۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا امام خمینی (ره) بر زنده نگه داشتن روز قدس تاکید داشتند؟
کد خبر: ۳۵۰۰۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۷ ساعت: ۱۵:۲۸ ↗ لینک کوتاه

چرا امام خمینی (ره) بر زنده نگه داشتن روز قدس تاکید داشتند؟

امام خمینی (ره) در پیامی که در دهم مرداد سال ۶۰ به مناسبت روز جهانی قدس صادر کردند، بر زنده نگه داشتن این روز تاکید کردند.

چرا امام خمینی (ره) بر زنده نگه داشتن روز قدس تاکید داشتند؟
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛نتخاب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس از ابتکاراتی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به وسیله بنیانگذار جمهوری اسلامی شکل گرفت. این روز، نماد مقابله با رژیم صهیونیستی است که مسلمانان و آزادگان جهان در هر نقطه به راهپیمایی پرداخته و علاوه بر محکوم کردن رژیم اشغالگر قدس، فریاد آزادی این سرزمین مقدس را سر می‌دهند.

مساله فلسطین و آزادی قدس شریف از جمله مسائلی بود که از اهمیت ویژه‌ای برای امام خمینی (س) برخوردار بود و ایشان به مناسبت‌های مختلف به آن پرداخته اند از جمله در پیامی که در تاریخ دهم مرداد ماه سال ۶۰ به همین مناسبت صادر کرده اند، می‌خوانیم: «روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیدارى و هوشیارى آنان باشد، و از غفلت هایى که در طول تاریخ خصوصاً سده هاى اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیارى و بیدارى از ده‌ها سال ابرقدرت‌ها و منافقان جهان والاتر باشد، و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پى ریزى و پایه گذارى کنند. در شب قدر، مسلمانان با شب زنده دارى و مناجات خود از قید بندگى غیر خداى تعالى که شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند در مى آیند، و در روز قدس که آخرین روزهاى شهر اللَّه اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگى شیاطین بزرگ و ابرقدرت‌ها رها شده و به قدرت لایزال اللَّه بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.» 

در بخش دیگری از این پیام با تاکید بر اینکه مسلمانان و مستضعفان جهان باید بپا خیزند، آمده است: «تا کى باید قدس شما در زیر چکمه تفاله هاى امریکا، اسرائیل غاصب پایکوب شود؟ تا کى سرزمین قدس، فلسطین، لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطه جنایتکاران به سر برند و شما تماشاچى باشید، و بعض حکام خائن شما آتش بیار آنان باشند؟ تا کى قریب یک میلیارد مسلمان در جهان و قریب صد میلیون عرب با کشورهاى وسیع و ذخایر بى پایان، شاهد چپاولگری هاى شرق و غرب و ستمگری‌ها و قتل عامهاى غیر انسانى آنان و تفاله هاى آنان باشند؟ تا کى تحمل جنایات وحشتناک بر برادران افغانستان و لبنان را نموده و به نداى آنان جواب نمى دهند؟ تا کى به جاى مقابله با دشمنان اسلام و براى نجات قدس از اسلحه گرم و قدرت نظامى و الهى غفلت نموده و با کارهاى سیاسى و برخوردهاى سازشکارانه با ابرقدرت‌ها وقت گذرانده و به اسرائیل مهلت جنایت هاى بى امان داده و شاهد قتل عام‌ها باید بود؟ آیا سران قوم نمى دانند و ندیده اند که مذاکرات سیاسى با سیاستمداران قدرتمند و جنایتکاران تاریخ، قدس و فلسطین و لبنان را نجات نخواهد داد و هر روز بر جنایات و ستمگری‌ها افزوده خواهد شد؟

باید براى آزادى قدس از مسلسل هاى متکى بر ایمان و قدرت اسلام استفاده و بازی هاى سیاسى را که از آن بوى سازشکارى و راضى نگه داشتن ابرقدرت‌ها به مشام مى رسد کنار گذاشت. باید ملت هاى مسلمان خصوصاً ملت فلسطین و لبنان، کسانى را که با مانورهاى سیاسى وقت گذرانى مى کنند، تنبه نموده و زیر بار بازی هاى سیاسى که نتیجه اى جز زیان و ضرر براى ملت مظلوم ندارد نروند. تا کى اسطوره هاى دروغین شرق و غرب، مسلمانان قدرتمند را مسحور نموده و بوق هاى تبلیغاتى میان تهى، آنان را وحشتزده مى نماید؟ تا کى مسلمین از قدرت اسلام بزرگ غافلند؟ مسلمانانى که در نیم قرن آن فتوحات عظیم و تحولات شگرف را با دست خالى از سازوبرگ جنگى و دلى آغشته به ایمان و زبانى متذکر به اللَّه اکبر به دست آورده و اسلام و توحید را در جهان قدرتمند آن روز پایه گذارى نمودند. اگر آن پیروزی‌ها و تحولاتى که در تاریخ ثبت است از چشم انداز مسلمانان دور است، پیروزى ملت رزمنده ایران با انگیزه سربازان صدر اسلام که سلاحشان ایمان بود، در پیش چشم همگان پرتوافکن است.» (همان؛ ص ۶۰)

امام خمینی از مسلمانان کشور‌های اسلامی می‌خواهد تا با الگو قرار دادن انقلاب اسلامی به خود بیایند و به آن‌ها تاکید می‌کند: «کشورهاى اسلامى و مستضعفان جهان [باید]که قدرت اسلامى خود را بیابند و از عربده هاى شرق و غرب و وابستگان و تفاله هاى آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالى و اتکال به قدرت اسلام و ایمان بپاخیزند و دست جنایتکاران را از کشورهاى خود کوتاه نمایند و آزادى قدس شریف و فلسطین را سرلوحه برنامه خود قرار دهند و ننگ سلطه صهیونیسم، تفاله امریکا را از دامن خود بزدایند و روز قدس را زنده نگه دارند. امید است با زنده نگه داشتن این روز، بى تفاوتی‌ها زایل شود و غفلت‌ها مرتفع گردد؛ و با قیام ملت هاى شریف، بعضى از سران خائن را که به رغم مسلمانان و اسلام، دست در دست اسرائیل و چشم به فرمان امریکا بر خلاف مصالح مسلمین به زندگانى سیاسى ننگین خود و به زندگى جنایت بار خویش ادامه مى دهند، از صحنه خارج و در گورستان تاریخ مدفون نمایند.»

در بخش دیگری از این پیام، امام به آمادگی جمهوری اسلامی برای برخورد با متجاوزان به حقوق انسان‌ها اشاره کرده و آورده است: «ملت و دولت و مجلس و ارتش و سایر قواى مسلح ایران که امروز با وحدت اسلامى و انسجام الهى صف واحد هستند مصمم اند که در مقابل هر قدرت شیطانى و متجاوز به حقوق انسان‌ها بایستند و از مظلومان دفاع نمایند، و تا برگشت قدس و فلسطین به دامن مسلمین، از لبنان و قدس عزیز پشتیبانى نمایند. مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همه مسلمین، بلکه مستضعفین بدانند و از آن نقطه حساس در مقابل مستکبرین و جهانخواران بایستند، و تا رهایى مظلومان از زیر ستم قدرتمندان از پاى ننشینند؛ و مستضعفان که اکثریت قاطع جهان را تشکیل مى دهند مطمئن باشند که وعده حق تعالى نزدیک است و ستاره نحس مستکبران رو به زوال و افول است. ملت ایران، خواهران و برادران عزیز مى دانند که انقلاب عظیم ایران که در نوع خود کم نظیر یا بى نظیر است از ارزش هاى بزرگى برخوردار است که بزرگترین آن مکتبى بودن و اسلامى بودن آن است؛ همان ارزشى که پیامبران عالیمقام در پى آن قیام نمودند. امید است که این انقلاب جرقه و بارقه اى الهى باشد که انفجارى عظیم در توده هاى زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیة اللَّه- ارواحنا لمقدمه الفداء- منتهى شود.»

منبع: جماران

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان