینگونه اقدامات تکفیری و گروهک تروریستی داعش، زخمی بر تن جهان اسلام است و به جای واکنش یک صدا جهان اسلام در برابر حملات اسرائیل، اقدامات گروههای تروریستی داعش و جریان تکفیری منجر به یک نوع بد بینی نسبت به دین اسلام است.
این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به تاریخچه شکل گیری داعش اظهار کرد: ریشه گروهک تروریستی داعش، سلفی است و پس از سقوط رژیم صدام، انتخاباتی در عراق برگزار شد و با توجه به اکثریت جمعیت عراق که شیعه هستند قدرت شیعه بیشتر شد.
 

609401_728

وی ادامه داد: برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و کشورهای عربی از قدرت یابی برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران در منطقه احساس خطر نمودند و برای کاهش نفوذ منطقه ای ایران یکسری گروه های سنی افراطی را به لحاظ ایدئولوژیکی و به لحاظ تسلیحاتی تقویت نمودند.
استاد دانشگاه آزادتاکستان بیان کرد: از لحاظ ایدئولوژی، گروهک تروریستی داعش به دیدگاه وهابی و سلفی نزدیکتر است و از لحاظ تسلیحاتی هم بیشتر به دیدگاههای امریکایی و در مواقعی خود ترکیه بر می گردد و اکنون ترکیه هم دچار مشکل شده است و این گروهک تروریستی توسط ترکیه برای مقابله با حکومت بشار اسد و منافع ایران مسلح شدند.
فیضی خاطرنشان کرد: اکنون با جنایات وحشیانه و غیر انسانی که اسرائیل انجام می دهد انتظار می رود جهان اسلام یکپارچه موضع گیری کند.
اقدامات داعش در عمل به نفع اسرائیل تمام می شود   5   وی افزود: اسرائیل چنین استدلال می کند که با توجه به اختلافات جهان اسلام و اختلاف بین شیعه و سنی و اینکه افکار عمومی به سمت سوریه و عراق گرایش یافته، عراق قدرت سابق را ندارد و در نتیجه اقدامات داعش در عمل به نفع اسرائیل تمام می شود.
این کارشناس روابط بین الملل بیان کرد: در بین کشورهای اسلامی، کشورهایی مانند ترکیه، ایران، مصر، قطر، عربستان و پاکستان می توانند بسیار نقش آفرین باشند.
وی اذعان داشت:عربستان و برخی کشورهای حامی داعش در منطقه به نوعی هم به دنبال انزوای شیعیان و هم به دنبال سرنگونی محور مقاومت هستند و باید هوشیار باشند که همین داعش ساختگی روزی دامان خود آنها را خواهد گرفت وتبدیل به آتشی برای خود آنها خواهد شد .
اقدامات داعش، ضد دموکراسی و منطق اسلامی است فیضی افزود: در شرایط فعلی جهانی اقدامات گروهک تروریستی داعش، مبتنی بر هیچ گونه منطق اسلامی و حتی منطق دموکراسی نیست.
اقدامات اینها با منطق اسلامی و دموکراسی هماهنگی ندارد و با منطق آزادی خواهی نیز در تضاد است.
  6+   این کارشناس روابط بین الملل در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اعمال نشدن حقوق بشر در قضایای غزه و عراق گفت: با توجه به وضع اعلامیه و میثاق حقوق بشر و حتی اعلامیه حقوق بشر عربی، اقدامات این گروهها با قوانین حقوق بشر در تضاد است و از طرفی نهادهای حقوق بشر جهانی از جمله شورای امنیت، حقوق بشر و سازمان ملل متحد در این زمینه اقدامات جدی انجام نمی دهند.
کشورهای غربی مدعی حقوق بشر، نقض کننده جدی حقوق بشر فیضی افزود: در سطح جهانی، اراده ملی مبنی بر محکومیت این اقدامات وحشیانه و نقض کننده حقوق بشر وجود ندارد و کشورهای مدعی حقوق بشر نسبت به نقض جدی حقوق بشر در کشور عراق، چشم پوشی آشکاری اتخاذ کردند.
  9   این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه در صورت اراده کشورهای جهانی مبنی بر برخورد جدی با اینگونه جنایات نسل کشی و غیر انسانی، زمینه های حقوقی لازم در این زمینه وجود دارد افزود: وقتی اینگونه مسائل پیش می آید شورای امنیت می تواند در خصوص جلوگیری از نقض جدی حقوق بشر، خلع سلاح نظامی را علیه داعش انجام بدهد ولی متاسفانه این اقدام صورت نمی گیرد.
حقوق بشر بهانه ی قدرت های جهانی برای مقابله با کشورهای آزادی خواه وی تصریح کرد: متاسفانه رعایت حقوق بشر، بهانه و ابزاری در دست برخی قدرت های جهانی برای مقابله با کشورهای آزادی خواه مانند ایران است وقتی این کشورها را با منافع خود در تضاد می بینند از ابزار حقوق بشر استفاده دوگانه می کنند؛ یعنی آنجا که لازم باشد برای نقض حقوق بشر مانند جنایات غیر انسانی و نسل کشی اسرائیل در عراق و غزه سکوت اختیار می کنند این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: این موضوع نشان دهنده این است که ادعای کشورهای غربی در ارتباط با رعایت حقوق بشر، در واقع ادعایی دوگانه است و هیچ گونه صداقتی از طرف غرب نسبت به حقوق بشر مشاهده نمی کنیم.
  index وی افزود: این مسأله به معنی نفی دستاوردهای بشری در ارتباط با اصول بنیادی حقوق بشر نیست.
جمهوری اسلامی ایران به دستاوردهای بنیادی حقوق بشر پایبند است و در قانون اساسی ایران هم به آن تاکید شده است .
یکی از مظلومیت های مردم غزه و عراق سکوت مجامع بین المللی بر جنایات اسرائیل در غزه و عراق است.
فیضی در پایان خاطرنشان کرد: جریان تکفیری و تروریستی داعش، ضد حقوق بشر و جریانی افراطی و تندرو است که مانند یک بیماری در عراق و بخشی از جهان اسلام آشیانه کرده است.
وی ادامه داد: قطع به یقین چنین رویکردهای تکفیری در جهان اسلام و دنیای کنونی جایگاه خاصی ندارد؛ همچنین با روح و اصول اسلام، اخلاق مداری و انسان مداری اسلام هم خوانی ندارد و دیر یا زود این جریان مانند کف روی آب از بین خواهد رفت.
انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان