۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین واکسیناسیون بیش از ۳۰هزار نفر در استان قزوین انجام شد/ واکسن کرونا تاکنون هیچ عوارض جدی نداشته است
کد خبر: ۳۵۰۲۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۲۷ ساعت: ۷:۵۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

واکسیناسیون بیش از ۳۰هزار نفر در استان قزوین انجام شد/ واکسن کرونا تاکنون هیچ عوارض جدی نداشته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: از تعداد کل افراد واکسیناسیون شده در استان قزوین تا پایان روز جمعه، بر اساس گروه‌های مشخص شده حدود ۳۳ هزار و ۱۸۰ نفر واکسیناسیون شدند.

واکسیناسیون بیش از ۳۰هزار نفر در استان قزوین انجام شد/ واکسن کرونا تاکنون هیچ عوارض جدی نداشته است
پیمان نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین، با بیان اینکه تماس با موارد مثبت کووید با ۶۱ درصد جزو بیشترین میزان عامل آلودگی‌ها است، اظهار کرد: عدم استفاده از ماسک پیش از موج چهارم ۱۰ درصد شده درحالی که در هفته‌های پیش ۸ درصد بود و این نشان می‌دهد که با پایین آمدن اوج بیماری مقداری حساسیت‌ها کمتری شده است.

وی افزود: کشورهایی مانند امریکا و انگلیس و کشورهایی که واکسیناسیون خود را به بالای ۶۰ درصد جمعیت رساندند اکنون بسیاری از شرایط را آزاد گذاشتند، ما هم باید تا زمانی که به آن حد از واکسیناسیون در جامعه برسیم، در بحث استفاده از ماسک دقت بیشتری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: در کل کشور رعایت پروتکل‌ها به ۶۲ درصد رسیده اما اگر رعایت نشود مجدد آمارها افزایش خواهد یافت.

نامدار با اشاره به وضعیت شهرستان‌های استان قزوین از نظر وضعیت شرایط کرونایی ابراز کرد: شهرستان قزوین کاهش آمار ابتلای خوبی داشته و آمار فوتی‌ها نیز کاهش یافته؛ تاکستان نیز علی رغم اینکه روزهای بسیار سختی را گذراند اکنون وضعیت فوتی‌ها و بستری‌های آن کاهش پیدا کرده است و در آوج نیز خوشبختانه وضعیت مناسبی داریم.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بویین زهرا هم آمار مبتلایان و فوتی‌ها به خوبی در حال کاهش است، ادامه داد: در شهرستان البرز هم مقداری افزایش در فوتی‌ها را داریم که مربوط به هفته‌های گذشته است؛ شهرستان آبیک باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون شیب روند بیماری مقداری حالت صعودی دارد که ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

قرار گرفتن واکسیناسیون در طرح بعدی شهید سلیمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در مورد طرح شهید سلیمانی عنوان کرد: طی جلسه مشترکی که بین فرمانده بسیج کشور و وزیر بهداشت برگزار شد، بنا شد تا در گام پنجم علاوه بر طرح‌های حمایتی و مراقبتی و طرح‌های قرنطینه سازی نیز واکسیناسیون هم در طرح قرار گیرد که خوشبختانه اکنون تمام تفاهم نامه‌ آن آماده است.

نامدار اذعان کرد: از تمام دستگاه‌ها تقاضا داریم که اگر طی هفته‌های آینده تعداد بیشتری واکسن به ما رسید، بتوانیم از ظرفیت تمام درمانگاه‌های سازمانی‌هایی مانند آموزش و پرورش، سپاه، بنیاد شهید استفاده کنیم تا واکسن را به طور کامل به دست تمام مردم برسانیم.

وی ادامه داد: سه واکسن ایرانی اکنون در حال تحقیقات هستند که شامل کوبا، انیستیتو پاستور است که در حال طی کردن فاز سوم آزمایش قرار دارد؛ دواطلبان چهار استان از گروه‌های مختلف در حال تزریق واکسن هستند که در حال ارزیابی قرار دارد و تا آخر تیرماه باید این واکسن به دست کشور برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین افزود: تا کنون ۵۰ نفر واکسن کوبا را تست کردند که در حال ارزیابی است؛ واکسن کووبرکت که در حال رونمایی است به زودی وارد فاز سوم می‌شود.

نامدار ادامه داد: واکسیناسیون به عنوان یکی از استراتژی‌های دیگر در بحث مقابله با کرونا در دنیا و کشور مطرح است که خوشبختانه سرعت انجام واکسیناسیون در کشور روبه افزایش است.

وی عنوان کرد: بر اساس سند ملی واکسیناسیون چهار فاز پیش بینی شده بود که در فاز اول واکسیناسیون تمام کارکنان بهداشت درمان که در خط اول مقابله با کرونا قرار دارند و همین طور افراد پرخطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولین جسمی و حرکتی و جانبازان انجام شود که این عدد در استان قزوین حدود ۲۱ هزار نفر برآورد شده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: در فاز دوم افراد مسن بالای ۶۵ سال به تفکیک گروه‌های سنی از بالا به پایین که در سطح استان حدود ۱۳۴ هزار برآورد شده و ادامه فاز دوم افراد ۱۶ تا ۶۴ سالی است که حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشته باشند، انجام‌خواهد شد و فاز سوم سایر افراد و نهایتا فاز چهارم شامل عموم مردم خواهد شد.

حدود ۳۶ هزار و ۷۱۸ دوز واکسن برای نوبت اول دریافت کردیم

نامدار اذعان کرد: تاکنون حدود ۳۶ هزار و ۷۱۸ دوز واکسن برای نوبت اول از وزارت خانه دریافت کردیم که دقیقا مطابق با جدول سند ملی شامل افراد واجد شرایط در فاز اول و دوم صورت گرفت.

وی ادامه داد: از تعداد کل افراد واکسیناسیون شده در استان قزوین تا پایان روز جمعه، بر اساس گروه‌های مشخص شده حدود ۳۳ هزار و ۱۸۰ نفر واکسیناسیون شدند که بر حسب رده‌های مختلف در بخش درمان ۹۷ درصد، حوزه دانشجویی و دانشجویان بالینی ۶۷ درصد، در بخش بهداشت ۹۲ درصد، بیماران خاص ۹۲ درصد، سرای سالمندان و توانبخشی ۹۴درصد، جانبازان بالای ۵۰ درصد بیش از ۱۰۱درصد، پارکبانان و آرامستان‌ها ۵۶ درصد، سازمان نظام پزشکی ۷۰ درصد صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال نیز از روز چهارشنبه هفته گذشته در مناطق روستایی استان آغاز شده و تاکنون ۱۶ درصد پیشرفت داشته و افراد بالای ۸۰سال استان حدود ۶۷ درصد انجام شده است.

نامدار اظهار کرد: در فاز اول از ۲۱ هزار مورد حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر واکسن انجام شده که ۸۳ درصد پوشش فاز اول بوده؛ افرادی هم که نوبت اول و دوم آن‌ها در سطح استان تکمیل شده حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر و معادل ۳۲ درصد کل واکسیناسیون شده‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: عوارض واکسن در کشور و دنیا مطرح است، خوشبختانه کشور ما از نظام شبکه قوی در بحث مقابله با عوارض واکسن برخوردار است و کمیته‌هایی از حدود ۱۵ سال پیش در کشور پیش‌بینی شده که برای واکسن‌های دیگر شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در پایان با بیان اینکه تاکنون ۲۸۹ مورد عوارض واکسن در سطح استان ثبت شده است، گفت: میزان بروز عوارض در استان ۶٫۵ در هزار تزریق بوده که عموما جزو عوارض خفیف تا متوسط شامل درد بدن، تب بوده و خوشبختانه بر اساس گزارشات هیچ عوارض جدی ناشی از واکسن کرونا در سطح استان و کشور گزارش نشده است.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان