۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین راه‌اندازی کارگاه خیاطی موجب خودکفایی بانوان روستایی شد/ ایجاد اشتغال برای ۲۵ نفر
کد خبر: ۳۵۰۳۰۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۲۹ ساعت: ۸:۱۱ ↗ لینک کوتاه

بانوی کارآفرین بسیجی در مصاحبه با صبح‌قزوین:

راه‌اندازی کارگاه خیاطی موجب خودکفایی بانوان روستایی شد/ ایجاد اشتغال برای ۲۵ نفر

بانوی کارآفرین بسیجی گفت: تاکنون برای ۲۵ نیرو به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشتیم که اگر از ما حمایت شود توانایی این را داریم که تولیدات بیشتری ارائه دهیم.

راه‌اندازی کارگاه خیاطی موجب خودکفایی بانوان روستایی شد/ ایجاد اشتغال برای ۲۵ نفر
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، کارآفرینی و ایجاد کسب‌ و کار از دیدگاه بسیاری از شهروندان مستلزم داشتن شرایط مناسب مالی و تجربه فراوان است، شاید پیچیدگی‌ها و سختی‌های این عرصه باعث شود تا خیلی‌ها دست به این خطر نزنند و فرصت و سرمایه خود را در راه‌های دیگری صرف کنند.

سهیلا لشگری کسی است که علی‌رغم مشکلات و موانعی که بر سر راه اشتغال‌زایی و تولید وجود دارد ورود به عرصه کارآفرینی را هدف‌گذاری کرده تا در سال تولید با عشق و پشتکار موانع را کنار بزند تا به نوعی بتواند پشتیبانی برای همشهریان و هم‌روستایی‌های خود باشد.

سهیلا لشگری بانویی ۳۲ ساله است که به عنوان فرمانده بسیج بخش ضیاآباد فعالیت می‌کند و با توجه به اوضاع اقتصادی و وجود نیروی کار فراوان در این منطقه، با کمک یکی از دوستانش تصمیم می‌گیرد که کسب‌وکاری راه‌اندازی کند تا بتواند کمک حال زندگی مردم باشد.

این بانوی کارآفرین نیز مانند بسیاری از بانوان کارآفرین، سرمایه قابل توجهی نداشته و تنها سرمایه‌ او لطف خدا و حمایت‌های همکارش بوده که به ثمر نشسته است.

این کارآفرین بسیجی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ اظهار کرد: زمانی که این میزان نیروی کار را می‌دیدم که با توجه به نبود امکانات، در روستا بیکار بوده و در این شرایط اقتصادی به کار نیاز داشتند همواره این دغدغه‌ را داشتم که بتوانم به آن‌ها کمک کنم.

اشتغال‌زایی و کمک به چرخه تولید مایه افتخارم است

وی افزود: همان سال طرحی از طرف بسیج مقاومت ارائه شد که با توجه به نیازهای مناطق، تسهیلات جهت اشتغالزایی تعلق می‌گرفت لذا تلاش داشتم تا بتوانم کسب‌وکاری راه‌اندازی کنم تا بتوانم علاوه بر ایجاد اشتغال برای قشر بانوان نیز آن‌ها بتوانند نوعی کمک درآمد برای تامین مخارج خانواده باشند.

لشگری بیان کرد: به طور اتفاقی با بانویی که تولیدکننده پوشاک زنانه ایرانی بود آشنا شدم؛ او طراح و برش‌‌کار الگوی پیراهن‌های زنانه بود و از آنجایی که دغدغه ایجاد اشتغال و درواقع خدمت به همشهریان و هم‌روستایی‌های خودمان را داشت، تصمیم گرفتیم که با هم همکاری داشته باشیم تا بتوانیم شغلی را برای مردم فراهم کنیم.

این کارآفرین بسیجی گفت: همکارم اهل چوبیندر و ساکن تهران بود که معمولا طراحی و برش کار را خود انجام داده و دوخت آن را به دوزنده‌ها در تهران تحویل می‌داد؛ بعد از آشنایی قرار شد که دوخت کارها را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم از ظرفیت بانوان منطقه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شروع کار ما بعد از آشنایی با همکارم رقم خورد، ادامه داد: اوایل شرایط تامین چرخ خیاطی و راه‌اندازی کارگاه را نداشتیم لذا یک فراخوان زدیم که برای بانوان دارای چرخ خیاطی و مشتاق به کار این آمادگی وجود دارد که به آن‌ها کار ارائه شود.

این بانوی بسیجی گفت: برای شروع کار ابتدا در همان پایگاه بسیج چند جلسه کارگاه آموزشی برگزار کردیم و بعد از تایید نهایی همکارم، سفارشات را در اختیار بانوان قرار دادیم.

تاکنون ۷۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی کارگاه هزینه کرده‌ایم

لشگری عنوان کرد: برای توسعه کار و راه‌اندازی کارگاه نیاز به سرمایه داشتیم لذا جهت اخذ تسهیلات به کمیته امداد مراجعه کردیم که متاسفانه گفته شد این تسهیلات فقط به مددجویان تعلق می‌گیرد اما از طریق بسیج سازندگی ناحیه سپاه تاکستان در طرح وام‌های اقتصاد مقاومتی توانستیم ۱۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنیم.

این کارآفرین بسیجی با بیان اینکه تاکنون ۷۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی کارگاه هزینه کرده‌ایم، اذعان کرد: بعد از گرفتن تسهیلات با توجه به افزایش قیمت‌ها، توانستم تنها یک چرخ خیاطی تهیه کنم لذا بیش از یک سال و چند ماه سفارشات را به دوزنده‌ها در منازل تحویل می‌دادیم که خوشبختانه به خواست خداوند اکنون حدود یکی سالی است که توانسته‌ایم یک کارگاه با ظرفیت چهار چرخ راسته و یک چرخ سردوز را در یک مغازه ۴۵ متری راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای بانوان و گام برداشتن در جهت رفع مشکلات برایم افتخار است، اضافه کرد: از آنجایی که برخی بانوان هیچ تجربه‌ای از کار خیاطی نداشتند تصمیم گرفتیم در کنار تولید پوشاک زنانه، گل‌سر نیز تولید کنیم به طوری که ابزار آن را تامین و در اختیار بانوان قرار می‌دادیم که در منازل خود تولید کنند.

لشگری اذعان کرد: متاسفانه بزرگترین مشکلی که ما داریم این است که تاکنون نتوانستیم طرح‌هایمان را به ثبت برسانیم و همین موضوع سبب می‌شود که طرح‌های ما توسط تولیدکنندگان دیگر یا از طریق فضای مجازی کپی‌برداری شود.

این کارآفرین بسیجی با بیان اینکه ما برای تولیداتمان برند هم درنظر گرفتیم، اذعان کرد: همکارم ۳۰ سال سابقه کار در عرصه تولید و طراحی دارد اما چون رسته کار ما مشاغل خانگی است و مجوز نداریم، نمی‌توانیم طرح‌ها را به نام خودمان ثبت کنیم که امیدوارم به زودی بتوانیم در این مسیر نیز موفق شویم.

۲۲ چرخکار با ما همکاری دارند


وی عنوان کرد: صفر تا صد تولیدات از خرید پارچه، طراحی، برش، دوخت و فروش را خود انجام می‌دهیم؛ فروش ما از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد و چون به صورت عمده تولید می‌کنیم از کل کشور به ویژه تهران، کرج، قزوین، مشهد، جنوب کشور سفارش می‌پذیریم.

لشگری اذعان کرد: فضای مجازی در کنار آسیب‌هایی که دارد، اگر درست استفاده شود می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد به طوری که اکنون بازار فروش خیلی از کارآفرینان از طریق ظرفیت فضای مجازی حاصل می‌شود یا بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی در دوران محدودیت‌های کرونایی با توجه به استقبال مردم، فروش خوبی دارند.

این کارآفرین بسیجی با اشاره به تاثیر شرایط کرونا در کسب و کار و تولید بیان کرد: از همان اوایل شیوع کرونا چون تولیدات ما مجلسی بود، کار راکد شد تا جایی که عید سال گذشته بسیاری از تولیدات ما به فروش‌ نرسید و تقریبا به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان از تولیدات در انبار باقی ماند؛ لذا برای اینکه چرخه تولید از کار نایستد با یک شرکت در تهران قرارداد بستیم تا لباس کار آنان را تولید کنیم.

لشگری افزود: زمانی که دیدیم فروشی نداریم، دوخت ماسک را آغاز کردیم اما علی‌رغم اینکه ۲۰ میلیون تومان برای این کار هزینه کردیم اما تمام ماسک‌ها در کارگاه باقی ماند و نتوانستیم به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه ۲۲ چرخکار با ما همکاری دارند، ابراز کرد: تقریبا سعی کردیم افراد مختلف نیروی کار را تحت پوشش کاری خود قرار دهیم تا بتوانند به درآمد هرچند کم برسند به طوری که حتی در بحث تولید لباس کار، یکی از نیروهایمان در یکی از روستا اطراف با چرخ ساده با ما همکار می‌کرد.

ایجاد بازارچه‌های فصلی برای حمایت از مشاغل خانگی

لشگری اضافه کرد: میزان نیروهای ما باتوجه به نوع تولید متفاوت است به طوری که در کار تولید پیراهن مجلسی زنانه ۱۵ نفر با ما همکاری می‌کنند اما در بحث تولید لباس کار با توجه به ریزه‌کاری‌هایی که دارد، نیروهای بیشتری را تحت پوشش داشتیم و حتی برخی افراد فقط در کار دوخت دکمه به ما کمک می‌کردند.

این کارآفرین بسیجی ادامه داد: تاکنون برای ۲۵ نیرو به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشتیم که اگر از ما حمایت شود توانایی این را داریم که تولیدات بیشتری ارائه دهیم؛ درواقع هرچه میزان سفارش‌های ما در سطح کشور بیشتر شود ما می‌توانیم برای نفرات بیشتری اشتغال‌زایی کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه تاکنون نتوانستیم کارگاه برش را از تهران به ضیاآباد منتقل کنیم و از طرفی برای دریافت مجوز نیاز داریم که کارگاه برش نیز در کنار کارگاه دوخت فعال شود لذا برای انتقال نیاز به تسهیلات داریم.

لشگری اذعان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اگر در تولید به خودمان متکی باشیم قطعا موفق خواهیم شد چه بسا که خوشبختانه کشور ما ظرفیت‌های بسیاری در زمینه تولید و اشتغالزایی دارد لذا اگر مسئولین از تولیدکنندگان حمایت کنند شاهد شکوفایی بیشتری در زمینه تولید خواهیم بود.

این کارآفرین بسیجی افزود: بسیاری از بانوان با توجه به شرایط زندگی و محدودیت‌هایی که دارند ترجیح می‌دهند که در منازلشان کار کنند بنابراین اگر تسهیلاتی فراهم شود تا بتوانیم برای آن‌ها چرخ خیاطی تامین کنیم قطعا افراد بیشتری را تحت پوشش خواهیم گرفت.

مسئولان با حمایت از تولیدکنندگان زمینه رونق تولید را فراهم کنند

وی اذعان کرد: اکنون در مناطق ما علاوه بر کشاورزانی که کشت حبوبات دارند، نیروی کار بسیاری نیز داریم که اگر مسئولین همت کرده و یک دستگاه بسته‌بندی برای آن‌ها فراهم کنند نه تنها دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه می‌شود بلکه تولیدات با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد و از طرفی ظرفیت زیادی از اشتغال را برای مردم فراهم می‌سازند.

لشگری ابراز کرد: تنها مشکل این کشاورزان، بازار فروش است که مسئولین می‌توانند با چند فروشگاه در سطح شهر قرارداد منعقد کرده و محصولات را به آن‌ها ارائه دهند و درواقع حلقه اتصالی بین تولیدکننده باشند یا از طریق برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، فرصتی برای دیده شدن تولیدکنندگان مشاغل خانگی فراهم سازند.

بانوی کارآفرین بسیجی عنوان کرد: بسیاری از بانوانی که به تازگی وارد کار تولید می‌شوند آشنایی چندانی با نوع کار و بازار فروش ندارند لذا انتظار می‌رود که فرصتی فراهم شود تا این افراد بتوانند آموزش لازم برای کار تولیدی را کسب کنند.

وی در پایان گفت: خوشبختانه ایران از نظر تولید و نیروی کار بسیار غنی است ‌و اگر حمایت لازم صورت گیرد علاوه بر اشتغالزایی می‌توانند در زمینه صادرات نیز ورود کنند؛ لذا امیدوارم نگاه مسئولین در سال جدید در حمایت از تولیدکنندگان تغییر کند تا علاوه بر برداشتن موانع، گام مثبتی در جهت رونق تولید باشد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان