۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین بررسی علت تعطیلی کنسولگری ایران در حلب/ وزارت خارجه در فرصت یک ماهه باید این موضوع را پیگیری و به مجلس گزارش دهد
کد خبر: ۳۵۰۱۸۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۲۲ ساعت: ۱۴:۵۴ ↗ لینک کوتاه

محمدبیگی با اشاره به سوال خود از ظریف در کمیسیون امنیت ملی:

بررسی علت تعطیلی کنسولگری ایران در حلب/ وزارت خارجه در فرصت یک ماهه باید این موضوع را پیگیری و به مجلس گزارش دهد

نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به سوال خود که به امضا ۴۷ نفر از نمایندگان هم رسیده است ، از ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: کنسولگری ایران در حلب علیرغم توافق، ۳ سال گذشته راه اندازی نشده لذا از ظریف سوال شد و به وزارت خارجه فرصت داده شد که طی یک ماه این موضوع را پیگیری و به مجلس گزارش دهد.

بررسی علت تعطیلی کنسولگری ایران در حلب/ وزارت خارجه در فرصت یک ماهه باید این موضوع را پیگیری و به مجلس گزارش دهد

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین به نقل از ایکانا ؛فاطمه محمدبیگی در توضیح سوال خود از وزیر امور خارجه پیرامون ایجاد کنسولگری ایران در حلب و لاذقیه سوریه، گفت: راه اندازی کنسولگری ویژه ایران در حلب و لاذقیه علی رغم توافق 3 سال گذشته بین ایران و سوریه، انجام نگرفته، البته کنسولگری لاذقیه فعال شده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، افزود: هیچ گونه خدمات کنسولی و تجاری در حلب اتفاق نیافتاده و رفع اشکالات و رسیدگی به معضلات مربوط به ویزای تجار توسط وزارت خارجه در حلب انجام نمی‌شود.

محمدبیگی یادآور شد: ایران حضور رسمی در حلب ندارد، در حالی که بیشترین شهرک‌های صنعتی سوریه در حلب است و زمینه بازسازی کارخانه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های نیروگاه برق توسط مهندسین ایرانی آماده است و دولت سوریه بارها از ایران تقاضا کرده که در بازسازی صنایع و نیروگاه‌ها به سوریه کمک کنند اما پاسخی از دولت ایران دریافت نکرده است.

وی با اشاره به سفر برخی شرکت‌های دانش بنیان به سوریه، اظهار کرد: آقای ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بعد از این سفر وعده راه اندازی کنسولگری ایران در حلب را دادند تا به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند و تبادلات علمی و دانشگاهی صورت گیرد و دانشجویان ایرانی و سوری فعالیت‌های مشترک دانش بنیان را رقم بزنند. اما متاسفانه بعد از گذشت 3 سال کنسولگری ایران در حلب همچنان تعطیل است.

محمدبیگی اضافه کرد: این در شرایطی است که تجار هندی و اماراتی حضور فعال در سوریه و حلب دارند، حضور تجار ایرانی علی رغم میل فراوان سوری‌ها و سرمایه گذاران و فعالان حوزه فرهنگی و اجتماعی ایران ،در سوریه به ویژه حلب کم رنگ است و دولت ما قدمی برنداشته است.

وی با اشاره به نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور آقای ظریف، گفت: این سوال از ظریف پرسیده شد، وزیر خارجه در پاسخ گفت که «ما سه سال پیش برای راه‌اندازی چهار کنسولگری در سوریه تلاش کردیم و در نهایت با استقرار کنسولگری در دو شهر حلب و لاذقیه به توافق رسیدیم، حتی آنقدر مشتاق بودم که بدون مصوبه هیات دولت این موضوع را پذیرفتم. کنسولگری در لاذقیه باز شده است. در مورد حلب فرصت نشد که زمان سردار سلیمانی کارها پیش رود .اما با مشورت آقای قآنی سرکنسول حلب تعیین شده و از رئیس جمهور اجازه گرفتیم و به سوری ها اعلام کردیم.»

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نهایت یک ماه به وزارت خارجه برای راه اندازی کنسولگری فرصت دادیم تا موضوع را بررسی و گزارش را به مجلس ارائه دهند. متاسفانه کم کاری وزارت خارجه و عدم اهتمام دولت به این موضوع دلیل عمده عدم راه اندازی کنسولگری ایران در حلب است. به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی ارزشی برای این نوع روابط فی مابین قائل نیست و گذاشتن همه تخم مرغ ها در سبد برجام باعث ضعف در دیپلماسی منطقه ای و اقتصادی دولت شده است.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان