۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بانک مرکزی در نوسانات نرخ ارز دخیل است/ دولت سیاست‌های غلط اقتصادی را کنار بگذارد
کد خبر: ۳۵۰۰۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۲/۱۷ ساعت: ۹:۴۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس اقتصادی در مصاحبه با صبح قزوین:

بانک مرکزی در نوسانات نرخ ارز دخیل است/ دولت سیاست‌های غلط اقتصادی را کنار بگذارد

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز وابسته به عوامل متعددی است، گفت: عوامل سیاسی، سیاستگذاری دولت و بانک مرکزی نیز در این بین اثرگذار است و از جمله عوامل محسوب می‌شود.

بانک مرکزی در نوسانات نرخ ارز دخیل است/ دولت سیاست‌های غلط اقتصادی را کنار بگذارد
عین‌الله کشاورزترک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، با اشاره به کاهش قیمت ارز و طلا در شرایط کنونی اظهار کرد: نرخ ارز در اقتصاد کشور به عوامل مختلفی وابسته است و با تغییر این عوامل، شاهد شدت افزایش نوسانات نرخ ارز از سال 96 به بعد در کشور هستیم.

وی افزود: در شرایط موجود باید نرخ واقعی قیمت ارز را در کشور محاسبه کرد چراکه در سال‌های گذشته به دلیل واردات صنایع، معمولا نرخ واقعی ارز پایین‌تر از میزان موجود محاسبه می‌شد.

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) قزوین گفت: به عبارت دیگر، محاسبه قیمت ارز با نرخ کمتر، موجب یک جهشی مناسب در عرصه واردات و توسعه صنعت در کشور است و نرخ پایین ارز، محرکی برای وارد کردن تجهیزات صنعتی بیشتر به داخل و تولیدات بیشتر در کشور است.

کشاورزترک یادآور شد: شرایط بسیار ناجوان مردانه تحریم‌های اقتصادی امریکا موجب شد تا دولت و کشور در عرضه و تقاضای نرخ ارز دچار مشکلاتی شوند؛ برای نمونه منافعی را در خارج کشور داشتیم که امکان دسترسی به آنها مقدور نبود.

انتظارات تورمی در جامعه از عوامل موثر بر نرخ ارز

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز وابسته به عوامل متعددی است، ادامه داد: عوامل سیاسی، سیاستگذاری دولت و بانک مرکزی نیز در این بین اثرگذار است و از جمله عوامل محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه بین‎‌الملل امام خمینی (ره) قزوین اظهار کرد: انتظارات تورمی در جامعه یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت و نرخ ارز است؛ به این معنا که فعالان اقتصادی در جامعه پیش‌بینی می‌کنند نرخ ارز متناسب با فضای سیاسی، احتمال دارد در آینده افزایش یا کاهش یابد.

کشاورزترک اذعان کرد: دولت در شرایط موجود و فضایی که در جامعه شکل گرفته است نقش دارد؛ این شرایط موجب شده فعالان اقتصادی تصمیماتی را اتخاذ کنند که نرخ تغییرات ارز برای روزهای آینده موجب کاهش تورم‌ شود، البته هم‌اکنون این تغییرات صورت گرفته و قیمت ارز و طلا مبلغی کاهش نسبی یافته است و انتظار کاهش همچنان وجود دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: اگر نوسانات نرخ ارز اعم از کاهش یا افزایش آن، با سرعت بسیاری در اقتصاد شکل بگیرد، می‌تواند به بخش اقتصاد آسیب وارد کند لذا دولت در سیاستگذاری این بخش باید دقت بیشتری داشته باشد.

کشاورزترک ابراز کرد: اگر دولت بتواند قیمت نرخ را در این بین تثبیت و در قیمت پایین مدیریت کند، نتیجه آن در حد کلان به نفع کشور خواهد بود اما اگر به دلیل نوسانات شاهد افزایش دوباره قیمت نرخ ارز باشیم، این افزایش می‌تواند جامعه را دچار اشکالات اساسی کند.

در مذاکره وین هیچ کدام از تحریم‌ها برداشته نشده است

وی تصریح کرد: در مذاکره وین، تا به امروز هیچ کدام از تحریم‌ها برداشته نشده است اما موضوع انتظارات تورمی در صنعت، جامعه، تجار و افراد جامعه شکل گرفته است و این فضا رو به جلو پیش می‌رود.

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه بین‎‌الملل امام خمینی (ره) قزوین عنوان کرد: کسری بودجه‌ای دولت از یک سو، تقاضای بالا در جامعه برای دلار به عنوان یک سرمایه‌گذاری و جریان نقدینگی از سوی دیگر در این بین اثرگذار بود که قبل از این مذاکره وین، به تعادل جدیدی رسیده بودیم و نرخ ارز به یک ثباتی رسیده بود.

کشاورز ترک ادامه داد: در شرایط موجود با نوسانات بسیار روبه‌رو شده‌ایم که این نوسانات بر سایر حوزه‌ها از جمله بازار سرمایه، بازار مسکن، زمین و سایر بازارها اثرگذار است.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی نرخ ارز هنوز به کمتر از 20 هزار تومان نرسیده است اما اگر از حدی کاهش یابد و به قیمت 18 تا 17 هزار تومان برسد در این صورت می‌توان گفت به کاهش قابل توجهی رسیده است؛ البته پیش‌بینی می‌‎شود نرخ ارز با شرایط موجود کاهش نسبی داشته باشد و بعد از مدتی نوسان پیدا کرده و افزایش ‌یابد.

عضو هیئت علمی گروه آینده پژوهی دانشگاه بین‎‌الملل امام خمینی (ره) قزوین در پایان گفت: باتوجه به شرایط عرضه و تقاضا در جامعه، هر اندازه قیمت در جامعه کاهش یابد، تقاضا افزایش می‌یابد لذا در روزهای آینده باید منتظر شرایط و انتخابات و تاثیر آن بر  نرخ ارز و طلا ماند.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان